To najbardziej ruchliwa droga w Polsce. Codziennie przejeżdża nią nawet 100 tysięcy samochodów

To jedna z najważniejszych i najczęściej uczęszczanych tras w kraju. Każdego dnia korzystają z niej setki tysięcy kierowców, co prowadzi do nieuniknionych problemów. Wkrótce jednak szykują się duże zmiany, które mają poprawić komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Autostrada A2

i

Autor: PAWEL JASKOLKA / SUPER EXPRESS Autostrada z intensywnym ruchem ciężarówek i samochodów osobowych, symbolizująca rozbudowę sieci płatnych dróg. W tle ekrany akustyczne i zieleń. Nowe zasady opłat i kontroli dla kierowców od grudnia 2025 roku, o czym przeczytasz na Super Biznes.
Super Express Google News

To najbardziej ruchliwa droga w Polsce. Ponad 100 tysięcy samochodów dziennie

To najważniejsza droga łącząca centralną i wschodnią Polskę z resztą kraju. Codziennie pokonują ją dziesiątki tysięcy kierowców – nie tylko zawodowych, ale też prywatnych. Mowa o autostradzie A2 na odcinku Łódź–Warszawa, która została oficjalnie uznana za najbardziej ruchliwą trasę w Polsce. Wkrótce jednak ma się to zmienić dzięki rozbudowie, która poprawi komfort jazdy, skróci czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo.

A2 pęka w szwach. Kierowcy utknęli w korkach

Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), opartych na Generalnym Pomiarze Ruchu 2020/2021, wynika, że na 98-kilometrowym odcinku A2 między Łodzią a Warszawą dziennie przejeżdża od 50 do nawet 100 tysięcy pojazdów – w zależności od miejsca i pory dnia. Ogromne natężenie ruchu skutkuje nie tylko zatorami, ale też wydłużonym czasem przejazdu i frustracją kierowców.

Nie bez znaczenia jest fakt, że przejazd tym fragmentem autostrady jest bezpłatny, co dodatkowo zachęca do korzystania z trasy. Według ekspertów natężenie ruchu w najbliższych latach będzie jeszcze rosło, co wymusiło decyzję o jej rozbudowie.

Nowa A2 – więcej pasów, mniej korków

Jak podaje portal G.pl, planowana rozbudowa obejmie łącznie 92 kilometry autostrady, z czego 89 km zostanie poszerzonych o dodatkowe pasy ruchu, a 3 km modernizacji obejmą węzeł Łódź Północ – skrzyżowanie autostrad A1 i A2. Po zakończeniu inwestycji:

  • odcinek od węzła Łódź Północ do Pruszkowa będzie miał trzy pasy ruchu w obu kierunkach,
  • odcinek Pruszków–Konotopa będzie miał po cztery pasy.

Celem rozbudowy jest podniesienie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu i poprawa bezpieczeństwa. Jak zapewnia Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA, projekt ma także uwzględniać instalacje z odnawialnych źródeł energii, które będą zasilać oświetlenie i inne elementy infrastruktury drogowej.

Kiedy ruszy przebudowa?

Na przebudowę od lat czekają nie tylko zwykli kierowcy, ale też firmy transportowe. Ta strategiczna arteria komunikacyjna, łącząca Warszawę z centralną i zachodnią częścią kraju, ma kluczowe znaczenie dla całej gospodarki. Proces przygotowań do rozbudowy A2 rozpoczął się już w sierpniu 2023 r., gdy podpisano umowę na projekt. Lada moment ruszą przetargi na roboty budowalne, a wszystkie prace mają zakończyć się w pierwszej połowie 2029 roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki