Telewizor, pilot, telewizja

i

Autor: East News

KRRiT: badanie mediów metodą Nielsena – do lamusa

2018-09-05 19:53

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy ogłoszono szczegóły planowanego przez KRRiT unowocześnienia monitoringu odbioru mediów. Nowy system ma badać nie tylko oglądalność widzów siedzących przed telewizorami.

Badania Nielsena, które są robione na niewielkiej próbie odbiorców (ok. 2 tys.) pójdą do lamusa. Powód? Będą zbyt mało dokładne, by brać je pod uwagę przy rozmaitych telewizyjnych planach.

Uczestniczący w panelu dyskusyjnym w Krynicy ekspert KRRiT Andrzej Olszewski przyznał, że stosowana wciąż metoda badania odbioru mediów, czyli tzw. telemetria „Nielsenowska”, jest zupełnie niedostosowana do dzisiejszego ich kształtu. Z wypowiedzi eksperta wynikało też, że badanie to nie obejmuje przekazu telewizyjnego czy radiowego ze smartfonów czy tabletów.

Zatem KRRiT pracuje nad nowym modelem telemetrii. Ma on objąć milion gospodarstw domowych i odpowiadać realiom – czyli badać wszystkie, nawet jednoczesne formy odbioru różnych mediów, na różnych platformach, nawet jeśli jedna osoba używa kilku tych platform na raz: np. ogląda wyciszoną telewizję, przegląda portale na laptopie i co jakiś czas odtwarza telewizję internetową on-line lub z archiwów portali i sieci.

Jacek Świderski

i

Autor: DP Jacek Świderski prezes zarządu WP Holding na forum w Krynicy

Jak wskazał w Krynicy prezes zarządu WP Holding Jacek Świderski, dane zdobywane dotąd za pomocą tzw. metody Nielsena są „zupełnie bezwartościowe”. Szef WP Holding podkreślał znaczenie wprowadzenia zamiaru „badania krzyżowego”. Jego zdaniem firmy badawcze poradzą sobie z takim zadaniem, tylko potrzeba było jasnej decyzji o zmianie metodologii z przestarzałej na odpowiadającą współczesności. Zapewniał, że popiera planowane zmiany, albowiem WP jako mały gracz telewizyjny, a duży internetowy, wspiera wszystkie inicjatywy mogące spowodować sporządzanie jak najbardziej odpowiadającychprawdzie analiz zachowań odbiorców poszczególnych mediów.

Unowocześniony monitoring mediów ma prowadzić Telemetria Polska. W przyszłości pomiar ma przeprowadzać specjalna organizacja, w której znaleźć się mają m.in. przedstawiciele mediów, agencji badawczych, domów mediowych. Nad szczegółami zmian pracuje już KRRiT.

Jak wynika z przedstawionych w Krynicy zapowiedzi, nowe pomiary mają ruszyć – testowo – już wkrótce, a pierwsze wyniki unowocześnionych badań powinny być znane w połowie przyszłego roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki