To wymusza na kierowcach zdjęcie nogi z gazu. Efekt? Od ponad 18 miesięcy na drogach Jaworzna nie było śmiertelnego wypadku.
- To jest skuteczniejsza metoda niż tablice z ograniczeniami prędkości, ze względu na to, że ludzie są istotami społecznymi i raczej dostosowują się do okoliczności w jakich przyszło im funkcjonować i prowadzić pojazd. Jeżeli ulica jest węższa niż pas na autostradzie to kierowcy jeżdżą po prostu wolniej - powiedział nam Tomasz Tosza z Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.
Poprzez budowę obwodnicy ruch w centrum miasta zmniejszył się o połowę.
- Jaworzno miało dość przestarzały układ drogowy, gdzie praktycznie każda podróż musiała odbyć się przez jaworznicki rynek. Tam jeszcze 5 lat temu jeździły TIRy. Wyprowadzenie ruchu na obwodnicę doprowadziło do tego, że duże połacie Jaworzna mogliśmy przeznaczyć tylko i wyłącznie dla osób pieszych - dodaje Tomasz Tosza.
Jaworzno postawiło też na komunikacje miejską. Niskie ceny biletów i dobre połączenia sprawiły, że część mieszkańców wybrała autobus jako środek lokomocji.
Władze miasta cały czas stawiają na innowacyjne zadania, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów. Niedawno w mieście oddano do użytku pierwsze w Polsce rondo typu holenderskiego, które ma dwa pasy, jeden dla samochodów, drugi dla rowerów. W przyszłym roku natomiast zakończy się budowa velostrady, czyli bezkolizyjnej autostrady dla rowerów.