Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki

2012-02-24 0:54

Skoda tradycyjnie oferuje dobrze wykonane i funkcjonale auto o dużych możliwościach konfiguracyjnych. "Człowiek śniegu" może zawstydzić konkurencję przestronnością i sprawdzonymi rozwiązaniami. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, fotele wygodne, a bagażnik pojemny. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena deski rozdzielczej, kufra oraz dodatków oferowanych do Yeti. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, cena auta i podsumowanie.

Skoda Yeti - WNĘTRZE

Kokpit Yeti wygląda podobnie jak ten, który można znaleźć w Skodzie Superb. Zegary wkomponowano w ładnie wyglądające okrągłe tuby z chromowanymi obwolutami. Elementy te dodają smaku desce rozdzielczej. Wnętrze SUV'a zostało zaprojektowanie w tradycyjny sposób - nie jest ani nudne, ani skomplikowane, dzięki czemu doszukiwanie się minusów jest zbędne. Czeszka oferuje dobre jakościowo materiały wykończeniowe, znane z aut Volkswagena. Odporne na intensywne użytkowanie plastiki są spasowane z należytą starannością i nawet za kilka lat nie będą wydawać nieprzyjemnych "świerszczy".

We wnętrzu wszystkie pokładowe instrumenty znalazły się w standardowych miejscach, a ich obsługa jest intuicyjna. Konsola środkowa raczej wszystkim przypada do gustu oraz przyjazne dla oczu zielone podświetlenie klawiszy. Oferowana w standardzie czarna kolorystyka kabiny, może być przełamana innymi barwami. W połowie deski rozdzielczej niezależnie od opcji wyposażenia biegnie lakierowana listwa - jej tonacja może się różnić. Bogatsze wersje Yeti mają liczne zdobienia, wykonane w stylu chromowanych wstawek i detali - niestety w podstawie takich smaczków nie znajdziemy.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Analogowe zegary podświetlone w białym kolorze są bardzo czytelne i ładnie prezentują się po zmroku. Na centralnym wyświetlaczu cyfrowym Maxi DOT znajdziemy kilka przydatnych funkcji. Jest m.in. wskaźnik podpowiadający optymalny wybór przełożenia skrzyni biegów, by zmniejszyć spalanie. Funkcjami komputera operujemy przyciskiem umieszczonym na kole kierownicy.

Przejdźmy do systemu wentylacji wozu. Manualnie regulowanej klimatyzacji nie znajdziemy tylko w najuboższej wersji Easy - koszt zakupu 4 800 zł. Dla pozostałych modeli element ten jest standardem, ale dodatkowy filtr kontroli jakości powietrza Climatic wymaga dopłaty 100 zł. Klimatyzację dwustrefową automatyczną za filtrem kontroli jakości i recyrkulacji powietrza standardowo oferuje tylko wersja Elegance. W pozostałych modelach koszt zakupu Climatronica wynosi 1 900 zł.

Elektryczne sterowane lusterka boczne otrzymujemy w standardzie, ale za ich podgrzewanie musimy dopłacić 500 zł, poza wersjami Ambition i Elegance. Elektryka szyb przednich to standard, w przeciwieństwie do tylnych. W modelu Easy nie ma ich w ogóle, a w Active trzeba dopłacić 800 zł. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem na szczęście jest w podstawie. Elektrycznie składane lusterka boczne z dodatkowym oświetleniem wokół drzwi to charakterystyczna cecha modeli Ambition i Elegance.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Kierownica Skody jest bardzo wygodna i miła w dotyku za sprawą skórzanego obicia. Yeti podobnie jak inne modele aut grupy VAG, może mieć różne stery. Do wyboru jest czteroramienna lub trójramienna kierownica. Skóra w podstawowych wersjach wymaga dopłaty - w przypadku czteroramiennej koszt to 1 000 zł, a czteroramiennej 1 500 zł. Na szczęście koło kierownicy nie jest naszpikowane rozpraszającymi guzikami. Mogą się znaleźć się tam przyciski od funkcji radia, zestawu głośnomówiącego oraz komputera pokładowego.

Skoda Yeti - KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ

W Skodzie Yeti siedzi się wysoko nad ziemią, przez co zwiększa się poczucie bezpieczeństwa. Przednie siedzenia są bardzo wygodne, posiadają długie siedziska i dobre wyprofilowanie. Podczas jazdy w dłuższej trasie nie można się zmęczyć. Komfortową pozycję "za kółkiem" można znaleźć bez większego problemu. Przyczynia się do tego dwukierunkowa regulacja kolumny kierowniczej oraz dobre ustawienie siedzenia. Fotel jest regulowany w trzech kierunkach, do tego może mieć ustawienia lędźwiowe. Podgrzewanie jest dostępne za dopłatą 900 zł, a elektryczne sterowanie z funkcją pamięci - w cenie 2 100 zł wyłącznie w przypadku wersji Elegance. Dodatkiem umilającym podróż jest regulowany podłokietnik między fotelami (niestety to nie standard). Opcją są fotele sportowe o lepszym trzymaniu bocznym - dostępne za dopłatą 1 400 zł.

Siedząc w Skodzie zachwycamy się jej przestronnością. Wszyscy podróżujący na pokładzie mają naprawdę furę miejsca. Nawet na tylnych, oddzielnie regulowanych siedzeniach można się wygodnie rozsiąść. Każdy z foteli ma regulowane oparcie, środkowe może się złożyć i stworzyć podłokietnik z miejscami na kubki czy butelki. Przestrzeni nad głową jest bardzo dużo, wysokie osoby nie będą miały punktu zaczepiania do narzekania. Nogi i barki także mają się gdzie podziać. Ciekawe rozwiązanie to składany przedni fotel, tworzący stolik.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Nasza wersja testowa Yeti była wyposażona w panoramiczny, przeszklony i otwierany dach. Takie rozwiązanie pozwala na zaczerpnięcie nieba nad czupryną podczas jazdy. Poziom przeszklenia można regulować odsuwaną elektrycznie roletą. Panorama zapewnia rewelacyjne doświetlenia kabiny, jednak nie jest standardem - jej koszt wynosi 4 900zł. Należy zaznaczyć, że producent oferuje imponującą ilość wariantów tapicerskich - obicia siedzeń mogą być nawet w skórzane. Przyjemność podróżowania na skórzanych siedzeniach jednak słono kosztuje - 8 000 zł.

Kolorystyczne wersje tapicerki i deski rozdzielczej

Skoda Yeti - SCHOWKI

Największym schowkiem we wnętrzu "Człowieka Śniegu" jest ten usytuowany w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Nie jest on może rekordowo pojemny, ale poza wersją Easy jest klimatyzowany, a w Ambition i Elegance dodatkowo posiada podświetlenie - które według nas w takim aucie powinno być jednak standardem. W konsoli środkowej tuż pod pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie nawiewem, znajdziemy półeczkę przykładowo na telefon komórkowy. W tunelu środkowym umieszczono przegrody na kubki czy buteleczki, lub wędrującą popielniczkę. W górnej części deski rozdzielczej znajduje się półka - tylko w wersjach Ambition i Elegance jest zamykana - co czyni już ją schowkiem.

W podsufitkę wkomponowano bardzo poręczną otwieraną wnękę do przewozu okularów, wymagającą podstawowo dopłaty 150 zł - w wersjach Ambition i Elegance wnęka ta jest montowana standardowo. W panelach drzwiowych znajdziemy kieszenie z miejscami na kubeczki czy butelki. W przedniej części panele mają dodatkowe sprytne gumki, dzięki którym bez problemu podręczna mapa drogowa czy gazeta znajdzie dla siebie idealne miejsce. Pod siedziskiem pasażera w wersjach Ambition i Elegance może znaleźć się funkcjonalna szuflada.

W tunelu środkowym między fotelami znajduje się otwierany, całkiem pojemny podłokietnik, którego wnęka jest klimatyzowana (niedostępny w wersji Easy). Koszt podłokietnika wynosi 800 zł, w opcji Ambition i Elegance montowany jest seryjnie. Na końcu tunelu środkowego we wspomnianych najbogatszych wersjach, zainstalowano popielniczkę i półeczkę z dodatkowym regulowanym uchwytem na butelkę, z których mogą korzystać pasażerowie tylnej kanapy. W oparciach foteli mogą znaleźć się dodatkowe składane stoliki z otworami na kubki - dopłata 550 zł lub 250 zł - w zależności od wersji wyposażenia. Standardem jest uchwyt na kwity parkingowe przy przedniej szybie.

Skoda Yeti - RADIO i NAWIGACJA

Czeski wszędołaz podstawowo jest przygotowany na montaż fabrycznego radia z czterema głośnikami z przodu i antenę dachową. Instalacja pod radio niefabryczne kosztuje 200 zł. Dodatkowe 4 głośniki z tyłu nie występują w najuboższej wersji Easy. W Active i Ambition wymagają dopłaty 400 zł, a w przypadku modeli Street i Elegance są standardem.

Skoda oferuje duży wybór radioodtwarzaczy samochodowych. Model Blues CD/MP3 oferowany w wersjach Easy i Active kosztuje 1 200 zł. Model odtwarzacza Swing CD/MP3, którego cena wynosi 1 600 zł, to standard w wersjach Street, Ambition i Elegance. Radioodtwarzacz Bolero CD/MP3 ze zintegrowaną zmieniarką płyt CD kosztuje 1 500 zł. Samo urządzenie zmieniarki na 6 płyt CD kosztuje 1 400 zł. Profesjonalny Sound System, w skład którego wchodzi 12 głośników i cyfrowy korektor to przyjemność wyceniona na 1 800 zł.

O wiele drożej wypadają zestawy grające połączone z systemami nawigacji samochodowej. Zestaw marki Amundsen+ z mapami Europy i 5-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym, kosztuje 4 100 zł w wersji Active. Jego cena maleje do 2 100 zł w wersjach Ambition i Elegance. Droższa wersja tego samego radia z DAB (funkcja cyfrowego odbioru stacji radiowych) rośnie do ceny 4 500 zł w wersji Actiwe, a koszt dla Ambition i Elegance to 2 500 zł. Najdroższy system nawigacji satelitarnej Columbus z mapami można dokupić do wersji Ambition i Elegance za kwotę 7 300 zł. Gniazdo AUX IN wymaga dopłaty 100 zł, standardem jest jedynie w połączeniu z systemem nawigacji Amundsen+.

Poręcznym udogodnieniem jest sterowanie funkcjami radia oraz komputerem pokładowym z kolumny kierowniczej. Niestety w podstawowej wersji wielofunkcyjność i komputer nie są dostępne. W kolejnej Active, za ten zestaw wraz ze skórzanym obiciem trzeba dopłacić 2 000 zł. Instalacja pod telefon komórkowy kosztuje 300 zł. Przygotowanie pod zestaw głośnomówiący Bluetooth to już wyższa szkoła jazdy - cena 1 700zł. Tańsze jest połączenie zestawu Bluetooth z systemem nawigacji Amundsen+ - koszt 1 200 zł. Jeżeli prowadzi się sporo rozmów telefonicznych w podróży, warto zainwestować w zestaw głośnomówiący. Lepiej zapłacić więcej przy zakupie samochodu, niż później płacić kolejne mandaty.

W testowej Yeti mieliśmy do dyspozycji nawigację Amundsen+ z menu i mapami w języku polskim. Obsługa tego zestawu jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na poznanie wszystkich funkcji i sprawdzenie do czego służą poszczególne pokrętła i klawisze. Nie ma jednak wymogu obsługi nawigacji przyciskami bo wyświetlacz jest dotykowy, a przy tym bardzo czytelny.

Skoda Yeti - BAGAŻNIK

Bagażnik czeskiego SUV'a jest spory, ale jego pojemność nie należy do czołówki klasy. Do dyspozycji jest od 416 litrów. W zależności od ustawienia i pozycji tylnych siedzeń, można powiększyć przestrzeń załadunkową od 1580 l do 1760 l. Dla porównania u konkurentów bagażniki prezentują się następująco: Volkswagen Tiguan posiada 470 l, Mitsubishi ASX 442 l, Hyundai ix35 465 l, Ford Kuga 410 l, Suzuki Grand Vitara 398 l, a największy pod względem cenowym konkurent Dacia Duster dysponuje 408 l.

Otwierając tylną klapę mamy furę miejsca do przestrzeni załadunkowej. Cieszą regularne kształty i niesamowite możliwości konfiguracyjne. By drobniejsze rzeczy, czy pojedyncze torby zakupowe swawolnie nie przemieszczały się, w kufrze znajduje się funkcjonalny organizer i program siatek (niestety nie występują w podstawowych wersjach - dopłata 300zł). Za siatkę oddzielającą komorę bagażową od przestrzeni pasażerskiej, trzeba zapłacić 500 zł. Są też bardzo przydatne składane haczyki przy bocznych ściankach, na których można wieszać reklamówki.

Jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia większych gabarytów, można zaadoptować wnętrze Skody dzięki składanym siedzeniom. Jak już wcześniej wspominaliśmy, miejsca dla pasażerów są oddzielnymi fotelami, które można nawet całkowicie zdemontować. Kilka prostych ruchów powoduje, że siedzenia składają się jak klocki LEGO i w ekspresowym tempie lądują poza samochodem. W efekcie otrzymujemy równą powierzchnię podłogi. Dzięki takiemu rozwiązaniu przewiezienie SUV'em na przykład pralki, to pestka. W przypadku wycieczki na narty lub przewozu długich, kłopotliwych w transporcie przedmiotów, można złożyć tylko oparcie jednego z foteli, lub po prostu całkiem go wyjąć i zostawić w garażu.

Pod podłogą w zależności od wyposażenia, możemy znaleźć klucze do kół z trójkątem ostrzegawczym oraz koło dojazdowe lub zestaw naprawczy. W kufrze standardowo znajdziemy oświetlające lampki oraz przydatne gniazdo 12V w ściance komory załadunkowej. Pomocna przy zamykaniu klapy jest sprytna gumowa rączka.

Skoda Yeti - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Yeti 2012 – CENA od 59,9 tys. zł

>>> Skoda Yeti 2011 – CENA od 58,9 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Skody Yeti oraz jej cenie. Ile kosztuje podstawowa wersja Easy, a ile trzeba zapłacić w salonie za testowaną przez redakcję wersję Elegance? Jaka jest cena najtańszej opcji z napędem 4x4? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Jakie systemy otrzymujemy w wyposażeniu seryjnym? O tym w 5. odcinku dziennika testu Skody Yeti na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki