SUPER FOKUS: Ulotnić się w locie

2014-04-03 4:00

W ciągu ostatnich 60 lat zaginęło na świecie ponad 80 samolotów pasażerskich. Niektóre maszyny odnalazły się szybko, inne po wielu, wielu latach, a jeszcze inne - nigdy

Boeing 777 linii Malaysian Airlines wystartował z Kuala Lumpur 8 marca 41 minut po północy. Rano miał wylądować w Pekinie. Ostatnie słowa z kokpitu brzmiały "wszystko w porządku". Potem ktoś wyłączył system komunikacji. O godz. 1.21 podczas przelotu nad Morzem Południowochińskim zniknął z radarów.

Potem na chwilę pojawił się w cieśninie Malakka, setki kilometrów od trasy lotu. O godz. 8.11 satelity odebrały ostatni sygnał z boeinga. Czy maszyna spadła, lądowała awaryjnie, została uprowadzona? Zniknięciu towarzyszyły domysły. Także o kosmitach i wrotach do innego wymiaru. Koszmar się powtarza. Który to już raz samolot zamiast wylądować, znika?

Przeklęci w Trójkącie

Był 5 grudnia 1945 roku, kiedy pięć amerykańskich bombowców torpedowych typu Avenger zaginęło podczas manewrów w Trójkącie Bermudzkim. Wyleciały z bazy w Fort Lauderdale o 14.10. i nigdy nie wróciły. Poszukujący ich duży samolot Martin Mariner, mimo że przystosowany do wodowania, przepadł również . Przypadek avengerów rozbudził wyobraźnię Stevena Spielberga. Scena odnalezienia ich po latach na pustyni Gobi otwiera film "Bliskie spotkania III stopnia", o dobrych kosmitach, którzy wprawdzie porywają, ale zawsze w końcu oddają samoloty. W Trójkącie Bermudzkim, czyli na obszarze Atlantyku w rejonie Bermudów, w 1947 r. przepadła bez wieści także superforteca B-29, o ponad 40-metrowej rozpiętości skrzydeł.

A w 1949 roku pasażerska maszyna "Star Tiger" typu Avro Tudor IV, lecąca z Londynu do Hawany. Rok przed nią zaginął w tym rejonie samolot DC-3. Zanim zniknął, jego pilot zameldował, że widzi światła Miami - celu podróży. Wkrótce w pobliżu przepadł transportowiec C-124 "Globemaster" z 53 ludźmi na pokładzie.

Zniknięcia z radarów

W 1947 roku samolot linii British South American z Londynu do Santiago w Chile z 11 osobami na pokładzie nagle przestał odpowiadać na wezwania wieży i zniknął z radarów. Ponura zagadka tego zniknięcia została rozwiązana, tyle że na uzyskanie odpowiedzi trzeba było czekać ponad pół wieku. Przypadkowo w 1988 roku grupa alpinistów natknęła się w argentyńskich Andach na silnik samolotu. Leżał na wysokości 5,5 tys. m n.p.m. Wokół nie było innych szczątków. W 2000 roku amerykańska ekspedycja wojskowa znalazła wrak pełen kości. Po zderzeniu ze zboczem maszynę pogrzebała lawina, która zeszła z góry Tupangato. Zaledwie dwa lata po tym jak przepadł samolot lecący do Santiago, linie lotnicze British South American odnotowały kolejne zniknięcie. 17 stycznia 1949 roku. przy bezchmurnym niebie z radarów kontrolnych zniknął świetlny punkt będący obrazem samolotu Avro Tudor IV "Star Ariel", lecącego z Kindley Field na Bermudach do Kingston na Jamajce. Rodziny jego dwudziestu pasażerów nigdy nie dowiedziały się, co się stało. Podobnie było w przypadku wojskowego boeinga C-97 Stratofreighter, który 22 marca 1957 roku z 67 ludźmi na pokładzie rozpłynął się w powietrzu nad Pacyfikiem, w drodze z Kalifornii do Tokio. Także Lockhead Super Constellation linii Flying Tiger, którym w 1966 roku lotem 739 z Kalifornii do Sajgonu leciało 100 amerykańskich żołnierzy, zniknął bez wieści między wyspą Guam a Filipinami.

Śmierć z głową w chmurach

W przypadku samolotu Lockheed L-188A Electra, lecącego w 1971 roku z Limy do Pucallpa w Amazonii, ocalała tylko jedna z 93 podróżujących nim osób. 17-letnią Niemkę Juliane Koepcke, która spadła z rozpadającej się maszyny do dżungli, po 11 dniach uratowali Indianie. Sprawę cudem ocalałej nastolatki wkrótce przyćmiło kolejne zaginięcie samolotu i jego niesamowity finał. Fairchild FH-227 przepadł w 1972 roku w trakcie lotu nr 571 z urugwajskiego Montevideo do Santiago de Chile. Podróżowało nim 45 osób, w tym drużyna rugby. Zaginionej maszyny szukano bez skutku, podczas gdy jej wrak z osobami, które przeżyły katastrofę, leżał wysoko w argentyńskich górach. 16 rozbitków przetrwało ponad dwa miesiące, żywiąc się mięsem zmarłych pasażerów.

Katastrofy lotnicze ostatnich lat

1 stycznia 2007 roku boeing linii Adam Air leciał z lotniska Juanda na Celebes (Indonezja). Podczas lotu nagle zmienił kurs i zniknął z radarów. Po dwóch miesiącach odkryto czarną skrzynkę z zapisem katastrofy.

Airbus A330-203 Air France lecący w 2009 r. z Paryża do Rio de Janeiro spadł do Atlantyku z powodu oblodzenia czujników prędkości. Wrak i 154 ciała (z 228) odnaleziono po dwóch latach, czarne skrzynki po trzech.

Znani zaginieni

Amelia Earhart W 1937 roku miała szansę zostać pierwszą kobietą pilotem, która obleciała świat. Jej samolot Lockheed L-10 Electra zaginął po starcie z Papui-Nowej Gwinei. Po 3 latach poszukiwań na bezludnej wysepce odkryto szczątki zaginionej pilotki. Samolot pionierki, który zlokalizowano sonarem w 2012 roku, czeka na wydobycie z dna w pobliżu pacyficznej wyspy Nikumaroro.

Antoine de Saint-Exupery Autor "Małego Księcia" 31 lipca 1944 r. przepadł, wylatując z Korsyki na misję wojskową samolotem F-5B Lightning. Po 54 latach bransoletkę pisarza wyciągnięto z sieci zarzuconej w okolicy Marsylii. Szczątki samolotu znaleziono w roku 2000, a zidentyfikowano 4 lata później.

Zobacz też: ZAGINIONY SAMOLOT: 23 dni i NIC? To niemożliwe - KTOŚ COŚ UKRYWA!

Glenn Miller 15 grudnia 1944 roku jazzman zaginął lecąc samolotem Norseman C-64 na trasie Londyn - Paryż. Maszyny ani ciała muzyka nigdy nie odnaleziono.

Steve Fossett 3 września 2007 r. 63-letni podróżnik wsławiony okrążeniem Ziemi w balonie, nie wrócił z lotniczej wycieczki nad górami Sierra Nevada (USA). Rozbity samolot i szczątki pilota znaleziono po ponad roku.

Polub se.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki