Niemcy mają nawet po cztery, w Warszawie będzie tylko jeden. Kierowcy wściekli, kto to wymyślił?!

i

Autor: Marcin Wziontek/Super Express; Shutterstock

SZOK!

Niemcy mają nawet po trzy, w Warszawie będzie tylko jeden. Kierowcy wściekli, kto to wymyślił?!

2023-09-21 15:16

Już niedługo, bo według wstępnych planów prace mają zakończyć się w 2027 lub 2028 roku, Aleje Jerozolimskie będą miały jedynie jeden pas ruchu. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Świata kierowcy nie będą mogli poszaleć. Wszystkich zastanawia jednak jedna rzecz. Przy rozwoju stolicy bierzemy przykład z krajów zachodnich, a tam – chociażby w Berlinie, niemalże w samym centrum, zaraz obok Bramy Brandenburskiej dla kierowców przygotowano aż 3, czasami 4, a w niektórych momentach 5 pasów ruchu!

Warszawa i Berlin. Bierzemy przykład z krajów zachodnich, a robimy odwrotnie. Dlaczego?!

Czy zmiana oblicza Alei Jerozolimskich przyniesie zamierzony efekt? Jej nowy wygląd to jeden z głównych elementów gigantycznego projektu stołecznego ratusza o nazwie „Nowe centrum Warszawy”. Według jego założeń, samo serce stolicy powinno być przyjazne rowerzystom i pieszym. Oprócz zwężenia drogi, bo to na pewno nas czeka, w planach jest również więcej zieleni i znacznie więcej ścieżek rowerowych.

Koncepcja jest taka: ścisłe centrum Warszawy ma stać się wizytówką stolicy. Realizacja tego pomysłu ma być w przyszłości dalej rozszerzana w stronę Pragi, a później nawet Woli. Nie wszystkim się jednak to podoba. Największe zmiany odczują, i to oni będą wściekli, kierowcy, którzy już dzisiaj muszą męczyć się z przejazdem przez Aleje Jerozolimskie. Centrum miasta w godzinach szczytu stoi. Czy sytuacja poprawi się za kilka lat, kiedy kierowcy będą mogli skorzystać tylko z jednego pasa ruchu? To wątpliwe.

Dobrym porównaniem może być to, co dzieje się wokół Bramy Brandenburskiej w Berlinie. Trzy pasy ruchu i dodatkowy pas dla pojazdów komunikacji miejskiej to norma. Głównie przed skrzyżowaniami, pasów jest znacznie więcej, czasami nawet trzy, niekiedy cztery, a w wyjątkowych sytuacjach pięć! Czy nasi zachodni sąsiedzi myślą o zwężaniu tych dróg? To również wątpliwe. 

Wprowadzą strefę czystego transportu. Niemcy z niej rezygnują

Podobna sytuacja ma miejsce w momencie, kiedy mówimy o strefach czystego transportu. Łapiemy się za głowę i niedowierzamy! Sama koncepcja istnieje w Niemczech od kwietnia 2017 roku i jej celem jest poprawa jakości powietrza w określonych regionach.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE O TYM: Nawet Niemcy je likwidują, a Warszawa... chce wprowadzić. Kierowcy wściekną się jak nigdy dotąd. Czy da się to zatrzymać?

Jak udało nam się dowiedzieć, niektóre miasta u naszych zachodnich sąsiadów rezygnują z takich obostrzeń i od 2023 roku stare diesle, bez plakietki ekologicznej, będą mogły ponownie wjechać do miast. A to nie wszystko, bo w kolejce ustawiają się kolejne miasta.

W związku z utrzymującymi się niskimi odczytami stężenia dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego […] zakazy wjazdu na zielone strefy ekologiczne nie są potrzebne – mówiła rzeczniczka rady regionalnej w Karlsruhe w rozmowie z „swr.de”.

Pomimo tego, że kolejne miasta u naszych zachodnich sąsiadów zastanawiają się nad rezygnacją z czystych stref, to nasza stolica dopiero rozważa ich wprowadzenie. Wstępny projekt w stolicy zakłada, że strefy obejmą śródmieście oraz części dzielnic dookoła centrum. Pierwsze wdrożenie projektu miałoby być zrealizowane już w 2024 roku. A kolejne obszary miałyby być wdrażane co kolejne dwa lata.

Sonda
Czy ulice Warszawy są bezpieczne dla rowerzystów?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki