Jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej?

2014-06-27 2:00

Karty płatnicze to bardzo powszechny środek dokonywania transakcji. I słusznie, bo są nie tylko wygodne, ale i bezpieczne. Trzeba jednak wykazać minimum przezorności i zdrowego rozsądku.

Policja i banki nieustannie ostrzegają przed oszustami i naciągaczami, którzy czyhają na nasze dane osobowe, hasła do portali społecznościowych i kont pocztowych, a przede wszystkim na dostęp do naszych pieniędzy. Wyłudzenia przyjmują różną formę – od prymitywnego sposobu „na wnuczka" czy podszywanie się pod pracowników banku, aż po wyrafinowane metody hakerskie rodem z filmów akcji. Pamiętajmy jednak, że przed większością (a może nawet przed wszystkim) jesteśmy w stanie się uchronić jeśli zachowany ostrożność i będziemy pilnowali swojej prywatności.

Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomym

Jedno jest pewne – twój bank nigdy nie zadzwoni do nas i nie poprosi nas o podania hasła do konta czy pin-kodu do naszej karty płatniczej. Nigdy. Jeśli więc dostaniemy kiedykolwiek telefon, e-mail czy sms-a z podobnym żądaniem, to absolutnie na niego nie odpowiadajmy, zaś zaistniałą sytuację natychmiast zgłośmy na policję oraz do naszego banku. Uważnie również czytajmy wszelką korespondencję – jeśli to zrobimy to szybko zorientujemy się, czy faktycznie pochodzi ona od banku, w którym mamy konto czy może ktoś próbuje wyłudzić od nas informacje i pieniądze.

Ograniczone zaufanie i minimum uwagi może ochronić nas przed poważnymi nieprzyjemnościami. Warto więc wykazywać dużą powściągliwość w dzieleniu się ze światem naszymi danymi osobowymi – nie wysyłajmy i nie udostępniajmy nie tylko numerów i pinów, ale również zdjęć naszych kart płatniczych i innych dokumentów.

Zgubiłeś? Zastrzeż!

Co jednak, gdy przez naszą nieostrożność lub w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia losowego straciliśmy naszą kartę? Zgodnie z polskim prawem z chwilą zgłoszenia utraty karty odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca. Dlatego tak ważne jest, abyśmy w przypadku, gdy nasza karta zostanie przez nas zgubiona, zniszczona, ktoś ją nam ukradnie lub nieopatrznie podamy do niej dostęp osobom trzecim, zastrzegli ją jak najszybciej. W przeciwnym razie nie tylko będziemy mogli pożegnać się z pieniędzmi zgromadzonymi na naszym koncie, ale również nie będziemy mieli zbytniego pola manewru, by je odzyskać. Zgodnie z ustawą usługach płatniczych maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty) wynosi równowartość 150€, zaś w przypadku transakcji zbliżeniowych 50€. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydanie karty oraz regulaminu karty, który stanowi integralną część umowy.

Co więc należy zrobić, jeśli mamy podejrzenie lub pewność, że nasza karta płatnicza wpadł w niepowołane ręce? W takim wypadku powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. Najprostszym sposobem jest skorzystanie z infolinii 828 828 828, w której zostaniemy zapytani o bank, w którym wydał naszą kartę, a następnie do niego przekierowani. Innym sposobem jest skontaktowanie się z dostępnym przez 24h centrum autoryzacji kart. Numer do tego centrum jest zapisany na odwrocie karty oraz w liście, który otrzymaliśmy razem kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu. Nigdy nie wiadomo,
kiedy się przyda.
IT


Aby chronić swoje pieniądze:

1. Podczas transakcji kartą płatniczą nie należy tracić jej z pola widzenia. Po transakcji należy odebrać ją bez zbędnej zwłoki.
2. Zawsze sprawdzaj czy strona, na której podajesz dane karty jest szyfrowana
3. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.
4. Nie zapisuj kodu PIN na karcie ani nie przechowuj go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).
5. Nie zostawiaj karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru. Przed wyrzuceniem pokwitowań transakcji zniszcz je.
6. Chroń swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonane transakcji (np. numer PIN, numer CVV2 lub CVC2), tak aby osoby niepowołane nie mogły wejść w jego posiadanie np. rejestrując obraz karty np. przy użyciu telefonu komórkowego z aparatem fotograficznym, kamerą video lub w inny sposób.
7. Kiedy wypłacasz gotówkę z bankomatu lub płacisz używając terminalu, zasłoń klawiaturę autoryzując transakcję kodem PIN.
8. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

Więcej o bezpieczeństwie kart płatniczych na portalu: www.zastrzegam.pl
Aby zastrzec kartę zapisz ten numer w telefonie
823 823 823
Wytnij i zachowaj w miejscu dostępnym dla Ciebie i twoich bliskich

Nigdy nie wiadomo kiedy numer 823 823 823 będzie Ci potrzebny .
www.zastrzegam.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki