5 różnic i masa podobieństw. Peugeot 208 Allure i Opel Corsa Elegance - TEST, OPINIA, PORÓWNANIE

2020-02-15 9:36

Jeszcze kilka lat temu nikt nie spodziewał się, że porównując Peugeota 208 z Oplem Corsą, będziemy porównywać bliźniacze konstrukcje. Fakt, auta łączy bardzo wiele, ale czy na pewno są one takie same? Znalazłem między nimi sporo różnic, które pomagają odpowiedzieć na pytanie - który hatchback klasy B jest dla Ciebie lepszy?

Świetnie mi to pasuje. Cieszę się, że to kupiłem.

Czasem zdarza mi się tak myśleć po tym, jak trafię w dziesiątkę kupując sobie ubranie. Podobnie miłe uczucie towarzyszy mi, gdy w restauracji wybiorę świetne danie i kelner przynosi dokładnie to, na co miałem ochotę. W Grupie PSA muszą myśleć podobnie o swoich zakupach sprzed 3 lat. To właśnie 3 lata temu Francuzi kupili Opla i nagle okazało się, że ta marka jest jak sweter, który na wieszaku wyglądał mizernie, a po założeniu prezentuje się co najmniej elegancko.

Sprawdź: To teraz najmocniejszy Opel. Jest SUV-em i zawstydza nawet Insignię GSi! Opel Grandland X Hybrid4 - TEST, OPINIA

W 2018 roku Opel przyniósł zysk. Ta, pozornie oczywista sytuacja, nie miała wcześniej miejsca przez blisko 20 lat. Opel ostatnio był dochodowy w... 1999 roku. Jeśli ta transakcja wyszła komuś na dobre, to na pewno samemu Oplowi, który bez francuskiego zastrzyku gotówki najprawdopodobniej przeszedłby do historii jako producent, który wypuścił wiele hitów, ale upadł mimo wszystko.

ZOBACZ PORÓWNANIE i WIDOK 360°

Wszystko dobre co się dobrze kończy

Zostawmy w spokoju czarne i niezrealizowane scenariusze. Efektem połączenia Opla z grupą PSA jest kilka modeli, które obecnie są już na rynku. Najnowsze dziecko marki z Russelheim to Corsa, opracowana jako bliźniak Peugeota 208. Ten, względem poprzednika ewoluował. Jeśli chodzi o Corsę to mamy do czynienia z rewolucją. W samochodach bardzo wyraźnie widać i czuć wspólny rodowód. Plastikowe elementy wnętrza, odlane z jednej formy to tylko wierzchołek góry lodowej. Pod maską Opla są te same silniki co w Peugeocie, a podobieństwo sylwetek obu aut niemal 100-procentowe (choć bardzo dobrze zakamuflowane).

Sprawdź: Ople mają być wyraźnie inne od modeli francuskich

Auta grają w jednym segmencie B i choć zysk z ich sprzedaży idzie, koniec końców, do jednej kieszeni, muszą ze sobą konkurować. Bez obaw, nie brakuje między nimi różnic, a oto 5 z nich:

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Z wyglądu wcale nie wydają być podobne

Jeśli nałożymy na siebie sylwetki Corsy i 208, zleją się one w jedną. Sposób, w jaki projektanci zamaskowali te różnice robi wrażenie, bo na pierwszy rzut oka auta wcale nie wyglądają na bliźniaki. Mimo identycznego rozstawu osi i szerokości, są stylizowane w różny sposób. Corsa jest nieco bardziej zachowawcza, ma więcej ostrych załamań i klasyczny grill oraz światła.

Testowaliśmy: Mieszczuch z pazurami. Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 - OPINIA

Peugeot straszy świecącymi kłami (tylko w tych lepiej wyposażonych wersjach), ale większość jego linii jest obłych. Napompowane nadkola są jak wyjęte z niecodziennego trójstyku świata motorsportu, SUV-ów i rysunków studyjnych. Lwi motyw powtarza się w tylnych światłach z lwim pazurem. Wszystko to powoduje, że 208 jest znacznie ciekawsze od Corsy, ale nie każdemu przypadnie do gustu. Ja jestem fanem stylistyki Peugeota i moim zdaniem tę konkurencję 208 wygrywa z pazurem w nosie.

