Oddajcie emerytom ćwierć miliona

i

Autor: Cezary Pecold Oddajcie emerytom ćwierć miliona

Okradli Cię oszuści? Sprawdź, gdzie szukać pomocy

2018-09-04 12:23

Oszuści prześcigają się w pomysłach, tworząc kolejne metody pozwalające im wzbogacać się kosztem innych, wykorzystują ludzką naiwność i łatwowierność. Popularna jest już nie tylko metoda „na wnuczka”, ale też „na policjanta”, wciskanie garnków czy fałszywych ubezpieczeń zdrowotnych na pokazach i zawieranie umowy na odległość. Więcej jest też oszustw w internecie, a tam coraz częściej robimy zakupy. Jeśli więc okradli Cię oszuści, nie jestes bezradny, sprawdź, gdzie szukać pomocy. 

Złóż zawiadomienie o przestępstwie

Oszustwo jest ścigane z urzędu. To znaczy, że po przyjęciu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, policja lub prokuratura podejmie konieczne działania.

Zawiadomienie może być ustne, do protokołu spisanego przez policjanta na komisariacie. Protokół trzeba podpisać, chyba że nie zgadzasz się z jego treścią. Zostaniesz też poinformowany o uprawnieniach i obowiązkach przysługujących tobie, jako osobie pokrzywdzonej.

W pisemnym zawiadomieniu o przestępstwie opisujesz sprawę, podając jak najwięcej konkretnych informacji o tym, co się wydarzyło, przedstawiasz dokumenty, korespondencję, maile, itp. Jeżeli sprawca oszustwa kontaktował się z tobą telefonicznie, sprawdź, czy na telefonie nie wyświetlał się numer, z którego dzwonił. Policja ma uprawnienia, by uzyskać bilingi rozmów telefonicznych. Dołącz też dane świadków. Jeżeli nie znasz nazwiska świadka, podaj informacje, które pozwolą ustalić, o kogo chodzi. Zawiadomienie o przestępstwie najlepiej złożyć na komisariacie osobiście albo za pośrednictwem poczty.

Gdy ktoś weźmie kredyt na twoje dane

Jeśli wcześniej zgłosiłeś zaginięcie dowodu osobistego, to zaświadczenie z policji powinno wystarczyć w wyjaśnieniu sytuacji. Jeśli masz dowód, musisz napisać odwołanie do banku, w którym wyjaśnisz sprawę. Jeśli sprawa trafi do sądu, ten powoła grafologa, który określi, czy wzór twojego podpisu zgadza się z tym, jaki został złożony na wniosku kredytowym. Możesz też złożyć w prokuraturze zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Jak zastrzec dokumenty

To trzeba zrobić:

  • Zastrzeż w Systemie Dokumenty Zastrzeżone – zrobisz to w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami.
  • Powiadom policję, jeżeli dokumenty utraciłeś w wyniku kradzieży lub wyłudzenia danych.

Jak rozwiązać niekorzystną umowę

Umowę zawartą poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli na przykład na pokazie garnków czy pościeli, można wypowiedzieć w ciągu 14 dni od jej podpisania. Wystarczy złożyć pisemne, podpisane własnoręcznie oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli nie zostałeś poinformowany o tym prawie, termin ten przedłuża się aż do 12 miesięcy. Wypowiedzenie umowy należy wysłać do firmy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub złożyć osobiście w siedzibie tej firmy.

Pamiętaj, że prokurator pomaga nie tylko ofiarom oszustwa, ale też osobie, która zawarła niekorzystną umowę. Możesz więc zgłosić zawiadomienie do prokuratury.

Oszustwa w internecie

Jeżeli po dokonaniu zakupu online zorientowałeś, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, sprawdź historię transakcji i zobacz, dokąd zostały wysłane twoje środki.

Narzędziem służącym do odzyskania wyłudzonych pieniędzy jest reklamacja w banku. Jeżeli wpłynie w odpowiednim terminie, pieniądze mogą wrócić na twój rachunek. Im prędzej zostanie złożona reklamacja, tym lepiej.

Reklamacje możesz zgłosić osobiście, w oddziale banku, mailowo lub poprzez formularz reklamacyjny na stronie internetowej. Podaj jak najwięcej danych na temat oszusta i transakcji, wskaż: nazwę odbiorcy, numer konta, z którego ściągnięto środki, siedzibę odbiorcy i dokładną kwotę oraz datę zlecenia płatności. Jeżeli składasz reklamację online, pamiętaj o wydrukowaniu, wypełnieniu, podpisaniu oraz zeskanowaniu wniosku, który należy załączyć do formularza reklamacyjnego.

Przydatne adresy i telefony

  • Strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości- www.pokrzywdzeni.gov.pl (znajdziesz tam informacje m.in. o bezpłatnej pomocy prawnej)
  • Rzecznik Finansowy- tel. 22 333 73 25
  • Europejskie Centrum Konsumenckie- tel. 22 55 60 118
  • Infolinia konsumencka Stowarzyszenia Konsumentów Polskich- tel. 801 440 220, 22 290 89 16

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki