Typ atrakcyjny

2009-02-24 8:00

Auto popularnej klasy oprócz wielu walorów użytkowych powinno się jeszcze podobać jak największej rzeszy klientow i wtedy można liczyć na rynkowy sukces.

Z takiego właśnie założenia wyszli twórcy nowego wcielenia renaulta megane. Nie ma co ukrywać, że poprzednia generacja tego modelu, nagrodzona prestiżowym tytułem Samochodu Roku 2003, ze względu na swoje kształty wzbudzała mieszane uczucia. To z kolei nie mogło nie przełożyć się na liczbę sprzedawanych aut. Wyciągnięto z tego wnioski i przy opracowaniu nowej meganki styliści francuskiego koncernu nie zamierzali już tworzyć kolejnego kontrowersyjnego wizerunku. Postawili za to na płynność linii i w sobie tylko znany sposób połączyli je w miłą dla oka pięciodrzwiową całość, niepozbawioną jednocześnie sportowych akcentów. Zgodnie z przeznaczeniem nowy megane ma sprostać wymaganiom bardzo wielu klientów przymierzających się do zakupu kompaktowego auta. Zadbano więc o możliwie duży wybór wersji silnikowych i wyposażenia.

Nasi Czytelnicy mogli wypróbować jedną z silniejszych odmian napędzaną 130-konnym wysokoprężnym motorem, który moc na koła przekazuje za pomocą sześciobiegowej mechanicznej przekładni. Od takiego auta, co potwierdzają nie tylko suche dane, można się spodziewać niezłej dynamiki. I tak rzeczywiście było. Za dobre osiągi i bogate wyposażenie trzeba zawsze zapłacić, ale bez względu na wybór wersji przyszły właściciel we wnętrzu nowej meganki, jak przystało na wyrób tej marki, będzie mógł się czuć wyjątkowo bezpiecznie. Nad ochroną użytkowników czuwać będzie m.in. system Renault Protection trzeciej generacji. Jak zapewniają przedstawiciele producenta, to jedyny taki system na rynku, który uwzględnia w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała osób w kabinie. Zapewnia możliwie najlepszą ochronę przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wysuwania się miednicy spod pasa biodrowego, co często podczas zderzenia bywa przyczyną poważnych obrażeń jamy brzusznej. W sumie nowy megane jest atrakcyjny nie tylko z wyglądu, ale też pod innymi, znacznie ważniejszymi względami.

Przytulnie i bogato

Adam Kudraszew, 47 lat, z Warszawy, grafik, jeździ hyundaiem i30

Ogólnie całkiem fajny, przytulny samochód. Dobrze się w nim czułem. Przyjemnie nim kierować. Kierownica dobrze leży w rękach. Widoczność do przodu jest super, czego niestety nie można powiedzieć o tej przez tylną szybę. Ciekaw jestem, jakie wrażenie wywarłby na mnie na dłuższej trasie. Gdybym jednak miał wydać takie pieniądze, chyba szukałbym czegoś innego.

PLUSY:
- dobrze zestrojone zawieszenie
- dobrej klasy materiały wykończeniowe we wnętrzu
- jak na tę klasę auta, wyjątkowo bogate wyposażenie

MINUSY:
- zewnętrzne części nadwozia wyglądają na źle spasowane
- zamiast cyfrowego prędkościomierza wolałbym analogowy
- z tyłu nie jest już tak komfortowo jak z przodu, jest za mało miejsca

OCENA:
Wygląd: 4 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 5 pkt
Zawieszenie: 5 pkt
Za te pieniądze: 3 pkt

Jeździ jak po szynach

Mariusz Pułas, lat 30, z Warszawy, pracownik banku, jeździ fordem fusion

Samochód dobrze się prowadzi. Jest przyjemny w użytkowaniu. Dobry na miasto i na krótsze dystanse. Za te pieniądze stanowczo za mało sobą reprezentuje. Cyfrowe liczniki i sam wygląd wskaźników mogą mieć zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników, zwłaszcza ze względu na cyfrowy prędkościomierz i analogowy obrotomierz. Z zewnątrz auto sprawia wrażenie szerokiego, ale w środku tego się nie odczuwa.

PLUSY:
- zawieszenie, które zapewnia komfort oraz bardzo dobre trzymanie się drogi
- bogata lista wyposażenia pokładowego
- dużo miejsca nad głową i wyjątkowo duże boczne lusterka

MINUSY:
- niedokładne spasowanie zewnętrznych elementów, zwłaszcza tylnego zderzaka
- w takiej wersji na siedzeniach powinny być użyte lepsze materiały
- silnik sprawia wrażenie mało elastycznego, trzeba go wysoko kręcić

OCENA:
Wygląd: 4 pkt
W kabinie: 4 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 4 pkt
Zawieszenie: 6 pkt
Za te pieniądze: 3 pkt

W standardzie lub nie

Pod maską testowanej "meganki" jeden z najmocniejszych oferowanych turbodiesli. Potrafi rozpędzić auto do prędkości, które jeszcze wcale nie tak dawno zarezerwowane były dla aut sportowych. Jeśli go traktować delikatnie, odwzajemnia się niskim zużyciem paliwa.

Dla każdego coś innego. Analogowy prędkościomierz, cyfrowy prędkościomierz oraz dodatkowy wyświetlacz, na którym można śledzić różne ważne informacje. Dzięki niemu można również dokonać wyboru indywidualnych ustawień wielu funkcji samochodu.

Klimatyzacja przestała być czymś nadzwyczajnym w wyposażeniu samochodów popularnej klasy. Żeby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, Renault w najnowszym swoim kompakcie oferuje klimatyzację dwustrefową z trzema trybami pracy do wyboru.

Widząc w bagażniku "dojazdówkę" lub zestaw naprawczy w razie przebicia opony, wszyscy narzekają na brak pełnowymiarowego koła zapasowego. Nie ma problemu, żeby przyszły właściciel miał takie same, jak w testowanym aucie. Musi tylko za to dopłacić.

RENAULT MEGANE Dane techniczne

pojemność silnika (ccm): 1870
moc maks. (KM/obr.): 130/3750
moment obr. (Nm/obr.): 300/1750
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,5
prędkość maks. (km/h): 205

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2640
długość (mm): 4295
szerokość (mm): 1808
wysokość (mm): 1471
pojemność bagażnika (l): 405/1162

Zużycie paliwa (l):
miejskie: 6,2
pozamiejskie: 4,4
średnie: 5,1

Masy:
masa własna (kg): 1315
dopuszczalna masa całk. (kg): 1813
pojemność zbiornika paliwa (l): 60

Wyposażenie

ABS, ESP, ASR, EBA, ESC, alarm, centr. zam., el. lusterka, el. szyby, klimatyzacja dwustrefowa, komputer, refl. biksenonowe, radio z CD i MP3

Silniki

1,6/100 KM, 1,6/110 KM, 1,4TCE/130 KM, 2,0TCE/180 KM, 1,5dCi/85 Km, 1,5dCi/105 KM, 1,9dCi/130 KM, 2,0dCi/160 KM

Ceny w zł

wersji najtańszej (1,6 100 KM): 51 800
wersji podstawowej: 79 700
wersji testowanej: 83 125

Konkurencja nie śpi

Zobacz inne auta tego segmentu

Ford focus
Pojemność/moc: 1997 ccm/136 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Cena: 75 450 zł

Opel astra
Pojemność/moc: 1910 ccm/120KM
Przyspieszenie 0-100km/h: 10,5 s
Prędkość maksymalna: 191 km/h
Cena: 79 940 zł

Peugeot 308
Pojemność/moc: 1997 ccm/136 KM
Przyspieszenie 0-100km/h: 10,1 s
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Cena: 81 800 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki