Maszynista - zawód łączący pasję z tradycją

2020-09-16 0:00 Materiał Partnerski
Maszynista
Autor: materiały prasowe

Kto nie marzył w dzieciństwie o posiadaniu własnej kolejki elektrycznej? Czy o tym, by choćby na chwilę nie znaleźć się w kabinie prawdziwej lokomotywy? Kto spełnił największe marzenie i został maszynistą z zawodu? 16 września przypada Europejski Dzień Maszynisty. To doskonała okazja do tego, by podziękować maszynistom za bezpieczne i komfortowe podróże koleją!

To już 170 lat istnienia zawodu maszynisty na naszych ziemiach! Pierwszym w Polsce maszynistą był Leon Miastowski, który w 1844 r. poprowadził parowóz Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Natomiast początki pierwszego związku zawodowego maszynistów datuje się na 1919 r.

Maszynista „na służbie”

Jeszcze przed wojną praca maszynisty była służbą mundurową. Z tego powodu – zamiast do pracy – mówi się, że maszynista idzie na służbę. Zawód kolejarza był szanowany i ceniony, z tego powodu maszynistami zostawali także królowie – chociażby Borys III Bułgarski, który kierował lokomotywą Orient Expressu przez swój kraj.

Kto może zostać maszynistą?

Kim jest współczesny, statystyczny maszynista? To dojrzały mężczyzna z kilkunastoletnim lub kilkudziesięcioletnim stażem pracy. Ale nie tylko. Według danych z rejestru Urzędu Transportu Kolejowego, najmłodszy maszynista pojazdów trakcyjnych ma niewiele ponad 20 lat, a najstarszy ponad 70 lat. Czy za nastawnikiem pojawiają się kobiety? Oczywiście, że tak! Zawód ten wykonuje w Polsce 18 kobiet, a pierwsza Pani w tym zawodzie została zatrudniona przez Koleje Wielkopolskie w 2012 r.

Podczas 12-godzinnej zmiany

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak odpowiedzialny i wymagający jest zawód maszynisty. Podczas trwającej do 12 godzin zmiany roboczej, do jego zadań należy nie tylko bezpieczny przewóz pasażerów bądź towarów z punktu A do punktu B. To także odpowiedzialność za stan techniczny pojazdu trakcyjnego i jego umiejętne sprzęgnięcie ze składem pociągu. Konieczna jest również znajomość i przestrzeganie wszelkiego rodzaju przepisów i instrukcji związanych z prowadzeniem ruchu pociągów oraz zasad BHP.

Odpowiedzialność i refleks

Zawód maszynisty wymaga dobrego zdrowia i całkowitego skupienia w czasie prowadzenia pojazdu trakcyjnego. Umiejętność prowadzenia składu o masie do kilku tysięcy ton to konieczność podejmowania szybkich i mądrych decyzji, zwłaszcza gdy np. na przejeździe kolejowym utknie s a m o c h ó d lub pojawią się na nim dzieci. Sokoli wzrok i refleks mogą uratować życie niejednej osobie, która przypadkiem pojawi się na torach. Podróże w obrębie miasta, kraju czy poza granice państwa wymagają od maszynisty tego, aby dowoził pasażerów do stacji docelowej zgodnie z rozkładem jazdy, dostosowując się do warunków jazdy i przepisów. Zawód maszynisty jest niezwykle ciekawy i satysfakcjonujący, ale też wiąże się z olbrzymim stresem i odpowiedzialnością. W tym szczególnym dniu oddajmy hołd wszystkim maszynistom, zarówno Paniom, jak i Panom, którzy codziennie, także w weekendy i święta, zapewniają nam bezpieczną podróż do pracy, na wakacje czy do domu. Za tę codzienną służbę – dziękujemy!

Alan Beroud
Alan Beroud, prezes SKM

Drodzy Maszyniści, z okazji Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego życzę wszystkim Wam dużo satysfakcji z wykonywanej pracy, wytrwałości w realizacji zamierzeń, a przede wszystkim bezpieczeństwa na kolejowych szlakach! Wykonywanie tego zawodu - szczególnie w tak trudnym czasie trwania epidemii - wiąże się z ogromną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo, zdrowie i życie swoje, koleżanek i kolegów, a przede wszystkim tysięcy pasażerów korzystających z usług kolei. Dlatego życzę, żeby Wasz codzienny trud, który z pasją, zaangażowaniem i entuzjazmem wkładacie w wykonywanie swoich obowiązków, był przez wszystkich doceniany. Życzę Wam również, żebyście podczas swojej codziennej pracy byli dumni z tego, że jesteście maszynistami kolejowymi. I żebyście zawsze czy to zawodowo, czy w życiu osobistym dojeżdżali do celu bezpiecznie i na czas!

Dzień Maszynisty po raz pierwszy

W Polsce Dzień Maszynisty obchodzono po raz pierwszy w 1996 r. w Czerwieńsku.„Święto powstało z inicjatywy Autonomicznych Europejskich Związków Zawodowych Maszynistów (ALE), organizacji która skupia tysiące maszynistów z wielu krajów Europy, m.in. z Polski, Niemiec, Czech, Włoch, Grecji, Szwajcarii czy Hiszpanii”. Aby zostać maszynistą, trzeba mieć średnie wykształcenie – najlepiej techniczne. Osoba ubiegająca się na to stanowisko powinna mieć ukończone 20 lat. Obok wykształcenia technicznego i zaświadczenia o niekaralności przyszłego maszynisty równie ważny jest stan zdrowia. Dlatego kandydaci przechodzą szczegółowe badania, skoncentrowane zwłaszcza na wzroku i słuchu. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca lub nadciśnienie – raczej będziesz musiał poszukać innej profesji. Kandydaci są poddawani także testom psychologicznym. W dalszej kolejności potencjalny maszynista rozpoczyna intensywną naukę. Podczas pierwszego etapu zdobywa wiedzę teoretyczną i praktyczną w ramach kursu. Po uzyskaniu świadectwa maszynisty czeka go jeszcze praktyka u boku bardziej doświadczonych kolejarzy.

Partner Materiału

SKM - logo
Autor: materiały prasowe
Najnowsze