Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-06-20 3:00

Skoda Citigo mimo swoich niewielkich gabarytów, jest niesamowicie przyjazna kierowcy. Układ jezdny rewelacyjnie radzi sobie z przechyłami w łukach i łagodnie obchodzi się z nierównościami drogi. Auto jest pewne i stabilne, a do tego naprawdę dobrze hamuje. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego Citigo. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Citigo - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja zawieszenia opiera się na podstawowych rozwiązaniach stosowanych w małych autach. Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie tradycyjnej belki skrętnej. Z tym elementem połączone są wahacze wleczone i amortyzatory ze sprężynami. Belka zawieszenia zapewnia nadwoziu sztywność, dzięki czemu samochód stabilnie pokonuje zakręty.

Układ kierowniczy jest precyzyjny, w związku z czym Skoda Citigo świetnie się prowadzi. Wszystkie wersje poza najtańszą EASY, są wyposażone w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, które zresztą pracuje tylko wtedy, gdy jest potrzebne. Kierowcy łatwo wyczuć auto dzięki zmiennej i dobrze dobieranej sile. W manewrowaniu w ciasnych miejscach pomaga mały promień zawracania między krawężnikami, wynoszący 9,8 metra. Nie jest to wprawdzie rekord w segmencie (Fiat Panda 9,3 metra), ale w zupełności wystarcza. W parkowaniu pomaga całkiem płaski tył, duża szyba i spore lusterka wsteczne. Dla tych, którzy nie ufają jednak swoim umiejętnościom, przewidziano czujniki parkowania. W najbogatszym ELEGANCE są seryjne, a w ACTIVE i AMBITION wymagają dopłaty 1 000 zł.

>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Podczas testu SuperAuto24.pl, mieliśmy nieodparte wrażenie siedzenia za kółkiem auta o klasę większym. To między innymi zasługa rozstawionych przy samych krawędziach nadwozia kół - rozstaw osi, jak na segment A, jest bardzo duży - wynosi 2420 mm. Auto świetnie wybiera nierówności, zawieszenie jest stosunkowo miękkie i na tyle sprężyste, że nawet gdy drogi są dziurawe, zbytnio nie odczujemy dyskomfortu. Maluch dość łagodnie znosi poprzeczne garby - nie ma tendencji do podskakiwania na tego typu przeszkodach, ani nie przenosi głuchych dźwięków. Praca układu zawieszenia jest cicha, tłumienie wszelkiego rodzaju wybojów jest na wysokim poziomie.

>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Nowy maluch grupy VAG to naprawdę świeży powiew w klasie mini. Citigo jest stabilne w zakrętach, przechyły na szybciej pokonywanych łukach są bardzo nieznaczne. Ułatwia to panowanie nad pojazdem i przewidywanie jego zachowań w ekstremalnych sytuacjach. Autko wyróżnia się świetną przyczepnością i za sprawą bogatej gamy elektronicznych układów wspomagających, ciężko go wyprowadzić z równowagi. Test z kombinacji właściwości jezdnych i komfortu mała "czeszka" zalicza na szóstkę. Ciekawostką w Citigo jest możliwość obniżenia zawieszenia o 15 mm, za dopłatą 550 zł. Taka pozycja widnieje w ofercie wersji AMBITION i ELEGANCE. Na liście opcji znajduje się jeszcze coś takiego, jak "Pakiet na bezdroża", który kosztuje 700 zł.

Skoda Citigo - HAMULCE

Mała Skoda otrzymała całkiem niezłe hamulce. Droga hamowania z prędkości 100km/h wynosi 37 metrów, co w tej klasie jest niezłym osiągnięciem. Układ został wyposażony w korektor siły hamowania. Przednie wentylowane tarcze hamulcowe są w rozmiarze 256 mm. Z tyłu postawiono na zaciski bębnowe o średnicy 200 mm.

>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Maluch z Czech został już w podstawowej wersji wyposażony w bardzo bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie. Jest ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania na oś przednią i tylną), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem, ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania).

>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Dopłatę w wysokości 500 zł stanowi jedynie nowoczesny system City Safety Drive. Ogranicza on ryzyko wystąpienia stłuczki, przy niedużych prędkościach w ruchu miejskim. Układ automatycznie aktywuje się poniżej prędkości 30km/h i uruchamia zbliżeniowe czujniki laserowe. Wykrywają one niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji. W razie potrzeby następuje automatycznie zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, a w nagłym wypadku zatrzymanie pojazdu. Koszt tego systemu to 500 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza miniaturowej Skody. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody Citigo na SuperAuto24.pl.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Skodę Citigo:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki