Emerycie! Nie daj się oszukać w szpitalu!

2014-12-03 3:00

Szpital ma obowiązek zapewnienia pacjentowi bezpłatnych leków i wyrobów medycznych - tak wynika z ustawy zdrowotnej. Niestety, chyba nie wszyscy dyrektorzy i personel placówek o tym wiedzą albo oszukują pacjentów.

Szpital Powiatowy w Chrzanowie k. Krakowa bezprawnie żądał od rodziny schorowanego pacjenta, by ta zapewniła mu potrzebne leki. O tej historii "SE" pisał wczoraj. Sytuacja była dość dramatyczna, bo mężczyzna jest ciężko schorowany i po amputacji obu nóg. Utrzymuje się z renty inwalidzkiej, więc każdy grosz jest dla niego ważny. Po interwencji rodziny szpital zwrócił pieniądze za leki. NFZ postanowił jednak ukarać szpital - nałożono 360 tys. zł kary. Okazało się bowiem, że ta historia nie była jedyna.

Zobacz: MASAKRA na WAKACJACH! Szczęśliwa para emerytów pojechała na wakacje, ktoś POSIEKAŁ ich MACZETĄ!

- Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej hospitalizowany pacjent ma zapewnione bezpłatne leki i wyroby medyczne - przypomina rzecznik praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska. Jeśli więc chory przebywa w szpitalu, to powinien być leczony na koszt placówki. Przypomniał też o tym NFZ. "Niedopuszczalne jest pozostawienie pacjenta bez opieki czy leczenia w trakcie jego pobytu w szpitalu" - czytamy w stanowisku prezesa NFZ.

Jeśli jednak w szpitalu nie przestrzegają prawa, każdy pacjent ma prawo złożyć skargę u dyrektora placówki. Jednocześnie należy powiadomić o tym organ założycielski szpitala: może to być samorząd gminny, wojewódzki lub Ministerstwo Zdrowia. W każdym oddziale wojewódzkim jest też komórka zajmująca się rozpatrywaniem skarg i wniosków. Pomoc uzyskasz również w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Od poniedziałku do piątku (w godz. 9-21) działa tam infolinia 800-190-590.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki