Lotnisko Pyrzowice

i

Autor: Katowice Airport Lotnisko Pyrzowice

Lotnisko Pyrzowice: Terminal C jest gotowy [ZDJĘCIA]

2015-06-18 10:23

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach wzbogacił się o nowy terminal przylotowy C. Obiekt, którego wybudowanie kosztowało 53 mln zł, jeszcze w czerwcu obsłuży pierwszych pasażerów. Lotnisko Pyrzowice, to już pierwsza europejska liga.

Hala przylotów z bagażownią to już trzeci terminal w Pyrzowicach. Nowy terminal przejmie wszystkie przyloty, a w istniejących obecnie halach pozostaną odloty (terminal A – poza strefę Schengen, terminal B – do strefy Schengen).

- Terminal C powstał w sąsiedztwie Terminala B – mówi Tomasz Bosowski, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. – Wizualnie, od strony parkingu obiekt jest lustrzanym odbiciem istniejącego terminalu A, ze szklaną fasadą - dodaje. 

Lotnisko Pyrzowice: Nowy Terminal jest ogromny

Nowa hala wraz z bagażownią to oddzielny 1-kondygnacyjny budynek o długości 156 m, szerokości 45,5 m i wysokości ok. 8 m, którego powierzchnia użytkowa wynosi 7 tys. m kw.  

Większość powierzchni nowego terminalu zajmie hol odbioru bagażu z karuzelami oraz miejsca do odprawy paszportowej. Pozostałą powierzchnię wypełnią biura Służby Celnej, Straży Granicznej, pomieszczenia dla firm obsługujących terminal przylotowy oraz bagażownia wraz z technologią. Przeniosą się też tutaj stanowiska wypożyczalni samochodów. Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość terminali pyrzowickiego lotniska do 6 mln pasażerów rocznie. Dotychczas lotnisko w Pyrzowicach mogło obsłużyć 3,6 mln pasażerów.

Nowy terminal C to 500 ton stali

Pod względem konstrukcyjnym terminal C to trójnawowa hala stalowa. Do wzniesienia stalowego szkieletu obiektu zużyto ponad 500 ton stali. Montaż konstrukcji podwieszonej na cięgnach odbywał się z użyciem dwóch dźwigów. Elementy były montowane „w powietrzu”, zgodnie ze specjalnie przygotowanym projektem, pod nadzorem geodezyjnym. Największym wyzwaniem podczas robót była praca w warunkach funkcjonującego portu lotniczego.

- W miejscu obecnie wybudowanego terminala C, przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały być one przeniesione w nowe lokalizacje pozwalające na wzniesienie obiektu. Wszystko bez ograniczania zdolności operacyjnych lotniska. Priorytetem było takie prowadzenie robót, by nasza obecność na placu budowy była dla obsługi Katowice Airport niezauważalna i nie powodowała utrudnień – zaznacza Jacek Kościelny, menadżer projektów Skansa.

Lotnisko Pyrzowice ma też większy parking

Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna stała się przebudowa istniejących dróg - Wybudowaliśmy nowe drogi, place, chodniki, podjazdy i parkingi. Dzięki temu udało się powiązać cały układ komunikacyjny wokół portu lotniczego w jeden kompleks – zaznacza Jacek Kościelny. Powiększono parking P1 w kierunku zachodnim o 400 dodatkowych miejsc parkingowych. Teraz parking lotniska pomieści w sumie blisko 1,3 tys. pojazdów.

Nowy terminal z bagażownią i parking to kolejna duża inwestycja Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Niedawno zakończyła się budowa nowej drogi startowej o długości ponad 3,2 km. Aktualnie realizowanymi inwestycjami są płyta postojowa i płaszczyzna do odladzania samolotów oraz terminal Cargo, za budowę którego odpowiada Skanska. Terminal Cargo o powierzchni 12 tys. m kw. powstanie przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Podobnie jak w przypadku terminalu C również i tu powstanie system dróg wewnętrznych oraz parking, który pomieści 29 tirów (do 40 t.), 38 samochodów dostawczych (do 3,5 t.) i 109 samochodów osobowych. Obiekt powstanie do maja 2016 roku. 

Lotnisko Pyrzowice

i

Autor: Katowice Airport Lotnisko Pyrzowice

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki