WARSZAWA: Kolejarze mają 12 lat opóźnienia!

2013-04-12 4:00

Nawet kilkuletnie opóźnienia w inwestycjach, niedopilnowanie wykonawców oraz zły stan peronów i torów - Najwyższa Izba Kontroli nie zostawia suchej nitki na kolejowej spółce PLK. Inspektorzy w opublikowanym właśnie raporcie zarzucają kolejarzom wieloletnie zaniedbania i degradację stacji czy torów. NIK twierdzi, że ponad połowa inwestycji natrafia na jakieś problemy, których można było uniknąć i przyspieszyć modernizację z korzyścią dla pasażerów.

Pierwszy zarzut: - Stacje kolejowe są w katastrofalnym stanie - mówi Anna Głuszek (30 l.), która codziennie korzysta ze stacji Warszawa Włochy. Peron w kierunku centrum miasta w pewnym momencie już się załamał i na ok. 1,5 metra szerokości jest zapadlisko o głębokości nawet 20 centymetrów. Przed EURO 2012 wymieniono tu tylko tablice i odmalowano farbą przejścia podziemne. Sama nawierzchnia peronów ma rdzawy kolor i trzeba patrzeć pod nogi, aby się nie przewrócić.

Zarzut drugi: Nieterminowość. Niestety, mimo obietnic remont zaplanowany na 2010 rok nastąpi dopiero w latach 2014-2020. Wtedy stacja będzie już raczej złomowiskiem i trzeba będzie budować ją od nowa. Podobna sytuacja działa się na stacji Stadion, która też długie lata czekała na przebudowę. W końcu jej remont został zakończony, ale... 7 miesięcy po terminie.

Zarzut trzeci: Brak odpowiedniego nadzoru inwestycji. - Choć inwestycji jest więcej, to ponad połowa z nich przez zły nadzór jest opóźniona. Nawet do 29 miesięcy - mówi Paweł Biedziak (52 l.), rzecznik NIK.

Choć urzędnicy nie chcą podawać przykładów, te same cisną się na usta. Wymieńmy tylko linię kolejową do Łodzi. Miała być na EURO 2012, ale jak dobrze pójdzie, modernizacja zakończy się pod koniec tego roku.

- Wiele opóźnień jest skutkiem przyczyn zewnętrznych, takich jak np. przedłużające się procedury przetargowe, procedury administracyjne czy niewystarczające moce przerobowe wykonawców - odpiera zarzuty Robert Kuczyński (41 l.) z PKP PLK. - Sytuacja poprawi się w najbliższym czasie, bo szkolimy naszych pracowników m.in. z prawa zamówień publicznych - zapowiada.

Opóźnione inwestycje:

Remonty, które się przedłużają:
* Remont torów Warszawa - Łódź - 15 miesięcy
* Budowa tunelu pod torami w alei Róż w Legionowie - 13 miesięcy
* Budowa stacji Ursus - Niedźwiadek - 24 miesiące
* Remont stacji Warszawa Włochy oraz stacji na linii do Grodziska - 48 miesięcy

Zakończone z opóźnieniem:
* Budowa stacji Stadion - 7 miesięcy
* Budowa dwóch wiaduktów przy PKP Płudy - 11 miesięcy
* Linia na Okęcie wraz ze stacją kolejową - 24 miesiące
* Budowa tunelu pod Dworcem Gdańskim - 5 miesięcy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki