Bank Spółdzielczy: Wdrażamy najnowsze technologie

2013-10-26 2:30

Rozmowa z Krzysztofem Kajko, prezesem Banku Spółdzielczego w Kolnie.

- Za Bankiem Spółdzielczym w Kolnie stoi 110 lat tradycji. To zobowiązuje?

- To już 111 lat. 14 lipca 1902 roku minister finansów carskiej Rosji wydał zezwolenie na utworzenie Kolneńskiego Towarzystwa Pożyczkowo-Oszczędnościowego. Powstanie Banku było inicjatywą mieszkańców miasta Kolno i okolicznych miejscowości. Założycielom przyświecał szczytny cel - "integrowanie wysiłków na zasadach samopomocy w walce z lichwą oraz utrzymanie polskiego stanu posiadania". Chociaż dziś realia są inne, ta idea jest wciąż aktualna. Jesteśmy wierni swoim Klientom, wyznając zasadę wzajemnej pomocy przy osiąganiu korzystnych wyników finansowych, które są niezbędne do prowadzenia bezpiecznej działalności. Dążenie do ciągłego zwiększania zysków nie jest naszym głównym celem.

- Mimo kryzysu Bank otwiera nowe filie i nowe placówki.

- Nasz bank, tak jak i inne banki spółdzielcze w Polsce, bardzo dobrze poradził sobie z kryzysem. Działamy głównie w środowisku lokalnym. Dla wygody naszych Klientów w ostatnim czasie, chcąc wypełniać niezagospodarowane jeszcze nisze, otworzyliśmy Filię nr 2 w Kolnie. W mieście działa obecnie 12 placówek bankowych, z czego 6 to placówki naszego Banku, a bankomatów mamy trzy razy więcej niż wszystkie placówki banków komercyjnych łącznie.

- Banki komercyjne wykorzystują najnowsze technologie, rozwijają bankowość internetową. Jak to wygląda w zarządzanym przez Pana Banku?

- Bank Spółdzielczy w Kolnie to bank nowoczesny. Nasze produkty pod względem technologicznym nie odbiegają od tych oferowanych przez banki komercyjne, a w wielu przypadkach nawet je przewyższają. Bankowość internetowa została u nas wprowadzona w okresie, gdy jeszcze nie wszystkie oddziały banków komercyjnych ją stosowały. O rozwoju technologicznym Banku świadczy wprowadzenie identyfikacji biometrycznej przy korzystaniu z usług bankomatowych czy akceptacji dokumentów w obiegu. Metoda ta zwiększa bezpieczeństwo operacji oraz jest szybsza i wygodniejsza w użyciu. Za jej wprowadzenie nasz Bank uzyskał tytuł laureata QI 2013 w kategorii: produkt najwyższej jakości.

- Waszych produktów nie reklamują znani aktorzy, a jednak nie narzekacie na brak Klientów. Jak radzicie sobie z konkurencją banków komercyjnych?

- Banki komercyjne wykorzystują twarze znanych osób, a my mamy pracowników naszego Banku. Najlepszą reklamą jest nasza działalność. Dogłębna znajomość każdego Klienta, rozpoznawanie jego potrzeb i oczekiwań oraz szybka reakcja na nie. Elastyczne działania i brak anonimowości jest naszym wielkim atutem. Klient Banku w każdym czasie może spotkać się z kadrą kierowniczą. Co praktycznie niemożliwe jest w bankach komercyjnych. Tam zazwyczaj kontakt z bankiem kończy się na doradcy bezpośrednio obsługującym Klienta. W naszym Banku wszelkie decyzje podejmowane są na miejscu i nie wymagają akceptacji central. Te zalety dostrzegają nasi Klienci.

- Bank oferuje szeroki zakres produktów i usług, adresowanych nie tylko do osób fizycznych, ale też do przedsiębiorców, rolników i samorządu. Z których najczęściej korzystają Klienci Banku?

- Oferta Banku Spółdzielczego w Kolnie jest dostosowana do potrzeb naszego środowiska oraz jego struktury. Powiat kolneński ma charakter rolniczy, dlatego też zdecydowana większość naszych Klientów to rolnicy. Zwracamy szczególną uwagę na osoby starsze, jak również na dzieci i młodzież szkolną.

- Wzrost depozytów świadczy o zaufaniu, jakim cieszy się Bank wśród Klientów. W jaki sposób udało się to osiągnąć?

- Nasz Bank jest przyjazny, nowoczesny, bezpieczny i z tradycjami. Poczucie bezpieczeństwa jest dla naszych Klientów najważniejsze, dlatego zawsze działamy ostrożnie i nie podejmujemy zbędnego ryzyka. Dowodem jest wysoki współczynnik wypłacalności, który u nas jest na poziomie ok. 14 proc. oraz niski wskaźnik kredytów nieregularnych - 0,21 proc. Innym ważnym czynnikiem jest cena produktów depozytowych, która jest znacznie korzystniejsza od ofert innych banków.

- Bank Spółdzielczy w Kolnie jest stale obecny w społecznym i kulturalnym życiu regionu. Jest sponsorem i współorganizatorem wielu imprez. Dlaczego ta działalność jest dla Banku taka ważna?

- Obecność BS w Kolnie w życiu społecznym i kulturalnym regionu jest jednym z najważniejszych elementów naszej działalności, zapisanym również w statucie Banku. Wspieramy inicjatywy naszego środowiska zarówno organizacyjnie, jak i finansowo. Bardzo ważna jest dla nas edukacja finansowa obecnych i przyszłych Klientów. Przestrzegamy ich przed zagrożeniami, z jakimi mogą się spotkać, a tym samym ograniczamy ryzyko własnej działalności oraz zdobywamy przyjaciół. Mamy na swoim koncie tytuły: "Mecenas Kultury" oraz "Sponsor Roku".

- Nie tylko Bank, ale Pan osobiście działa na rzecz lokalnej społeczności. Podobno nawet występuje Pan na scenie podczas lokalnych uroczystości?

- Każdy pracownik Banku powinien utożsamiać się z nim i działać na jego korzyść. Dotyczy to przede wszystkim prezesa, który jest wizytówką banku i promuje jego działalność w każdym miejscu i o każdej porze. Wielkim zaszczytem dla mnie jest współpraca z zespołem ludowym Czerwieniacy. Pomimo natłoku obowiązków robię wszystko, by znaleźć czas na działalność lokalną.

- Bank otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Które ceni Pan najbardziej?

- Wszystkie wyróżnienia, które otrzymał Bank są bardzo ważne. Najbardziej jednak cenię sobie słowo "dziękuję" usłyszane z ust zadowolonego Klienta. Dlatego też cenne są wyróżnienia, w których liczyły się opinie naszych Klientów - np. dziesiąty już tytuł "Bank Przyjazny Dla Przedsiębiorców". W tym roku też "Gazeta Prawna" utytułowała nas "Najlepszym Bankiem w Polsce 2013" za jakość portfela. Z kolei Orzeł Agrobiznesu 2013 świadczy o naszym zaangażowaniu w sferę rolnictwa indywidualnego. Zostaliśmy również wyróżnieni jako "Superfirma powiatu kolneńskiego", "Najdynamiczniejszy Polski Bank Spółdzielczy" oraz "Bank Przyjazny Rodzinie".

- Pan też ma na swoim koncie różne nagrody, w tym tytuł Menedżera Spółdzielcy. Jaki powinien być dobry menedżer banku spółdzielczego?

- Nagrody przyznawane prezesowi są nagrodami dla wszystkich pracowników Banku. Jaki powinien być menedżer banku spółdzielczego do końca nie wiem. Od 31 lat kieruję lub współkieruję Bankiem i ciągle jeszcze się uczę i zdobywam coraz to nowe doświadczenia. Menedżer Spółdzielca łączy w sobie dwa elementy. Trzeba być wiernym ideałom spółdzielczości bankowej, niezmiennym od 150 lat - pozostawać w przyjaźni z otoczeniem, umieć rozpoznawać jego potrzeby i wspomagać działania oraz szanować drugiego człowieka. Z drugiej zaś strony trzeba tak sterować Bankiem, by zapewnić mu rozwój, zachowując jednocześnie jego bezpieczeństwo. Do tego potrzebna jest szeroka wiedza, doświadczenie oraz wyczucie w podejmowaniu stosownych decyzji.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki