Dzisiaj w polską kolej inwestujemy miliardy złotych

2020-02-18 0:00
Dzisiaj w polską kolej inwestujemy miliardy złotych
Autor: Materiały Prasowe

Rozmowa z Andrzejem Adamczykiem, ministrem infrastruktury

– Panie Ministrze, polska kolej zmienia się na korzyść, trudno tego nie zauważyć. Są coraz bardziej komfortowe dworce, nowoczesny tabor, krótsze czasy przejazdu. Jednak to wciąż mało...

Dzisiaj w polską kolej inwestujemy miliardy złotych
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury

– Rozumiem zniecierpliwienie wszystkich tych, którzy korzystają z kolei. Rozumiem też zniecierpliwienie tych, którzy z niej nie korzystają, bo mieszkają w miejscowościach, do których pociąg nie dociera, albo nie chcą korzystać z kolei, bo obawiają się, że jakość usługi nie będzie wystarczająca. Zmagamy się z wieloletnimi zaniedbaniami. Koronnym przykładem jest linia pomiędzy Katowicami a Krakowem. Na skutek dewastacji szlaku kolejowego pociąg pokonywał tę trasę - to tylko 77 km - przez 2 godziny i 27 minut! Musiał tam zwalniać do prędkości 20 km na godzinę. Dzisiaj już część tej trasy jest wyremontowana i oddana do użytkowania. Tam już pociągi jeżdżą normalnym tempem. W przyszłym roku szybszy pociąg pokona tę trasę w godzinę, a osobowy w godzinę i 15 minut. To konkurencja dla podróży samochodem i element walki o czyste powietrze, bo pociąg jest ekologicznym środkiem transportu. Takich konkretnych modernizacji jest bardzo wiele, łącznie 5 tysięcy kilometrów! Proszę nam, angażującym się w modernizację kolei, zaufać. Nie można wszystkiego zrobić w przeciągu roku, dwóch lat.

– Jakie są główne wyzwania stojące dziś przed polską koleją?

– Podjęliśmy bardzo ambitny plan inwestycyjny na kolei. Realizujemy go od 2015 roku. Do końca 2023 roku tylko na samą przebudowę szlaków kolejowych wydamy ponad 76 miliardów złotych. To są kwoty niewyobrażalne. Podejrzewam, że niewielu z Czytelników „Super Expressu” jest sobie wstanie wyobrazić, jaka to jest kwota i na co ją przełożyć. Ile to mieszkań? Ile samochodów? Bardzo wiele. A my musimy te 76 miliardów wykorzystać w sposób właściwy. Nie mamy jednak nieograniczonej liczby wytwórców surowców, ani firm potrzebnych do tego, by szybko przebudować szlaki kolejowe w Polsce. To musi potrwać. Musimy też dać szansę zakładom na produkcję wagonów, pociągów, lokomotyw oraz gruntowny remont i modernizację używanego taboru. Potrzeba jeszcze kilku lat na prace. Dajmy też czas na to, by program budowy i modernizacji 200 dworców mógł się skończyć. Niektóre z nich budujemy od nowa, bo ich modernizacja byłaby nieopłacalna. Postawimy 40 nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Odnawiamy zabytkowe budynki. Nowe i zmodernizowane dworce będą – a niektóre już są - przyjazne dla wszystkich pasażerów, komfortowe, czyste i dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Inwestujemy także w bezpieczeństwo pasażerów, w systemy sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania itp. Skończymy te wszystkie programy inwestycyjne w 2023 roku. To będzie ten rok, w którym będzie można powiedzieć: sprawdzam!

– Czyli to już niemal za chwilę!

– Tak. Zostało nam tylko 3,5 roku. A już planujemy kolejne inwestycje. Centralny Port Komunikacyjny to 10 zupełnie nowych szlaków kolejowych, które pozwolą nam walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolejny program to Kolej Plus, czyli Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, który pozwala na zwiększenie dostępności kolei. W tym programie jest już 20 miejscowości. Działamy na różnych poziomach i jesteśmy w mocno zaawansowanej fazie wielu programów.

PARTNERZY MATERIAŁU: PKP S.A., PKP CARGO S.A., PKP INTERCITY S.A., PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.

 

Najnowsze