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Corsa lepiej jeździ w zakrętach

Te same podzespoły? Nie w kwestii zawieszenia. Opel jest nieco sztywniejszy od Peugeota i ta charakterystyka procentuje podczas dynamicznej jazdy. Corsa jeździ niemal jak kompaktowy samochód (choć w odmianie GSi trochę podskakuje na nierównościach). Porównywana wersja Elegance radzi sobie znakomicie z kiepskimi drogami i skręca wyjątkowo chętnie. Układ kierowniczy wydaje się być wspomagany nieco lżej niż w Peugeocie - to dobra wiadomość dla każdego, kto ceni sobie sportowe wrażenia z jazdy. Stabilność i pewność prowadzenia sprawia, że Corsą można także śmiało cisnąć w długie trasy. Wiem co mówię - wyskoczyłem nią na narty do Zakopanego. 

Polecamy: Nieprzerwanie od 22 lat z Polski. Aktualnie Opel Astra K, ale najpierw był Opel Astra Classic F - TEST, OPINIA

208 nie zostaje daleko w tyle, ale ma bardziej francuską charakterystykę. Bardziej się buja, zawieszenie w porównaniu do Corsy jest miękko zestrojone. Różnice w komforcie nie są na tyle duże, żeby to wynagrodzić. Punkt dla Corsy.

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Wyposażenie nieco się różni

Razem mogłyby mieć wszystko. Osobno mają sporo, ale każdy przekonuje czym innym. Na przykład, Corsa oferuje w opcji bezkonkurencyjne w tej klasie reflektory matrycowe. LED-y z funkcją wycinania segmentów w aucie miejskim? Podoba mi się oś czasu w której żyjemy! Lampy LED IntelliLux działają świetnie i świecą lepiej, niż statyczne LED-y Peugeota. Lew również ma w zanadrzu unikalne elementy wyposażenia, takie jak akustyczna szyba przednia czy cyfrowe zegary 3D. Z bardziej przyziemnych rzeczy, należy wspomnieć o tym, że Peugeot ma klimatyzację w standardzie. Myślicie, że to oczywiste? Ja też tak myślałem, ale Corsa w najtańszej wersji nie oferuje jej bez dopłaty w wysokości 4000 zł. 

Polecamy: Opel Corsa GSi 1.4 Turbo 150 KM: ciepły, ale jeszcze nie gorący - TEST, OPINIA

Co ciekawe, w Peugeocie standardowym wyposażeniem każdej wersji jest żółty, metalizowany lakier Faro. Ten charakterystyczny, żywy kolor jest domyślnym i bezpłatnym wyposażeniem każdej wersji. Corsa w najtańszej odmianie ma w standardzie szary, ale również metalizowany lakier. W każdej innej wersji bez dopłaty dostaniemy Corsę w kolorze pomarańczowy Fizz, który widzicie na zdjęciach.

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Wnętrza z różnych bajek

Różnicę między dwoma maluchami z jednego koncernu najbardziej widać we wnętrzu. Kokpity przygotowano na dwa zupełnie różne sposoby i tylko pojedyncze elementy zdradzają, że te auta są bliźniakami.

iCockpit zadebiutował w 208 pierwszej generacji, a najnowsza jego iteracja znajduje się w testowanym następcy. Składa się tu z zegarów z efektem 3D (miłe dla oka, choć grafiki mogłyby być bardziej czytelne), malutkiej kierownicy, którą przyjemnie trzyma się w dłoniach i dużego ekranu dotykowego w górnej części deski rozdzielczej. Wnętrze jest bardzo dobrze wykończone, narysowane odważnie i atrakcyjnie, z kolei pozycja za kierownicą i rozmieszczenie zegarów oraz przycisków to kwestia gustu. Mi odpowiada, ale znam kierowców, którzy kręcą nosem na francuską propozycję. Wnętrze Peugeota zdecydowanie wyróżnia się na tle swojej klasy i konsekwentnie nawiązuje do większych modeli w gamie.

Czytaj: Porównaliśmy - Renault Kadjar vs. Opel Grandland X

W Corsie odnajdą się wieloletni właściciele Opli, wielbiciele klasyki, starzy, młodzi, kobiety i mężczyźni. Tak, to oznacza, że wnętrze jest trochę nijakie, szczególnie w porównaniu do 208. Materiały są nieco gorszej jakości, spasowanie plastików miejscami odstaje od francuskiego bliźniaka, a zamiast prawdziwych cyfrowych zegarów w opcji mamy jedynie mizernie wyglądający wyświetlacz, który wypełnia wnękę zestawu wskaźników w 2/3 objętości. Corsa wyróżnia się jednak wygodnymi fotelami i, co bardzo ważne, możliwością obsługi nawiewu fizycznymi przyciskami. Ten ergonomiczny atut zdecydowanie uprzyjemnia obsługę. Pozycja za kierownicą, podobnie jak w Peugeocie, jest bardzo dobra - siedzi się nisko (dla właścicieli poprzedniej, znacznie wyższej Corsy może to być szok) i tylko niewielka ilość miejsca na lewą nogę zdradza, że prowadzimy miejski wóz.

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Cóż może być ważniejsze w miejskim aucie od przystępności? Mowa nie tylko o prostej obsłudze, zwinności i ogólnie pojętej przystępności w jeździe, ale i o przystępności cenowej. Ta klasa samochodów jest na najlepszej drodze, by stać się najmniejszym segmentem na rynku (małe auta powoli przestają się opłacać), ale ludzie odpowiedzialni za układanie cenników chyba o tym nie słyszeli. Choć Peugeot i Opel są różnie wycenione, obie propozycje nie należą do najtańszych aut w segmencie.

Zobacz: Oto odmłodzony Opel Insignia GSi Sports Tourer - GALERIA

W przypadku Peugeota, najdroższa odmiana benzynowa, w topowej wersji wyposażenia zbliża się niebezpiecznie blisko granicy 100 tys. złotych. Za wersję GT Line ze 130-konną jednostką PureTech musimy zapłacić 95 200 zł, jeszcze nim zajrzymy do listy opcji! Oplowski odpowiednik tej wersji to GS Line. Ze wspomnianym wcześniej silnikiem kosztuje przynajmniej 72 650 zł. 

Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance

i

Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 208 Allure vs Opel Corsa Elegance Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena i podsumowanie

Testowane odmiany Allure i Elegance to wydatek odpowiednio 67 600 zł i 55 850 zł. Peugeot jest więc znacznie droższy od Corsy, a kwoty najmniej różnią się w bazowej odmianie. Ceny małego Opla startują z poziomu 49 900 zł, a Peugeot wyceniony jest na minumum 53 900 zł. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy przypomnimy sobie o braku klimatyzacji w Oplu, co czyni drugą "od dołu" wersję Edition rozsądnym minimum. Tak czy siak, jeśli się na nią zdecydujemy, kończymy z ceną 51 450 zł, co jest kwotą niższą niż ta wymagana do zakupu najtańszego 208.

Zobacz: Czy nowy Peugeot 508 może być nazywany produktem klasy premium? Sprawdziliśmy to

Krótko mówiąc, Peugeot jest droższy od Opla, a im wyższy model sobie zażyczymy, tym większa będzie różnica cenowa. Czy jest ona uzasadniona?

Gdybym miał wskazać, skąd się bierze, wskazałbym różnice w wykończeniu wnętrza i ciekawszą stylistykę 208. Trudno znaleźć inne argumenty za tym, by za 208 zapłacić nawet o 20 tys. złotych więcej. Do tej pory nie było łatwo wskazać na zwycięzcę porównania, ale jeśli bierzemy pod uwagę ceny, Corsa wydaje się być racjonalnie uzasadnionym wyborem. Wygrać z uroczym i stylowym 208 to nie lada sztuka. Wygląda na to, że koncern PSA sam zgotował sobie groźnego rywala.

Sonda
Który bliźniak jest lepszy?

Dane techniczne

Peugeot 208 Allure 
PureTech 100 S&S
Opel Corsa Elegance
1.2 Turbo 100 Start/Stop
SILNIK R3 12V R3 12V
Paliwo benzyna benzyna
Pojemność 1199 cm3 1199 cm3
Moc maksymalna 102 KM przy 5500 obr./min. 100 KM przy 5500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 205 Nm przy 1750 obr./min. 205 Nm przy 1750 obr./min.
Prędkość maksymalna 188 km/h 192 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,9 s 10,8 s
Skrzynia biegów manualna 6b. automatyczna 8b.
Napęd na przednie koła (FWD) na przednie koła (FWD)
Zbiornik paliwa 44 l 44 l
Katalogowe zużycie paliwa
(w cyklu mieszanym)
5,4 - 5,6 l 5,8 - 6,2 l
poziom emisji CO2 123-127 g/km 130 - 140 g/km
Długość 4055 mm 4060 mm
Szerokość 1745 mm 1765 mm
Wysokość 1430 mm 1433 mm
Rozstaw osi 2540 mm 2540 mm
Masa własna 1090 kg 1150 kg
Pojemność bagażnika 300 l 309 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe
tarczowe wentylowane/
bębnowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
195/55 R16 195/55 R16

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki