Warszawa. Wprowadzą strefę czystego transportu. Niemcy z niej rezygnują. Dlaczego?
Sama koncepcja stref ekologicznych, czystego powietrza, istnieje w Niemczech od kwietnia 2017 roku i jej celem jest poprawa jakości powietrza w określonych regionach. Jak udało nam się dowiedzieć, niektóre miasta w Niemczech rezygnują z takich obostrzeń i od wiosny 2023 roku stare diesle, bez plakietki ekologicznej, będą mogły ponownie wjechać do miast. A to nie wszystko, bo w kolejce ustawiają się kolejne miasta.
– W związku z utrzymującymi się niskimi odczytami stężenia dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego […] zakazy wjazdu na zielone strefy ekologiczne nie są potrzebne – mówiła rzeczniczka rady regionalnej w Karlsruhe w rozmowie z „swr.de”.
Wstępny projekt Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Pomimo tego, że kolejne miasta u naszych zachodnich sąsiadów zastanawiają się nad rezygnacją z czystych stref, to Warszawa dopiero rozważa ich wprowadzenie.
– 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu – przekazywał ratusz na podstawie badań opinii przeprowadzonych w grudniu 2022 roku.
Wstępny projekt w stolicy zakłada, że strefy obejmą śródmieście oraz części dzielnic dookoła centrum. Pierwsze wdrożenie projektu miałoby być zrealizowane już w 2024 roku. A kolejne obszary miałyby być wdrażane co kolejne dwa lata.
Warto wspomnieć w tej kwestii, że w związku z pomysłem na wprowadzenie takich stref, zorganizowano konsultacje społeczne.