Bezpieczna jazda - drogowe ABC

i

Autor: brak danych Bezpieczna jazda - drogowe ABC

Polska nie Anglia, jadę prawym! 5 zasad na drogach, o których zapominamy [WIDEO]

2019-03-12 17:09

Wyprzedzać prawym czy lewym - oto jest pytanie! Dziś zagadka - dlaczego nie lubimy jeździć prawym pasem i która z pięciu poniższych zasad jest największym problemem.

Wielu kierowców wciąż zapomina o tym, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny. Czy też zauważyłeś, że na wielopasmowych drogach w miastach zazwyczaj najmniej oblegany jest prawy pas, a najbardziej lewy, choć powinno być zupełnie odwrotnie?

W tej sprawie najlepiej wypowie się ekspert, czyli Tomasz Kuchar, ambasador akcji "Drogowe ABC". 

Zasada nr 1: Jazda prawym pasem

Dlaczego nie lubimy jeździć prawym pasem? - Wynika to trochę z naszego charakteru. Maczo nie lubi jeździć prawym pasem, maczo jest szybki, jedzie lewym. dojeżdża, chce żeby mu ustąpić miejsca, jeździ agresywnie i niebezpiecznie. Problemem jest także brak edukacji. Jak zaznacza Tomasz Kuchar - tak naprawdę podczas kursów na prawo jazdy nie przerabiamy tego jak prawidłowo poruszać się po drogach wielopasmowych. Nie uczy się nas, w jaki sposób korzystać z "esek", czy z autostrad. 

Zasada nr 1: Jazda prawym pasem

i

Autor: brak danych Zasada nr 1: Jazda prawym pasem

A co się dzieje, jeżeli droga ma trzy pasy? Z naszych obserwacji wynika, że zajmujemy automatycznie środkowy pas - tu czujemy się komfortowo, jest nam miło, przyjemnie i "ciepło". Po co więc budować autostrady trzypasmowe, skoro i tak korzystamy tylko z dwóch? 

Musimy pamiętać, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, a więc z zasady powinniśmy zajmować prawy pas, tak aby ułatwić jazdę tym, którzy jadą szybciej. 

Zasada nr 2: Ułatwianie włączania się do ruchu

Tak prosta zasada, a jakże wiele nas kosztuje. Jeżeli podróżujesz drogami przez Polskę - na pewno spotkałeś się z niemiłym lub nawet agresywnym zachowaniem na drodze. Utrudnianie włączenia się do ruchu, blokowanie pasa, czy zajeżdżanie drogi - takie to polskie, prawda?

Zasada nr 2: Ułatwianie włączania się do ruchu

i

Autor: brak danych Zasada nr 2: Ułatwianie włączania się do ruchu

Kulturalna, a przede wszystkim bezpieczna jazda cechuje się ułatwianiem innym kierowcom włączania się do ruchu - oczywiście na tyle, na ile jest to możliwe. 

Zasada nr 3: Utrzymywanie bezpiecznej odległości

Jedziesz autostradą z dużą prędkością i wyprzedzasz lewym pasem jadące ciężarówki. Niestety samochody jadące przed Tobą jadą z niewiele większą prędkością od wyprzedzanych pojazdów. Nerwowy kierowca, który jedzie za Tobą "siedzi Ci na zderzaku", trąbi i mruga długimi światłami. Takie zachowania nie należą do rzadkości. 

Zasada nr 3: Utrzymywanie bezpiecznej odległości

i

Autor: brak danych Zasada nr 3: Utrzymywanie bezpiecznej odległości

Są za to bardzo niebezpieczne i mogą doprowadzić do tragicznych w skutkach wypadków. Aby podróżować bezpiecznie, jesteśmy zobowiązani do utrzymania bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu, tak aby w razie nieszczęśliwego wypadku móc spokojnie wytracić prędkość i nie doprowadzić do zderzenia.

Zasada nr 4: Jazda na suwak

Widzimy znak, że za chwilę kończy się prawy pas, no to większość kierowców zjeżdża na lewy, żeby zachować się kulturalnie, a Ci z prawej strony to osoby uznawane za "cwaniaków". No i ten "cwaniak" w cudzysłowie jedzie dziesięć sekund, a ten na lewym pasie dziesięć minut. Jak powinniśmy się zachować w takiej sytuacji?

Zasada nr 4: Jazda na suwak

i

Autor: brak danych Zasada nr 4: Jazda na suwak

Wszystkie samochody powinny dojeżdżać do końca, czyli do momentu zwężenia, tym samym, dzieląc się po połowie - raz samochód wjeżdża z lewego, raz z prawego pasa - i tak nawzajem się wpuszczają. Będzie uczciwie, bezpiecznie i sprawiedliwie!

Zasada nr 5: Korytarz życia

To niezwykle ważna i istotna sprawa, mogąca uratować czyjeś życie. W przypadku korków na drodze o dwóch pasach ruchu powinniśmy być w stanie zostawić szeroki pas na środku drogi. Kierowcy jadący lewym pasem powinni maksymalnie zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni, natomiast Ci z prawej strony - do prawej krawędzi - mówi Tomasz Kuchar, ambasador akcji "Drogowe ABC". W ten sposób zostawiamy wystarczająco dużo miejsca dla służb ratunkowych, mogących jechać, na przykład na miejsce wypadku, który doprowadził do powstania drogowego zatoru.

Musimy pamiętać, że w ratowaniu ludzkiego życia liczy się każda sekunda!

Zasada nr 5: Korytarz życia

i

Autor: brak danych Zasada nr 5: Korytarz życia

Program "Drogowe ABC" propaguje bezpieczeństwo

O propagowaniu bezpieczeństwa warto zadbać także wśród najmłodszych. Pomóc w tym może program "Drogowe ABC" realizowany przez stacje paliw Circle K we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem. 

Kilkuletnie dzieci mogą być już świadomymi uczestnikami ruchu drogowego. To ważne, by podczas codziennej drogi do przedszkola, zabawy czy jazdy na rowerze dzieci miały wypracowane podstawowe mechanizmy reagowania na niebezpieczeństwo.

Celem programu jest edukacja dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat) w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W ramach programu najmłodsi poprzez połączenie nauki i zabawy zdobędą użyteczne informacje na temat bezpiecznego poruszania się na drodze, ale także bezpiecznej jazdy w foteliku, na rowerze, czy hulajnodze, zawsze pamiętając o kasku, czy konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa. Jednym z podstawowych celów programu będzie także upowszechnianie znajomości numerów alarmowych wśród dzieci oraz zaznajamianie w przyjazny sposób z podstawami udzielania pierwszej pomocy.

Drogowe ABC

i

Autor: materiały prasowe Drogowe ABC

Każde dziecko, które weźmie udział w programie otrzyma materiały edukacyjne w postaci kolorowanek, a także samoprzylepne odblaski poprawiające widoczność na drodze. W ramach programu przygotowano również we współpracy z metodykami gotowe scenariusze lekcji wspomagające pracę nauczycieli.

Artykuł Sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki