Pomoc medyczna na TPK – zawsze wtedy, gdy jej potrzebujesz

2021-06-25 15:10
Pomoc medyczna na TPK – zawsze wtedy, gdy jej potrzebujesz
Autor: Shutterstock

Są wakacje, szykujemy się do wyjazdów. Ci, którzy postanowią spędzić je w kraju, mogą skorzystać z nowej usługi Narodowego Funduszu Zdrowia – Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). Przed podróżą warto zapisać sobie numer TPK – 800 137 200 – gdyż w razie potrzeby uzyskania pomocy medycznej wystarczy zadzwonić.

Dzięki platformie NFZ, która działa od maja, pacjenci mogą skonsultować się z pielęgniarką, położną lub lekarzem i uzyskać niezbędną pomoc – wieczorem (po godzinie 18.00), a także przez całą dobę w weekendy i święta. W efekcie ze spokojną głową będziemy mogli korzystać z wakacyjnego wypoczynku!

Natychmiastowe wsparcie

W przypadku konieczności uzyskania pomocy medycznej poza godzinami pracy POZ często nie wiemy, dokąd udać się po pomoc. Takie sytuacje sprawiają, że nasz niepokój się nasila. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów NFZ oferuje usługę, dzięki której otrzymamy natychmiastowe wsparcie. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy. Teleplatforma stanowi też praktyczny przewodnik po systemie ochrony zdrowia. – W pewną niedzielę wybrałam się nad Wisłę, miałam zamiar się poopalać. Niestety zasnęłam na plaży… Kiedy się obudziłam, bardzo bolała mnie głowa, miałam nudności, a skóra była mocno zaczerwieniona! Na szczęście przypomniałam sobie o teleplatformie. Podczas rozmowy pielęgniarka uspokoiła mnie, instruując, jak należy postępować w przypadku podejrzenia udaru słonecznego. Zaleciła mi też, żebym zgłosiła się do lekarza, jeśli objawy nie ustąpią. Na szczęście nie było takiej potrzeby – opowiada Alicja (27 l.).

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń

Twój stan zdrowia gwałtownie się pogorszył? Zadzwoń pod bezpłatny numer TPK 800 137 200, aby uzyskać pomoc:

  • od poniedziałku do piątku: 18.00–8.00
  • w sobotę, niedzielę i dni świąteczne: całodobowo

W jakich sytuacjach można skorzystać z TPK

Teleplatforma działa podobnie jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, jednak TPK oferuje nam pomoc zdalną, przez telefon. Za pomocą Teleplatformy możesz uzyskać:

  • konsultację medyczną
  • e-receptę, e-skierowanie, e-zwolnienie
  • podpowiedź dotyczącą dalszego postępowania, np. skontaktowania się ze stacjonarną placówką Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Zdarza się jednak, że przy doznaniu niewielkiego urazu lub lekkiego bólu brzucha pacjenci najchętniej od razu pojechaliby n a SOR. Nie zawsze jest to konieczne, dlatego lepiej wcześniej zadzwonić na TPK. Tak było w przypadku Andrzeja (46 l.). – Jechaliśmy z żoną na urlop. W samochodzie było otwarte okno. Upały teraz straszne. Wieczorem, kiedy już dojechaliśmy na miejsce, zaczęło kłuć mnie w uchu, miałem gorączkę i ogólnie źle się czułem. Zwykłe leki przeciwbólowe nie pomogły. Perspektywa zepsutego wypoczynku była okropna. Ale żona przypomniała sobie o TPK. Było już po 22. Zadzwoniłem. Po kilku sekundach usłyszałem w słuchawce głos pielęgniarki. Miła pani zapytała, co mi dolega i po krótkiej rozmowie stwierdziła, że przełączy mnie do lekarza. Lekarz udzielił mi dokładnych wskazówek, co mam robić i wystawił mi e-receptę. Po zastosowaniu zaleceń i leków ból ustąpił, a urlop mogłem zaliczyć do udanych – dodaje.

Udogodnienie dla osób niesłyszących

Osoby niesłyszące także mogą skorzystać z porady medycznej na teleplatformie. Konsultacja odbywa się poprzez wideoczat – w języku migowym. Aby skorzystać z tej formy kontaktu, należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia: www.nfz.gov.pl. W prawym górnym rogu zobaczymy zakładkę Teleplatforma Pierwszego Kontaktu, po kliknięciu zostaniemy przeniesieni na stronę TPK. Na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego przejdziemy na stronę, skąd bezpośrednio połączymy się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego. Tłumacz jest pośrednikiem osoby głuchej w kontakcie z personelem medycznym.

Jak wygląda rozmowa 

Dzwoniąc na TPK, usłyszymy krótki komunikat, że dodzwoniliśmy się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Następnie wybieramy język (polski, ukraiński, rosyjski lub angielski), w którym będzie prowadzona rozmowa. Porad udzielają profesjonalni medycy. Najpierw połączymy się z pielęgniarką lub położną, które sprawdzą nasze dane i uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej i po zarejestrowaniu zgłoszenia przeprowadzony zostanie z nami wywiad medyczny. Możemy liczyć na profesjonalną pomoc medyczną, a w razie potrzeby wystawienie e-recepty. W sytuacji pogorszenia stanu zdrowia otrzymamy poradę dotyczącą dalszego postępowania, a w przypadku nagłych, zagrażających zdrowiu i życiu sytuacjach medyk zaleci wezwanie pogotowia ratunkowego. Po konsultacji pielęgniarka lub położna mogą zakończyć udzielanie świadczenia. Jeśli jednak pojawi się konieczność przeprowadzenia dodatkowej konsultacji, przekieruje nas podczas tej samej rozmowy do lekarza, który po uzupełnieniu wywiadu podejmie dalsze decyzje.

TPK działa, a pacjenci korzystają

Do 24 czerwca 2021 r. na TPK udzielono ponad 9 tys. porad. Około 54 proc. to porady pielęgniarskie, a 46 proc. stanowiły porady lekarskie. Pacjenci najczęściej korzystali z TPK w weekendy, między godziną 18.00 a 21.00. Średni czas oczekiwania na połączenie to zaledwie kilkanaście sekund!

Możliwość skorzystania z pomocy medycznej daje pacjentom poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Dzięki nowej usłudze NFZ możemy bez ruszania się z domu, hotelu lub pensjonatu uzyskać profesjonalną poradę medyczną, a w razie potrzeby także receptę na leki, zwolnienie czy skierowanie do specjalisty. A wszystko prosto, szybko i wygodnie. Zapisz numer do TPK w swoim telefonie: 800 137 200.

Pomoc medyczna na TPK – zawsze wtedy, gdy jej potrzebujesz
Autor: Materiały Promocyjne
Pomoc medyczna na TPK – zawsze wtedy, gdy jej potrzebujesz
Autor: Materiały Promocyjne
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE