Nowe szanse dla samorządów. Przywrócone zostaną lokalne linie autobusowe

i

Autor: Shutterstock

Nowe szanse dla samorządów. Przywrócone zostaną lokalne linie autobusowe

2019-08-26 0:00

Według niektórych szacunków obecnie aż 14 mln mieszkańców Polski jest pozbawionych dostępu do transportu publicznego. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk apeluje: „Wspólnie zlikwidujmy wykluczenie komunikacyjne”. Dziś jest to możliwe dzięki wejściu w życie Ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, czyli Ustawy autobusowej.

Ponad 70 lat temu powstał Państwowy Urząd Samochodowy, pierwowzór istniejącej do dziś Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS). Po transformacji ustrojowej w Polsce nastąpiło załamanie gospodarki. Wkrótce potem coraz więcej osób mogło pozwolić sobie na własne auto, powstawały konkurencyjne usługi przewozowe, zatem podnoszenie cen biletów nie wchodziło w grę. Efekt? Dochody PKS drastycznie spadły i nastąpiła redukcja linii autobusowych

Problem wykluczenia komunikacyjnego
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

– Problem wykluczenia transportowego jest niezwykle złożony. To nie tylko przywracanie połączeń autobusowych czy kolejowych, lecz także rozwój infrastruktury – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu podkreśla, że nowy mechanizm finansowania połączeń autobusowych wymaga zaangażowania samorządów, ponieważ to one najlepiej wiedzą, jakie są potrzeby lokalnych społeczności. Obecnie wielu mieszkańców ma utrudniony dojazd do większych miast, a co za tym idzie – mają ograniczony dostęp do placówek medycznych, szkół, pracy. W jaki sposób państwo zamierza walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym? Minister zastrzega, że celem rządu nie jest tworzenie nowych przedsiębiorstw autobusowych. Planuje wykorzystać istniejące zasoby i wspomóc ich rozwój.

Przywrócenie lokalnych linii autobusowych? To jest możliwe!

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to państwowy fundusz, który powstał w celu przywrócenia dawnych linii autobusowych. Ustawa weszła w życie 18 lipca 2019 r., a samorządy, które stworzą nową linię autobusową, mogą ubiegać się o pomoc. Dzięki programowi mogą powstać setki milionów kilometrów nowych tras, które zwiększą mobilność mieszkańców. Nowe kursy autobusowe ułatwią życie mieszkańców mniejszych miast i wsi, a także niepełnosprawnych pasażerów i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Nowe kursy autobusowe będą funkcjonować już we wrześniu!

Dofinansowanie nowych połączeń

Rząd realizuje obietnicę złożoną na początku tego roku. Na nowe połączenia autobusowe w 2019 r. zostanie przeznaczonych 300mln zł, a w kolejnych latach po 800 mln zł. Dofinansowanie uruchomionych połączeń zobowiązuje samorządy do pokrycia zaledwie 10 proc. kwoty deficytu. Istnieje pewien warunek: dofinansowaniem zostaną objęte wyłącznie linie komunikacyjne, które nie działają od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem ustawy w życie. Minister dodaje, że część kosztów funkcjonowania nowych linii autobusowych zostanie pokrytych przez przychody z biletów. Dzięki walce z wykluczeniem komunikacyjnym osoby nieposiadające własnego auta będą mogły swobodnie i bezpiecznie dotrzeć do celu.

PARTNEREM AKCJI JEST FUNDUSZ ROZWOJU PRZEWOZÓW AUTOBUSOWYCH

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki