Fiat 500X z downsizingiem i paczką nowych technologii jest już w Polsce

2018-09-20 6:42

Współczesna rodzina Fiata 500 liczy trzy modele. Najbliższa pierwowzorowi jest klasyczna i kultowa już miejska pięćsetka. 500L to stylowy mikrovan z cechami włoskiego mieszczucha. W stadzie Fiata nie zabrakło także crossovera gotowego na podbój miasta czyli modelu 500X. Na specjalnej konferencji odbywającej się w warszawskim Centrum Praskie Koneser, mogliśmy przyjrzeć się z bliska najnowszej, odświeżonej odsłonie najbardziej miastoodpornej pięćsetki.

Styliści współczesnych interpretacji kultowych modeli nie mają łatwego zadania. Muszą narysować produkt, który z jednej strony będzie wpasowywał się w aktualne trendy, a z drugiej skutecznie nawiązywał do swojego protoplasty. Fiat 500X przez kilka lat obecności na rynku wyrobił sobie solidną markę kusząc modnym podwyższonym nadwoziem oraz bardzo charakterystycznymi rysami.

Delikatne odświeżenie

Osoby odpowiedzialne za lifting włoskiego "iksa" starały się przede wszystkim nie zepsuć rozpoznawalnej sylwetki pełnej miłych dla oka kształtów. W związku z tym zmiany stylistyczne w nowym modelu są niewielkie. Z przodu wprowadzono światła do jazdy dziennej w technologii LED. LED-owe mogą być także reflektory główne oraz tylne lampy o nowym wzorze. Wersje City Cross oraz Cross otrzymały dodatkowo bardziej bojowo wystylizowane zderzaki oraz listwy ochronne sugerujące większe zdolności terenowe. Typowo miejska odmiana Urban nie posiada takich akcentów. Ofertę wersji po liftingu wzbogaciły także nowe kolory lakieru oraz nowe wzory aluminiowych felg.

Równie niewiele co na zewnątrz zmieniło się wewnątrz. Pojawiły się nowe tapicerki, większe możliwości personalizacji oraz poprawa jakości materiałów. Delikatnie przemodelowano także deskę rozdzielczą. Zmieniono i odświeżono kierownicę oraz analogowe wskaźniki. Tylko tyle albo aż tyle. Najważniejsze, że Fiatowi udało się zachować niepowtarzalny klimat panujący we wnętrzu 500X.

Nowe systemy

Pomijając walory estetyczne warto skupić się na systemach wsparcia kierowcy, które zagościły w odświeżonej wersji. Standardowym wyposażeniem są m.in. temapomat oraz asystent pasa ruchu. Za dodatkową opłatą możemy otrzymać autonomiczny hamulec awaryjny, czujniki martwego pola w lusterkach oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Ostatni z nich może być połączony z systemem ostrzegającym o nadmiernej prędkości. Standardowym wyposażeniem jest dotykowy 7-calowy ekran uConnect współpracujący z technologiami Apple CarPlay i Android AutoTM.

Fiat 500X Urban lifting 2019

i

Autor: Paweł Kaczor Fiat 500X Urban lifting 2019 Link: Zobacz więcej w galerii

Silniki Made in Poland

Największe zmiany zaszły po maską. Co prawda w ofercie pozostał znany i lubiany wolnossący motor 1.6 E-Torq o mocy 110 KM, ale dwie pozostałe benzynowe jednostki napędowe są zupełną nowością. Nowością pochodzącą prosto z Polski.

1-litrowy silnik Firefly produkowany jest w Bielsku-Białej. Ma 3 cylindry, turbosprężarkę oraz może pochwalić się mocą 120 KM oraz momentem obrotowym na poziomie 190 Nm. Standardowo jest on łączony z 6-biegowym manualem. Jego większym bratem także produkowanym w Bielsku-Białej jest benzynowy motor 1.3 l. Ta jednostka napędowa posiada już 4 cylindry ułożone w rzędzie oraz tak samo jak jej mniejszy odpowiednik turbosprężarkę. Moc? 150 KM. Maksymalny moment obrotowy? 270 Nm. Silnik ten oferowany jest w parze z przekładnią manualną lub automatyczną DDCT.

Obie nowe jednostki napędowe należą do rodziny MultiAir III. Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych GPF zarówno 1-litrowy jak i 1.3-litrowy turbodoładowany silnik spełniają normę Euro 6D. Nowe benzyniaki mają być o około 20% oszczędniejsze oraz powinny legitymować się wyższą kulturą pracy.

W ofercie odświeżonego 500X nie zabrakło również diesli. Dostępne są dwa silniki na olej napędowy – 120-konny 1.6 MultiJet oraz 150-konny 2.0 Multijet. Pierwszy może być łączony ze skrzynią manualną lub automatem DDCT. Większy i mocniejszy ropniak jest natomiast zarezerwowany dla topowej odmiany Cross, która występuje z 9-biegowym automatem oraz napędem na cztery koła.

Polskie ceny

Nowe wcielenie Fiata 500X w polskich salonach zagości 24.09.2018 roku. Polski oddział Fiata jest bardzo dumny z faktu, ze startową cenę udało się utrzymać na poziomie poniżej 70 000 zł. Podstawowa wersja 500X Urban z przednim napędem oraz silnikiem 1.6 E-Torq kosztuje 67 000 zł. W standardzie klient otrzyma m.in. 7-calowy dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego, 2 porty USB, klimatyzację manualną, asystenta pasa ruchu, kierownicę z przyciskami do sterowania radiem oraz 16-calowe stalowe felgi. Odmiana wyposażona w nowy 1-litrowy 120-konny silnik została wyceniona na 73 000 zł (również podstawowa wersja Urban). Na najtańszego diesla trzeba przeznaczyć co najmniej 78 000 zł (120 KM, 1.6 MultiJet).

Jak jeździ nowy Fiat 500X oraz jak sprawuje się w codziennym użytkowaniu? Odpowiedź na te pytania poznamy już wkrótce, gdy auto trafi do testu w naszej redakcji na dłużej .

Silnik / wersja Urban City Cross Cross
1.6 110 KM FWD 5MT 67 000 zł 70 000 zł 75 000 zł
1.0 T 120 KM FWD 6MT 73 000 zł 76 000 zł 81 000 zł
1.3 T 150 KM FWD 6DCT - 88 000 zł 93 000 zł
1.6 MultiJet 120 KM FWD 6MT 78 000 zł 81 000 zł 86 000 zł
1.6 MultiJet 120 KM FWD 6DCT - - 92 000 zł
2.0 MultiJet 150 KM AWD 9AT - - 104 000 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki