Jakim autem jeździ minister zdrowia Łukasz Szumowski?

i

Autor: Marek Kudelski Jakim autem jeździ minister zdrowia Łukasz Szumowski?

Czym jeździ Łukasz Szumowski? Minister zdrowia ma w garażu niemiecką perłę

2020-05-19 15:18

Polscy ministrowie rzadko kiedy mogą się pochwalić ciekawymi samochodami. Osoby na najwyższych szczeblach w kraju najczęściej poruszają się służbowymi limuzynami, a w swoich deklaracjach majątkowych wykazują raczej pospolite i mało emocjonujące pojazdy. Wyjątkiem wśród osób z aktualnego obozu rządzącego jest Łukasz Szumowski. Minister zdrowia prywatnie poza dwiema Toyotami, posiada także zabytkowego Mercedesa z końca lat 50. Co to za model?

W odróżnieniu od zwykłych obywateli, ministrowie przed zajęciem swojej roli na czele państwa muszą przedstawić oświadczenia majątkowe, które zawierają informacje na temat ich prywatnej własności. Dzięki temu możemy sprawdzić ile posiadłości, rowerów czy też psów posiada dany poseł lub senator. Nas zaciekawił garaż ministra zdrowia, w którym, jak się okazuje, schowana jest prawdziwa motoryzacyjna perła.

Sprawdź też: Czym jeździ Elżbieta Witek? Marszałek Sejmu ma bardzo popularne auto

W dokumentach złożonych pod koniec 2019 roku w KPRM (Kancelaria Prawna Rady Ministrów) można przeczytać, że Łukasz Szumowski jest właścicielem dwóch samochodów marki Toyota — Yaris (2006 r.) i Land Cruiser (2005 r.) - oraz legendarnego już protoplasty flagowej limuzyny Klasy S — Mercedesa 220 S, wyprodukowanego w 1959 roku.

Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

"Skrzydlak"

Samochód, o którym mowa, to Mercedes 220 S (W111), który wraz z modelem 220 i 220 SE zadebiutował w 1959 roku. W związku na nietypowo wyprofilowane tylne błotniki, których kształt do złudzenia przypomina płetwy, niemiecki sedan tej generacji otrzymał przydomek "Skrzydlak". Skąd taki design? Wielu znawców motoryzacji uważa, że inspiracją były samochody produkowane w Stanach Zjednoczonych.

Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

i

Autor: Mercedes-Benz Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

Co więcej, samochód ten nie tylko dobrze się prezentował, ale także był pierwszym samochodem luksusowej marki, którego pasażerów chroniły strefy kontrolowanego zgniotu z przodu, jak i z tyłu. To rozwiązanie wymyślił Bela Barenyi, światowej sławy węgierski inżynier, który ma na swoim koncie blisko 2500 tys. patentów. Jak to wyglądało w praktyce? Aby zminimalizować skutki wypadków, wnętrze auta oraz elementy kokpitu (słupki boczne czy kierownica) zostały pokryte miękkimi materiałami, dzięki czemu same w sobie nie powodowały groźnych obrażeń.

Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

i

Autor: Policja Mercedes-Benz 220 S (1959-1968)

QUIZ: Jesteś prawdziwym fanem Mercedesa? Sprawdź, czy rozpoznasz model po reflektorach!

Pytanie 1 z 10
Jaki to model Mercedesa?
Mercedes-Benz Klasy S

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki