Mity o oponach

2009-05-05 7:00

Wśród polskich kierowców funkcjonuje przeświadczenie, że lepsze opony, czyli te mniej zużyte, zakładamy na oś przednią. Kierowcy nadal uważają, że skoro jest to najczęściej oś napędowa, to bieżnik powinien być bez zarzutu. Tymczasem specjaliści od bezpieczeństwa jazdy zalecają coś zupełnie przeciwnego.

Oczywiście zawsze powinniśmy mieć opony w jak najlepszym stanie. Jeśli jednak już mamy opony o różnym stopniu zużycia, to wbrew powszechnym opiniom, te lepsze powinniśmy zakładać na oś tylną. Zasada zachowania samochodu jest bowiem taka, że tylna oś stabilizuje pojazd, a nadsterowność, czyli uciekający tył, jest zawsze trudniejszy do opanowania. Potwierdzają to próby Szkoły Auto wykonane na tzw. szarpaku wywołującym poślizg samochodu - słabsze opony z tyłu to najgorsze rozwiązanie z możliwych!

Wiedza polskich kierowców o wpływie opon na bezpieczeństwo jazdy ciągle jest niewystarczająca, a przecież dobra opona zawsze oznacza dobre prowadzenie pojazdu.

Dlatego warto dbać o stan naszych opon. Warto również pamiętać o zalecanym przez producenta ciśnieniu w ogumieniu naszego samochodu, bo warunkuje ono prawidłowe działanie systemów ABS i ESP.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki