Pięć faktów o CZARNYCH SKRZYNKACH zestrzelonego boeinga

2014-07-23 17:55

Po katastrofie lotniczej na Ukrainie wydobyto już z pogorzeliska czarne skrzynki. Czym są te ciekawe urządzenia, jak to możliwe, że nie ulegają uszkodzeniom, choć reszta samolotu zmieniła się w kupę poskręcanej blachy i popiołu?

Czarne skrzynki - to przede wszystkim dzięki nim udaje się rozwiązać zagadki katastrof lotniczych. Rejestrują parametry lotu i rozmowy prowadzone w kokpicie. Czym są te niezwykłe urządzenia, od kiedy montowane są w samolotach i jak to możliwe, że są w stanie przetrwać katastrofę lotniczą?

1. Czarne, czy pomarańczowe?

"Czarne skrzynki" to nazwa, ale urządzenia te tak naprawdę mają jaskrawy, pomarańczowy, a niekiedy także czerwony lub żółty kolor. Chodzi o to, by były bardzo dobrze widoczne na miejscu katastrofy, dzięki czemu można je szybko znaleźć i odczytać z nich zapis.

2. Jak wiele mogą wytrzymać?

Współczesne czarne skrzynki zaprojektowane są tak, by przetrwały nawet zanurzone na 6 km w wodzie lub narażone na działanie temperatury rzędu 1100 stopni Celsjusza oraz nacisk rzędu pięciu ton! To dlatego, że są zbudowane z wyjątkowo wytrzymałych materiałów - tytanu, aluminium, stali, polimerów. Kartę kompresji dźwięków chroni kilkucentymetrowa warstwa izolatora z silikonu.

3. Kto wynalazł czarne skrzynki?

Wynalazł je australijski inżynier David Warren (1925-2010). Pracował w laboratorium w Melbourne. W 1953, rozważając przyczyny pewnej katastrofy lotniczej, wpadł w 1958 na pomysł rejestratora głosów z kokpitu.

4. Ile skrzynek jest w jednym samolocie?

W jednym samolocie montowane są dwie czarne skrzynki. Pierwszą (CVR) umieszcza się z przodu samolotu i rejestruje ona dźwięki dochodzące z kokpitu, w tym rozmowy pilotów. Drugą (fdr) montuje się w ogonie, rejestruje parametry lotu).

5 Ile kosztuje czarna skrzynka?

Koszt czarnej skrzynki to około 20 tysięcy dolarów.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki