W badaniu wzięło udział pięciu czołowych ekspertów z branży technologicznej. Przebadano w nim ponad 12 000 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Japonii. Celem badania było zrozumienie ich cyfrowych potrzeb oraz tego, jakie mają wyobrażenie na temat przyszłości cyfryzacji oraz mediów społecznościowych.
Dlaczego firma kosmetyczna zaangażowała się w działania mające na celu poprawę etyki cyfrowej? Ponieważ dbanie o przyszłość naszej planety to nasz wspólny obowiązek. Jack Constantine, LUSH CDO komentuje: "W LUSH gorąco wierzymy, że prawa cyfrowe to prawa człowieka, a bez świadomej zmiany na poziomie globalnym, te prawa mogą być zagrożone".
Annabelle Baker, Global Brand Director w LUSH dodaje: "Naszym celem było zrealizowanie raportu, który pokaże optymistyczny scenariusz przyszłości social mediów. Chcieliśmy pokazać, że istnieje inna przyszłość, inna niż ta, którą widzimy teraz, gdzie ludzie mogą angażować się w bezpiecznych środowiskach online. Musimy być w stanie przenieść narrację z tego, czego nie możemy zrobić, na to, co możemy".
Według wyników badań, przyjazna przyszłość technologiczna to coś, na czym zależy globalnym konsumentom. Prawie siedmiu na dziesięciu dorosłych (69%) w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Japonii uważa, że jeśli platforma mediów społecznościowych jest nieetyczna, to marki powinny się od niej odsunąć, a sześciu na dziesięciu (62%) szanuje markę, która bardziej dba o etykę platformy mediów społecznościowych niż o liczbę osób, do których może dotrzeć.
Jednocześnie coraz więcej konsumentów spędza mniej czasu na platformach społecznościowych. Ponad jedna trzecia (35%) użytkowników META (Facebook i Messenger na poziomie 17%, a Instagram, 18%), prawie jedna trzecia użytkowników Pinteresta (27%), jedna czwarta użytkowników Twittera (24%), Discorda (24%) i Snapchata (24%), ponad jedna piąta użytkowników BeReal (22%), 18% użytkowników TikToka i 16% użytkowników Line’a, jest na tych platformach społecznościowych rzadziej niż rok temu.
Istotnym powodem tego może być fakt, że znaczna część (57%) badanych przez nas konsumentów ma poczucie, że duże marki i korporacje dominują nad technologią i kulturą online, podczas gdy 55% chce, aby Big Tech miał mniejszą kontrolę w sieci. Wiele osób martwi się o bezpieczeństwo - 70% ankietowanych wzywa do wprowadzenia globalnej legislacji, która chroniłaby bezpieczeństwo użytkowników w trakcie ich cyfrowych doświadczeń. Szczególnie konsumenci z pokolenia Z (54%) uważają, że wybrane grupy są marginalizowane lub ignorowane w przestrzeni cyfrowej.
Konsumenci oczekują, że marki pomogą w walce z tym problemem, a raport pokazuje, że 62% badanych uważa, że to wszystkie firmy powinny zatroszczyć się o etyczność przestrzeni cyfrowych.
Pomimo rosnących obaw dotyczących wpływu istniejącej kultury cyfrowej, nadal dominuje entuzjazm związany z technologią. Platformy cyfrowe nadal oferują wiele korzyści, które konsumenci uważają za istotne, w tym łączenie się z innymi (33%) i znajdowanie osób o podobnych poglądach (29%). Większość (57%) twierdzi, że technologia zwiększa ich produktywność, a 39% twierdzi, że media społecznościowe pomagają im w wyrażaniu swojej tożsamości.
To pozytywne nastawienie jest dodatkowo podsycane przez szybko rozwijający się krajobraz technologiczny, ze sztuczną inteligencją (AI), metawersją i Web3 - kolejną, zdecentralizowaną iteracją Internetu - obiecującą nowy sposób robienia rzeczy.
Aby zapewnić, że innowacje technologiczne mogą tworzyć wykładniczy postęp w pozytywnym kierunku, niniejszy raport przedstawia manifest The SOCIAL Framework. Zestaw sześciu zasad dotyczących przestrzeni cyfrowych, platform i zaangażowania, zaprojektowany tak, aby umożliwić rozkwit techno-optymistycznej przyszłości.
Ramy uwzględniają takie aspekty jak:
- (S) Zrównoważony rozwój i wpływ na środowisko;
- (O) Open-source i to, jak konkurencja musi być zastąpiona przez współpracę;
- (C) Kontrolowana przez społeczność i zdecentralizowana własność danych
- (I) Możliwość łatwej adaptacji w stale zmieniającym się krajobrazie
- (A) Dostępność i integracja
- (L) Afirmacja życia
Współzałożyciel The Future Laboratory, Martin Raymond, mówi: "Przedsiębiorstwa muszą pomóc w budowaniu kultury cyfrowej, która będzie promować równość, integrację, reprezentację, dostępność, transformację oraz poprawę sytuacji osobistej i planetarnej".