PKP Cargo, sprawdzony partner w biznesie

i

Autor: materiały prasowe

PKP Cargo, sprawdzony partner w biznesie

2015-09-29 2:00

PKP CARGO jest niekwestionowanym liderem przewozów towarowych w Polsce i drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie. Dysponuje wyspecjalizowaną kadrą, ma doskonałe zaplecze techniczne, a klientów obsługuje kompleksowo, tworząc zintegrowane łańcuchy logistyczne.

Tylko w 2014 roku spółka przewiozła aż 114 milionów ton towarów w Polsce i Europie. Codziennie PKP CARGO wysyła w trasy nawet 1000 pociągów. Spółka działa w 9 krajach europejskich – w Niemczech, krajach Beneluksu (dzięki temu ma dostęp do portów Morza Północnego), Czechach, Słowacji, Austrii i Węgrzech (kraje te stanowią bramę na południe, do adriatyckich portów i na Bałkany). PKP CARGO obsługuje także nowy jedwabny szlak z Chin, przewożąc kontenery z odzieżą czy elektroniką z Państwa Środka na trasie od granicy z Białorusią do kilku państw Europy. Trasa do Chin liczy 9 tysięcy kilometrów. Pociągi przebywają ją w 10 dni, co stanowi ogromną konkurencję dla transportu morskiego. Statki płyną bowiem aż 35–40 dni. PKP CARGO to inicjator Europejskiego Kongresu Logistycznego ONECARGO, który odbędzie się w Katowicach 5 i 6 października.

PKP Cargo podbija Europę


PKP CARGO to druga co do wielkości europejska firma na rynku kolejowych przewozów towarowych. Posiada certyfikaty na samodzielną działalność w dziewięciu krajach.

Spółka w ostatnim czasie zanotowała kilka spektakularnych sukcesów. Jednym z nich było przejęcie czeskiego prywatnego przewoźnika AWT (PKP CARGO ma 80 proc. udziałów w tej spółce), co znacznie wzmocniło pozycję i zyski firmy oraz otworzyło drogę na południe Europy. AWT to drugi co do wielkości kolejowy przewoźnik towarowy w Czechach, działający również na Słowacji, w Słowenii, na Węgrzech, w Niemczech oraz Polsce.

W 2013 roku akcje PKP CARGO zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych. Był to największy i najbardziej udany od lat debiut giełdowy spółki Skarbu Państwa. Firma stała się też pierwszą kolejową spółką przewozową w Europie notowaną na giełdzie.

Podstawową, choć nie jedyną, działalnością PKP CARGO są towarowe przewozy kolejowe. Spółka ma w tej kwestii ogromne doświadczenie i doskonałe zaplecze techniczne. Codziennie 1000 pociągów PKP CARGO przewozi ok. 300 tys. ton ładunków.

Przewiozą każdy towar

Spółka jest największym przewoźnikiem węgla i koksu w Polsce oraz w Europie Środkowej. W ubiegłym roku lokomotywy PKP CARGO ciągnęły aż milion wagonów węgla. Firma obsługuje w Polsce aż 70 proc. przewozów kolejowych węgla i 60 proc. koksu.

Polska rozwija się infrastrukturalnie, a PKP CARGO dostarcza kruszywa i materiały budowlane na place budów. W ubiegłym roku w 390 tys. wagonów transportowano kamień i żwir, a także kamień hydrotechniczny, który wykorzystywany jest do budowy i umacniania nabrzeży.

Z pociągów PKP CARGO korzystają rozpoznawalne i cenione w całej Europie flagowe marki branży chemicznej i petrochemicznej. Cysterny wożą ropę naftową i jej pochodne, nawozy oraz inne artykuły chemiczne. Spółka przewiozła w ubiegłym roku trzy miliardy litrów paliw. Taka ilość wystarczyłaby na trzykrotne zatankowanie do pełna każdego z 15 milionów samochodów osobowych w Polsce. Wagonami należącymi do PKP CARGO przewieziono także 6 milionów ton artykułów chemicznych.Pociągi Spółki od zawsze transportują metale i rudy. Jest najczęściej wybieranym przewoźnikiem przez firmy hutnicze działające na polskim rynku, bo wypracowała doskonałe rozwiązania w tej dziedzinie i oferuje im korzystne warunki. Polskie zakłady produkcji stali zaopatrują krajowych odbiorców i największe światowe koncerny. W ubiegłym roku PKP CARGO przewiozło 250 tys. wagonów tych towarów.

Spółka specjalizuje się także w przewozach wyrobów nietypowych rozmiarów, np. 120-metrowych szyn produkowanych w zakładzie ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej.

PKP CARGO jest największym przewoźnikiem produktów z sektora rolniczego – drewna i płodów rolnych. W 2014 roku do Spółki należało aż osiem na dziesięć wagonów transportujących zboże. Ma doświadczenie w transporcie ponad 900 rodzajów artykułów ujętych w zharmonizowanym spisie towarów. PKP CARGO specjalizuje się w transporcie samochodów. Transportuje także części do fabryk oraz gotowe samochody do terminali przeładunkowych, centrów logistycznych i portów morskich. W tym celu kupiła 330 nowych wagonów kontenerowych. Realizuje także przewozy eksportowe i tranzytowe.

Kontenery to przyszłość

PKP CARGO jest liderem przewozów intermodalnych w Polsce. Ten rodzaj transportu polega na przewozie kontenerów przy wykorzystaniu kilku środków transportu – np. pociągu, statku, samochodu. T. W ubiegłym roku PKP CARGO przewiozło 380 tysięcy kontenerów zawierających m.in. odzież, sprzęt elektroniczny i części samochodowe. Spółka inwestuje w rozwój tego rodzaju transportu. W grudniu 2013 roku oddała do użytku nowoczesny terminal Poznań-Franowo, który znajduje się na skrzyżowaniu ważnych europejskich szlaków komunikacyjnych. Rynek intermodalny w Polsce dynamicznie rośnie. W ostatnich latach udział przewozów tego typu w całym towarowym transporcie kolejowym wzrósł z 2 procent do 6 procent.

Szeroki zakres działania

PKP CARGO ma 25 terminali przeładunkowych w najważniejszych punktach w Polsce – 6 z nich znajduje się w pobliżu wschodniej granicy. Ostatnio oddany został do użytku wspomniany już wcześniej strategiczny terminal kontenerowy Poznań-Franowo. Jest największą stacją towarową w Wielkopolsce, plac składowy ma powierzchnię około 20 tys. metrów kwadratowych, a układ torowy osiąga łączną długość 1,6 tys. metrów bieżących.

Spółka ma też dwa wyspecjalizowane centra logistyczne: Małaszewicze, położone przy granicy z Białorusią oraz Medyka-Żurawica w pobliżu granicy z Ukrainą. Małaszewicze to największy suchy port w Europie i brama na Europę dla towarów z Chin. Wyposażone są w nowoczesne terminale na styku europejskiego i rosyjskiego toru kolejowego. Oferują przeładunek, spedycję oraz składowanie i konfekcjonowanie towarów.

PKP CARGO działa innowacyjnie

Spółka musi zabezpieczać swoje pociągi przed kradzieżami. Stawia przede wszystkim na zapobieganie. W pierwszym półroczu straty zostały ograniczone o blisko 60 proc. nie tylko dzięki dobrej współpracy ze Strażą Ochrony Kolei i Policją, ale także dzięki nowoczesnym technologiom.

W wakacje PKP CARGO rozpoczęło regularne wykorzystywanie dronów do zabezpieczania pociągów i terenów kolejowych, szczególnie w woj. śląskim. Drony są skuteczne – trudno je dostrzec, bo działają bardzo cicho i są niewielkie. Mogą być wykorzystywane również w nocy i podczas złych warunków atmosferycznych, są bowiem wyposażone w wysokiej jakości kamery termowizyjne, pozwalające na wykrycie człowieka z odległości ponad kilometra.

Bezzałogowce są obsługiwane przez specjalnie przeszkolonych operatorów, którzy zdali egzaminy państwowe i uzyskali certyfikaty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. PKP CARGO rozpoczęła także całkowicie nową działalność – razem z amerykańskim potentatem Greenbrierem, jednym z największych na świecie producentów taboru, rozpoczyna produkcję wagonów towarowych. Będą nowoczesne i dopasowane do potrzeb spółki. Docelowo spółka chce produkować nawet 500 wagonów rocznie.

PKP CARGO tworzy miejsca pracy

Od początku 2014 roku PKP CARGO zatrudniło 800 osób, które na koszt spółki przechodzą właśnie szkolenie na maszynistów. W tym roku przyjęto już do pracy 300 kandydatów, a do końca roku spółka chce zatrudnić jeszcze 200 osób. Rekrutacja będzie kontynuowana w kolejnych latach. Osoby, które chcą pracować jako maszyniści, muszą mieć co najmniej średnie wykształcenie, dobry stan zdrowia i nie mogą być karani. Są szkoleni na koszt spółki.

W tym czasie otrzymują wynagrodzenie i mają zagwarantowane zatrudnienie po uzyskaniu pełnych uprawnień maszynisty. Pełny cykl szkolenia na maszynistę jest dwuetapowy i trwa ok. 18 miesięcy. Kandydat, przed otrzymaniem uprawnień spędza w kabinie lokomotywy blisko 2000 godzin! Maszynista w PKP CARGO może liczyć na cztery dodatkowe dni urlopu oraz liczne dodatki socjalne. Do PKP CARGO wpłynęło już około 10 tys. aplikacji. Rekrutacja maszynistów to element długoterminowego planu odbudowy kadry kolejowej w PKP CARGO. Spółka współpracuje także ze szkołami kolejowymi.

Wzmacniamy naszą obecność za granicą

Rozmowa z Adamem Purwinem,  prezesem zarządu PKP CARGO

– Dlaczego PKP CARGO zainicjowało Europejski Kongres Logistyczny?

– Brakowało dotąd miejsca, w którym przedstawiciele branży logistycznej mogliby podyskutować o jej rozwoju i przedstawić swoje postulaty. Jako dynamicznie rozwijająca się firma chcemy nie tylko uczestniczyć w takiej debacie, ale także być jej animatorem. Dlatego wyszliśmy z inicjatywą zorganizowania międzynarodowej imprezy branży TSL. Liczę, że stanie się ona cyklicznym i prestiżowym wydarzeniem.

– Czy organizacja takiego kongresu w Polsce oznacza, że rola naszego kraju na logistycznej mapie Europy będzie coraz większa?

– Zdecydowanie tak. Po pierwsze, Polska leży na przecięciu ważnych szlaków transportowych. Po drugie, dzięki ogromnym środkom z Unii Europejskiej poprawia się infrastruktura w naszym kraju. Szczególnie cieszy mnie to w odniesieniu do kolei. Blisko 70 mld zł, jakie mają być przeznaczone na kolej w ciągu najbliższych 8 lat, to dobra wiadomość, dla nas i dla naszych klientów. Kolej stanie się konkurencyjna, część ładunków przesunie się z dróg  na tory, co pozytywnie odczuje każdy z nas. PKP CARGO też prowadzi ofensywę inwestycyjną: kupujemy najnowocześniejsze lokomotywy, specjalne wagony do transportu kontenerów oraz inwestujemy w ludzi: tworzymy miejsca pracy, zatrudniając i szkoląc ponad 1000 maszynistów.

– Jak zachęciłby pan polskich przedsiębiorców, by zlecając przewóz swoich towarów, wybierali kolej i PKP CARGO?

– Trwa renesans kolei. Inwestycje pomagają poprawić konkurencyjność tego środka transportu. Kolej ma ogromną przyszłość, widać to chociażby po coraz bardziej intensywnym transporcie kolejowym między Chinami a Europą. Pociąg jest szybszy od statku. Ale PKP CARGO w przyszłości to nie tylko przewoźnik kolejowy – oferujemy usługi logistyczne, takie jak spedycja, przeładunek na naszych terminalach czy tworzenie całych łańcuchów dostaw, np. z użyciem pociągu i promów morskich.

PKP CARGO inwestuje setki milionów  złotych  w nowoczesne lokomotywy

Spółka kupiła 15 lokomotyw wielosystemowych od firmy Siemens za blisko 315 mln zł. Lokomotywy te będą prowadzić pociągi PKP CARGO w Polsce i sześciu innych krajach Unii Europejskiej.

Lokomotywy wielosystemowe umożliwiają płynne przewożenie ładunków pomiędzy krajami, w których występują różne systemy zasilania. Dzięki temu przejazd z Niemiec na Węgry przez Polskę, Czechy i Słowację może być realizowany przy wykorzystaniu jednej lokomotywy. Pierwsze z pojazdów Siemensa trafią do PKP CARGO już w styczniu.
Umowa została podpisana podczas Międzynarodowych Targów Trako odbywających się w Gdańsku. Jej wartość to 75 mln euro (blisko 315 mln zł).

– Ofensywa PKP CARGO trwa. Kupujemy nowoczesne lokomotywy za ponad 300 mln zł. To największa nasza inwestycja w tabor na przestrzeni wielu lat, jeden z większych przetargów tego typu w tej części Europy – mówi Adam Purwin, prezes Zarządu PKP CARGO.

Siemens dostarczy PKP CARGO także sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz systemy diagnostyczne i informacyjne niezbędne do eksploatacji lokomotyw. Będzie również serwisował pojazdy przez osiem lat.

Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO Prestiżowe spotkanie branży TSL

PKP CARGO jest inicjatorem Europejskiego Kongresu Logistycznego ONECARGO, który na początku października odbędzie się w Katowicach. To prestiżowe, międzynarodowe spotkanie najważniejszych postaci z branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej, ich partnerów biznesowych oraz przedstawicieli świata polityki i nauki.

Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO ma być głosem branży TSL, czyli transportowej, spedycyjnej i logistycznej, w dyskusjach z jej regulatorami. Ma być też unikalnym forum wymiany opinii i doświadczeń przedstawicieli branży, a także miejscem spotkań z kontrahentami.

Dwa dni merytorycznych rozmów

Podczas Kongresu będzie się można zapoznać ze światowymi doświadczeniami i rozwiązaniami stosowanymi przez liderów sektora logistycznego. Program wydarzenia, w którym udział wziąć ma około tysiąca osób, zakłada dwa dni merytorycznych spotkań oraz wydarzenia towarzyszące. Tematyka Kongresu to szeroko rozumiana logistyka, transportowa mapa Europy, porty morskie, terminale logistyczne, magazyny, transport drogowy i intermodalny, cargo lotnicze oraz infrastruktura kolejowa.

Europejskie firmy z branży logistycznej są bardzo efektywne. W kilku tylko obszarach ustępują bardziej konkurencyjnej logistyce amerykańskiej i japońskiej. Spośród dziesięciu największych megaoperatorów logistycznych na świecie aż połowa pochodzi z naszego kontynentu.

Katowice – miejsce nieprzypadkowe

Miejsce, w którym odbywa się Kongres, zostało wybrane nieprzypadkowo – Katowice położone są na szlaku Północ-Południe (łączącym Bałtyk i Adriatyk), mają wysoko rozwiniętą infrastrukturę i są doskonale skomunikowane. Rejon śląski wyróżnia sieć dróg krajowych i połączenia ze stolicami państw sąsiadujących. To region, który bardzo szybko się rozwija. Kongres odbędzie się 5–6 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA. Honorowy patronat objęło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

 


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki