TEST, OPINIA - Peugeot 308 to jeden z najstarszych kompaktów. Czy warto zawracać sobie nim głowę?

2020-10-30 5:25

Siedem lat to w motoryzacji szmat czasu. Dokładnie tyle lat temu Peugeot zaprezentował kolejne wcielenie swojego modelu 308, które oferowane jest po dzień dzisiejszy. Przez wspomniany wcześniej okres Mazda pokazała nową 3-kę, Ford nowego Foucsa, Kia nowego Ceeda, a Volkswagen następnego Golfa. Czy najstarszy z tego towarzystwa Peugeot 308 jest wartą rozważenia propozycją?

Prezentowany Peugeot 308 to wersja po ostatnim liftingu. Wcześniej naniesione przez producenta zmiany miały miejsce w 2017 roku. Modyfikacje ograniczały się wówczas do lekkich poprawek stylistycznych oraz wprowadzeniu dwóch nowych silników wysokoprężnych – 1.5 BlueHDI oraz 2.0 BlueHDI. Nota bene tego drugiego nie ma już w ofercie. Drugi lifting modelu miał miejsce w połowie 2020 r. i także był symboliczny. Objął głównie multimedia. 

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Nieźle się trzyma

Muszę przyznać, że pomimo kilku ładnych lat na karku Peugeot 308 nieźle się trzyma. To auto wciąż wygląda świeżo i nowocześnie. Być może na jego nadwoziu nie ma zbyt wielu mniej lub bardziej kontrowersyjnych ozdobników, ale jako całość prezentuje się naprawdę dobrze.

Testowaliśmy: Czy auto elektryczne poza miastem ma sens? TEST, OPINIA - Peugeot e-2008 GT 136 KM

Uroku dodają ciemne wstawki i ciemne felgi charakterystyczne dla odmiany GT Pack, które w połączeniu z niebieskim kolorem lakieru przykuwają uwagę. Nie sposób pominąć ładnych tylnych lamp przypominających „maźnięcie” lwich pazurów oraz wydechów, które są atrapami. Niestety w dzisiejszych czasach ten smutny zabieg nikogo już nie dziwi.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Wciąż atrakcyjne

Atrakcyjnie prezentuje się również wnętrze. Łączy ono dość minimalistyczny styl (przycisków i przełączników jest tutaj niewiele) z nieszablonowym rysunkiem deski rozdzielczej. Mała kierownica oraz zegary umieszczone nad nią są znakiem rozpoznawczym współczesnych Peugeotów. Osoby o wzroście powyżej 175 cm nie powinny mieć problemów z dobraniem odpowiedniej pozycji. Jednak nieco niższym kierowcom, kierownica może przesłaniać część zegarów.

Sprawdziliśmy: Najmocniejszy lew w historii jest SUV-em! Peugeot 3008 GT HYbrid4 300 KM e-EAT8 - TEST, OPINIA

Pozytywne wrażenie robi także i-Cockpit w efektowny i zarazem czytelny sposób przedstawiający cyfrowe zegary. System multimedialny także jest przemyślany i przejrzysty. Jego obsługa nie stanowi problemów. Na dodatek dogaduje się z urządzeniami obsługującymi standard Android Auto i Apple CarPlay. Plus za tradycyjne pokrętło głośności. Minus za panel klimatyzacji w całości przeniesiony na ekran dotykowy (chyba nigdy nie będę zachwalał tego rozwiązania).

Wspomniane wyżej multimedia oraz i-Cockpit są nowością w modelu 308. Dlatego mocnym i niestety dość negatywnym zaskoczeniem jest fakt, że efektowne animacje wirtualnych zegarów po prostu się przycinają. Wygląda to tak, jakby ktoś wgrał nową szatą graficzną nie sprawdzając czy procesor całego systemu będzie w stanie sobie z nią poradzić. W praktyce wygląda to tak, jakby cały system miał lagi rodem z gier komputerowych.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Miejscami zaskakujące

Praktyczność samochodu nie pozostawia za wiele do życzenia. Chociaż ilość miejsca na tylnej kanapie nie jest ponadprzeciętna. Co innego z przodu. Tutaj każdy będzie w stanie się wygodnie rozsiąść, a wyposażone w opcjonalną funkcję masażu fotele w wersji GT Pack są zarówno bardzo komfortowe jak i odpowiednio zwarte, aby trzymać ciało podczas nieco bardziej dynamicznej jazdy. Bagażnik? 398 litrów czyli o 18 litrów więcej od zupełnie nowego kufra Golfa 8.

Porównaliśmy: Który crossover jest lepszy? Peugeot 2008 vs Renault Captur - TEST, OPINIA

Tym, co bardzo pozytywnie zaskakuje jest jakość wykonania wnętrza. Oczywiście należy wziąć poprawkę, że w teście wzięła udział topowa odmiana (wersje podstawowe będą bardziej plastikowe). Tak czy inaczej deska rozdzielcza w przeważającej części pokryta jest miękkim tworzywem. Miękkim i bardzo przyjemnym w dotyku. Boczki przednich drzwi także w dużej części są miękkie i posiadają akcenty z czerwonej nici. Podobny zabieg zastosowano m.in. na fotelach. Z twardego plastiku wykonano konsolę środkową i jest to tak naprawdę jedyny element, który budzi mieszane uczucia. Cała reszta zasługuje na piątkę i stwarza lepsze wrażenie od kokpitu wywołanego już do tablicy nowego Golfa.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Na czasie

Biorąc na tapetę listę wyposażenia Peugeot 308 nie odstaje od nowszej konkurencji. O nowoczesnym systemie multimedialnym obsługującym najnowsze standardy komunikacyjne smartfonów już wspomniałem. Dodam, że ów system pracuje także online, a nawigacja na bieżąco monitoruje ruch na drogach.

Zobacz: Mieszczuch z pazurami. Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 - TEST, OPINIA

Z dziedziny bezpieczeństwa liczyć możemy m.in. na asystenta pasa ruchu, system rozpoznawania znaków oraz aktywny tempomat. Jest także kamera cofania z udawanym widokiem z góry (obraz „rysowany” jest dzięki tylnej kamerze i pokazywany na wyświetlaczu). Na dodatek jakość obrazu z tej kamery jest fatalna. Nawet przy dobrym świetle obraz przypomina słabe nagranie kamerą VHS. Po zmroku nie widać już prawie nic. Z pomocą przychodzą czujniki cofania, które odpowiednio wcześnie zaczynają ostrzegawczo piszczeć.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Hybryda? Nie, dziękuję

Wiek konstrukcji Peugeota 308 dość dobrze widać po ofercie silnikowej. Chociaż pod maską tego auta próżno szukać wolnossącego motoru lub silnika o zaskakująco jak na dzisiejsze standardy wysokiej pojemności skokowej. Uwagę zwraca brak wersji hybrydowej lub elektrycznej. Nawet miękka hybryda nie występuje w 308. Czy to źle? Nie, ale coraz więcej aut konkurencji wyposaża swoje kompakty w takie „zielone” układy napędowe.

Polecamy test: 5 różnic i masa podobieństw. Peugeot 208 Allure i Opel Corsa Elegance - TEST, OPINIA, PORÓWNANIE

Tak czy inaczej Francuzi za dużego wyboru w kategorii układu jezdnego kompaktowego Peugeota nie dają. W ofercie jest tylko jeden diesel 1.5 BlueHDI o mocy 130 KM oraz 3-cylindrowa jednostka benzynowa 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM. Na szczycie stoi 260-konna odmiana GTi, ale jest to pozycja bardzo niszowa.

Standardem w każdej wersji jest przedni napęd oraz manualna, 6-biegowa przekładnia. W opcji oferowany jest 8-biegowy automat EAT8 (niedostępny jedynie dla 110-konnego 1.2 PureTech). 

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Do miasta i w trasę

130 KM mocy maksymalnej oraz 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego sprawiają, że 100 km/h na wirtualnym prędkościomierzu kompaktowego Peugeota pojawia się 10,8 sekundy. To dość neutralny wynik. Być może wygląd auta oraz znaczki GT na nadwoziu sugerują nieco więcej, ale należy pamiętać, że GT Pack to standard wyposażenia, który nie idzie w parze z jakimś mocnym silnikiem.

Testowaliśmy: Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja

Pomimo niezbyt pobudzających osiągów jazda za kierownicą 308 jest przyjemna. Pozbawiona większych emocji, ale przyjemna. Wnętrze jest dobrze wyciszone, chociaż przy wyższych prędkościach obrotowych słuchać charakterystyczny dźwięk trzycylindrowca. Auto nie męczy w mieście ani w trasie. W obu przypadkach jest wystarczająco dynamiczne. Skrzynia biegów jest precyzyjna chociaż ma długie drogi prowadzenia drążka i działa bez wyraźnego i miłego oporu.

Co ciekawe auto nie ma wbudowanych kilku trybów jazdy. Dostępny jest jedynie standardowe ustawienie lub tryb Sport uruchamiany przyciskiem obok lewarka skrzyni biegów. Tryb Eco? Niedostępny. Jego brak nie przeszkadza jednak w całkiem rozsądnym obchodzeniem się z paliwem przez silnik. W cyklu mieszanym samochód potrzebował około 7 l/100 km. W trasie bez większych wyrzeczeń da się osiągnąć rezultat zaczynający się od cyfry 5. Przy autostradowych 140 km/h komputer pokładowy pokazuje chwilowe spalanie 7-7,3 l/100 km. Jest nieźle.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130 KM MT6

i

Autor: Paweł Kaczor Peugeot 308 lifting 2020

Cena i podsumowanie

Ceny Peugeota 308 startują z pułapu 81 000 zł za podstawową wersję Active ze 110-konnym silnikiem benzynowym. Jest to kwota wyższa od otwierających cenniki wersji nowego Golfa (od 75 490 zł) czy Forda Focusa (od 73 000 zł). Testowany i zarazem bogato wyposażony egzemplarz GT Pack ze 130-konnym motorem to koszt 111 100 zł. Porównywalny Golf R Line z silnikiem o takiej samej mocy kosztuje 104 790 zł. 150-konny Focus ST Line jest jeszcze tańszy i kosztuje 101 050 zł. Jak widać Francuzi dość odważnie wycenili swój produkt.

Testowaliśmy: Peugeot e-208 GT 136 KM - OPINIA, WIDEO

Peugeot 308 trzyma formę. Warto przejść się do salonu, usiąść w nim, podtykać i wybrać się na jazdę próbną. Nadal prezentuje się atrakcyjnie, ma przyjemnie zaprojektowane i dobrze wykończone wnętrze, a wyposażenie zarówno to opcjonalne jak i standardowe, nie odstaje od innych, nowszych aut w klasie. Gama silnikowa, choć skromna zdaje się być wystarczająca i idealnie wpasowuje się w charakter auta. Jedyną cechą wartą szerszej dyskusji pozostaje cena. 308 nie jest tani. Jeśli więc po aucie zaprojektowanym 7 lat temu oczekujesz iście promocyjnej ceny, Peugeot raczej nie zaskoczy w tej kwestii pozytywnie. 

Peugeot 308 1.2 PureTech - dane techniczne

SILNIK R3, 12V Turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 5500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min.
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,8 sekundy
Skrzynia biegów manualna / 6 biegów
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 53 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 5,8-5,9 l
poziom emisji CO2 132-139 g/km
Długość 4253 mm
Szerokość 1804 mm
Wysokość 1457 mm
Rozstaw osi 2620 mm
Masa własna 1203 kg
Ładowność 542 kg
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń 398 l / 1206 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony przód i tył 225/40 R18

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki