SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY - WYNIKI najgorsze od trzech lat

2012-05-29 15:12

W 2012 r. do testu szóstoklasisty podeszło 362 tys. uczniów. Średni wynik osiągany przez szóstoklasistę wynosił 22,75 punktu - to najgorszy rezultat od trzech lat.  - Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego - czytamy w oficjalnym komunikacie CKE. Nie tłumaczy to jednak aż tak złych wyników. Dlaczego uczniowie nie radzą sobie z testem szóstoklasisty?

Do sprawdzianu kompetencyjnego dla szóstoklasistów podeszło w 2012 r. 326 tys. uczniów. Maksymalnie szóstoklasista mógł uzyskać 40 punktów. Średni wynik wynosił 22,75 punktu. Rok wcześniej średnia wynosiła 25,27 punktu, w roku 2012  - 24,56 a w 2009 -25,8 punktu.

Problemy z wykorzystywaniem wiedzy

Oznacza to, że tegoroczni szóstoklasiści napisali egzamin ponadprzedmiotowy najgorzej od ostatnich trzech lat. Co sprawiło im najwięcej trudności?  - Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, a najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce - czytamy w komunikacie CKE.

Średnie wyniki dla poszczególnych umiejętności wyniosły: czytanie -6,25 na 10 możliwych punktów, pisanie - 5,88/10, rozumowanie - 4,11/8, korzystanie z informacji - 2,79/4, wykorzystywanie wiedzy w praktyce - 3,72/8.

Najlepiej (średni wynik 24,68 pkt.)z testem poradzili sobie uczniowie mieszkający w  miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Najgorzej wypadli szóstoklasiści z wiejskich szkół. Średni osiągany przez nich wynik wyniósł 21,73 pkt.

Dlaczego tak źle?

Dlaczego test kompetencyjny poszedł tak słabo? Zdania są podzielne. Niektórzy uważają, że zadania były za trudne. W oficjalnym komunikacie CKE możemy przeczytać: "Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego".

Na forach internetowych rozgorzała dyskusja. Jedni uważają, że szkoła niedostatecznie dobrze przygotowuje do testu kompetencji i nie uczy wykorzystywania wiedzy w praktyce. Inii uznają test za łatwy - zbyt łatwy dla szóstoklasistów. Za przyczynę słabych wyników na egzaminie uważają niestawianie uczniom wyzwań, co rozleniwia ich i oducza praktycznego zastosowania wiedzy.

OPINIE INTERNAUTÓW O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASITY 2012 (pisownia oryginalna)

~sayuri70 - Trudny sprawdzian, zadania do tekstu poetyckiego wprawiły w zakłopotanie maturzystkę, to coś znaczy, dużo obliczeń, sporej grupie zabrakło czasu.
Polecam lekturę tekstu poetyckiego, proszę wziąć przy okazji pod uwagę fakt, że miały go analizować dzieci z szóstej klasy.
Układający test powinni przed jego przygotowaniem spędzić w szkole choćby tydzień. To nie konkurs, to test dla wszystkich. I znowu będą rankingi i biadolenie.

~goniamaj - Z cała pewnością nie był to banalny test. Zadania matematyczne (poza "długopisowym") bardziej z Kangura niż typowe egzaminacyjne.

~pawelekok Ciekawe, że zniknęło kilka pierwszych odpowiedzi. Z ciekawości rozwiązałem ten test. Odpowiedź - prawidłowa na pierwszych 25 pytań zajęła mi około 10 minut. Pytania te nie były trudne, wymagały jedynie umiejętności podstawowych działań matematycznych, czytania za zrozumieniem, umięjętności logicznego myślenia oraz odrobinę wyobraźni przestrzennej. Chyba zbyt łatwe jak dla 6-klasistów. Za moich czasów (a mam 52 lata) prawdopodobnie poradziłaby sobie z nim większość jak nie 3- to na pewno 4-klasistów.

PS. Na 26-te nie chciało mi się odpowiadać:)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki