Ssangyong rexton

2005-03-07 14:34

Samym wyglądem dziadek T-Rex odstraszał wszystkich potencjalnych wrogów i konkurentów do "michy". Podobnie jest z rextonem. Potężny, muskularny, groźny, ale nie je padliny. O padlinożerność podejrzewa się T-Rexa, a wnuczek - kulturalnie chodzi na ropę.

Koreańczycy zauważyli, że najładniejsze samochody projektują Włosi, a najlepsze silniki - Niemcy. Z tego powodu stylizacją nadwozia zajęła się znana włoska firma Italdesign, a pod maską grają znane motory Mercedesa. Niewielu wie, że SsangYong istnieje od 1954 roku, a od 1986 roku zajmuje się głównie produkcją aut terenowych. Z tego właśnie powodu luksusowy rexton nie jest tylko kolejną "bulwarówką", która po zjeździe z asfaltu staje się równie bezużyteczna co deskorolka. To pełnowartościowy samochód terenowy.

Z napędem na cztery koła i włączonym reduktorem auto pokonuje strome wzniesienia niemal tak łatwo jak przydrożne kałuże. Trudno się dziwić możliwościom samochodu - konstrukcję pojazdu oparto na ramie nośnej, do tego dodano sztywny tylny most i reduktor. Rextona wyposażono w system napędu 4x4 TOD (Torque on Demand) przekazujący moment obrotowy na koła, które w danej chwili mają większą przyczepność. W trybie "podróżnym" auto ma stały napęd na tylne koła. Przód jest dołączany w momencie uślizgu tylnej osi. Wrażenie robią ogromne możliwości transportowe rextona - 935 litrów pojemności bagażnika, powiększane do 1535 litrów oraz 830 kg ładowności i 3,5 tony uciągu. Na podkreślenie zasługuje jednak przede wszystkim cena. Samochód występuje w wersji ciężarowej od 122 tys. zł. W tej klasie to naprawdę niedużo.

Wart ceny

Jarosław Stankiewicz z Karczewa, 30 lat, pracownik samorządowy, jeździ hyundaiem sonatą

Wygląd - 5 pkt
Bardzo ciekawa linia nadwozia. Przód auta komunikuje wszystkim, kto rządzi na drodze. Samochód jest długi, ale stosunkowo mało szeroki i przypomina trochę prostokąt. Na naszych ulicach jest rzadkością, więc niesamowicie zwraca uwagę.

W kabinie - 3 pkt
Zachwyca bagażnik, który po dach ma objętość 935 litrów. Drugi rząd siedzeń można złożyć i jeszcze powiększyć potrzebną przestrzeń na bagaż do 1524 litrów. To największy plus wnętrza. Rażą mnie natomiast elementy wykończenia. Nie lubię pseudodrewnianych wstawek.

Za kierownicą - 5 pkt
Wszystko jest czytelne, eleganckie i proste w obsłudze. Kierowca ma pod sobą podgrzewany i elektrycznie sterowany fotel, który dodatkowo uprzyjemnia jazdę rextonem. Czułem się tu bardzo swobodnie i pewnie. Podejrzewam, że nawet drobna kobietka poprowadziłaby go bez problemów.

Silnik - 5 pkt
Duża elastyczność i całkiem dobra dynamika pozwalają na komfortową jazdę. Chociaż całe dwie tony trudno jest ruszyć z miejsca i w efekcie nie ma co marzyć o startach spod świateł. Natomiast w terenie byłem bardzo mile zaskoczony. Dawał sobie radę nawet na bardzo trudnych wzniesieniach.

Zawieszenie - 5 pkt
Bardzo sztywne. Nawet na asfaltowej drodze czuć wszystkie nierówności. Musi jednak takie być, bo w terenie ta cecha bardzo się przydaje.

Za te pieniądze - 4 pkt
Warto jest kupić rextona, bo za takie pieniądze z pewnością nie dostaniemy auta o podobnych zaletach i umiejętnościach.

Plusy:
- bardzo oryginalny wygląd - masywny, muskularny, wzbudza respekt,
- przyjemność z jazdy nawet w bardzo trudnym terenie,
- niesamowite możliwości towarowe - potężny bagażnik i 3,5 tony uciągu.

Minusy:
- tandetne wykończenie wnętrza - szczególnie drewnopodobne wstawki,
- słabe wyciszenie wnętrza - w kabinie było za głośno przy większych prędkościach obrotowych silnika,
- za mały szyberdach - miałem wrażenie, że w ogóle go nie ma.

W teren!

Michał Lesner z Płocka, 33 lata, słynny amant filmowy, jeździ volkswagenem passatem

Wygląd - 5 pkt
Rexton jest potężny i rzadko spotykany. To wystarczy, żeby rzucał się w oczy. Oglądali się za nami nawet przechodnie, nie wspominając już o kierowcach z innych samochodów terenowych. Prawdziwy oryginał z rextona.

W kabinie - 4 pkt
Stylistyka wnętrza jest nowoczesna, stonowana, ale za to wykończenie pozostawia trochę do życzenia. Najmniej odpowiadały mi drewnopodobne wstawki i twardy plastik. Robią tandetne wrażenie. Mam też zastrzeżenie co do ilości miejsca z tyłu, jest trochę za ciasno. Ja powiększyłbym przedział pasażerski kosztem bagażnika.

Za kierownicą - 4 pkt
Przede wszystkim nie czuć wielkości tego samochodu. Prowadzi się go łatwo i przyjemnie jak auto kompaktowe. Odpowiada mi świetna widoczność z kabiny i przyjazność wnętrza dla kierowcy. Przeszkadzało mi za słabe wyciszenie kabiny.

Silnik - 5 pkt
Znany, 5-cylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem typu common rail trzeciej generacji. Rozwija maksymalny moment obrotowy 345 Nm w zakresie od 1800 do 3200 obrotów na minutę, i to się czuje szczególnie w terenie. Na przyspieszenie do 100 km/h potrzebuje aż 13,2 sekundy. To z kolei daje się we znaki w mieście.

Zawieszenie - 5 pkt
Rexton może pokonywać stromizny o nachyleniu do 45 stopni. Także mniejsze nierówności nie są mu straszne, a to dzięki tylnej sztywnej osi i konstrukcji opartej na ramie. Prześwit wynosi 200 mm, kąt wejścia 28,5 stopnia, a kąt zejścia 25 stopni. To oznacza, że bliżej mu do terenówki niż podwyższonego, luksusowego auta.

Za te pieniądze - 5 pkt
Bardzo konkurencyjna cena w tej klasie aut. To taki koreański mercedes ML za dużo mniejsze pieniądze. Moim zdaniem - warto.

Plusy:
- znany, sprawdzony silnik Mercedesa - świetny w terenie,
- rewelacyjna cena - szczególnie jeśli ktoś kupuje na firmę,
- bardzo dobre zdolności terenowe.

 

Minusy:
- słaba jakość materiałów wykończeniowych - twarde, tandetne plastiki,
- kiepskie wyciszenie kabiny - silnik daje się we znaki przy większych prędkościach,
- beznadziejny sprzęt grający - brzmi gorzej niż w starym Kasprzaku.

SSANGYONG REXON 270Xdi 165 KM

Wyposażenie (m.in.):
4 poduszki powietrzne,
system ABS z EBD, ESP,
elektroniczny system rozdziału momentu obrotowego TOD,
system wspomagania parkowania,
centralny zamek,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie sterowane szyby przednie,
przednie fotele z pamięcią ustawień,
automatyczna klimatyzacja,
podgrzewane przednie fotele,
radio z odtwarzaczem płyt CD i sterowaniem na kierownicy

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 2696
Moc maks. (KM/obr.): 165/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 13,4
Prędkość maks. (km/h): 170
Średnie zużycie paliwa (l/100 km): 6,0

Silniki:
2.3 (150 KM),
2.9 TD (120 KM),
2.7 Xdi (165 KM),
3.2 V6 (220 KM)

Zużycie paliwa (l/100 km):
miejskie: 12,6
poza miejskie: 8,4
średnie: 9,9

Cena:
Cena wersji podstawowej (zł): 153 100
Cena wersji testowanej (zł): 199 900

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki