Będzie zakaz wjazdu dla diesli do centrum Warszawy

i

Autor: GRAFIKA SE Jerzy Kaczmarczyk

JEST WYNIK KONSULTACJI W WARSZAWIE

Zakaz wjazdu dla starych aut w całej Warszawie? Ratusz chce szerszej strefy czystego transportu. Podał wyniki konsultacji

2023-06-26 21:00

Gdyby radni PiS zorganizowali, tak jak proponowali, referendum w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu w stolicy, wynik byłby jednoznaczny – większość warszawiaków chce takiej strefy. Ratusz zaprezentował wczoraj wyniki konsultacji i badań w sprawie wprowadzenia zakazu dla starych diesli. Nie wiadomo tylko, jakiego obszaru miasta miałby ten zakaz dotyczyć. Początkowo prezydent Rafał Trzaskowski mówił o śródmieściu, teraz urzędnicy chcą już poszerzać rejon o kolejne dzielnice Ochotę, obie Pragi, Mokotów, Targówek, Włochy i Żoliborz, a aktywiści domagają się całej Warszawy bez spalin ze starych aut!

Warszawski ratusz przeprowadził konsultacje z mieszkańcami w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (STC). Trwały trzy miesiące, w pięciu spotkaniach na żywo wzięło udział 160 osób i 130 online, łącznie wpłynęło 3 tys. uwag. Miasto zleciło też badania opinii. To wszystko dało jeden wynik - ograniczenia w ruchu dla najstarszych samochodów, w tym z silnikami Diesla popiera 70 proc. mieszkańców stolicy. Przeciwnicy dominują tylko wśród posiadaczy aut starszych niż 18-19 lat. Aż 46 proc. ankietowanych chciałoby, by zakaz wjazdu dla starych aut objął nie tylko rejon Śródmieścia, ale większy rejon miasta, 26 proc. sugeruje, by była to cała Warszawa.

Jak będzie ostatecznie, nie wiadomo. Na razie ratusz określił granice Strefy Czystego Transportu między Dworcem Gdańskim, Trasą Łazienkowską, al. Prymasa Tysiąclecia i rondem Wiatraczna. Ale teraz chce poszerzać rejon. Tamas Dombi - dyrektor biura zarządzania ruchem przyznał, że ratusz zastanawia się nad poszerzeniem strefy, ale raczej nie do granic miasta, a do rejonu, którego granice wyznaczą tory kolejowe czy trasy szybkiego ruchu.

Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego sugeruje, że mógłby to być teren od Trasy Toruńskiej do Dolinki Służewieckiej, i od al. Prymasa Tysiąclecia po tory na Olszynce Grochowskiej. - Decyzja kierunkowa w tej sprawie zapadła w ostatnich dniach. Musimy teraz zlecić dodatkowe analizy. Myślę, że za dwa miesiące powinniśmy być gotowi do przedstawienia projektu uchwały Radzie Warszawy. Chcemy, by pierwszy etap obostrzeń, dotyczący tych najstarszych aut z silnikiem Diesla zaczął obowiązywać 1 lipca 2024 r. - zapowiedział Tamas Dombi.

Miasto gotowe jest też, wzorem Krakowa, wprowadzić ulgi dla seniorów, by mieszkańcy mający więcej niż 70 l. do śmierci nie musieli wymieniać starego auta. Zakaz nie będzie też dotyczył motocyklistów, skuterzystów czy aut na gaz.

Niektórzy oceniają jednak, że do tej dyskusji trzeba będzie wrócić za rok, bo przed wyborami samorządowymi Rada Warszawy na wprowadzenie STC się nie zdecyduje. - Liczymy, że miasto przychyli się do naszej propozycji rozszerzenia strefy. Mam nadzieję, że decyzja zapadnie jeszcze przed wyborami. Czyste powietrze nie ma barw politycznych - wierzy Piotr Siergiej.

A Nina Bąk z Kampanii "Clean Cities" apeluje do radnych:  - Apeluję do radnych o jak najszybsze decyzje i wprowadzenie zakazu dla aut ze starymi dieslami. Nie mamy czasu. Warszawa zajmuje 24. miejsce od końca wśród 880 miast pod względem emisji tlenków azotu. Gdyby udało nam się tę emisję obniżyć, uniknęlibyśmy w mieście 743 zgonów rocznie!

Zakaz wjazdu dla starych diesli w całej Warszawie? Ratusz chce szerszej strefy
FB_WARSZAWA Zakaz wjazdu diesli do centrum Warszawy. Popierasz?

i

Autor: SE, MARCIN WZIONTEK
Sonda
Zakaz wjazdu dla starych diesli powinien obowiązywać?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki