Fiat rozpoczyna proces elektryfikacji! Panda i 500 teraz z napędem hybrydowym

i

Autor: Fiat Fiat rozpoczyna proces elektryfikacji! Panda i 500 teraz z napędem hybrydowym

Fiat rozpoczyna proces elektryfikacji! Od 2020 roku Panda i 500 będą dostępne z napędem hybrydowym

2020-01-08 21:09

Fiat 500 i Fiat Panda, czyli czołówka wśród miejskich samochodów, będą pierwszymi modelami grupy FCA w tym segmencie, w których Fiat zastosuje nową technologię hybrydową. Niskoemisyjne warianty będą dostępne od lutego 2020 roku i według założeń producenta zrewolucjonizują mobilność oraz sprawią, że napęd hybrydowy będzie jeszcze bardziej powszechny.

Rok 2020 to nowy krok milowy w historii Fiata, który wraz z wprowadzeniem nowych hybrydowych wersji 500 i Pandy rozpoczyna proces elektryfikacji marki, kontynuowanej wraz z rozpoczęciem produkcji nowej 500 w Turynie. Ten w 100 proc. elektryczny model będzie odgrywał kluczową rolę w strategii e-Mobility by FCA, w ramach której w 2020 roku Grupa zaoferuje szereg produktów i usług, by zapewnić Klientom pełną i zrównoważoną mobilność.

Sprawdź: Fiat i Peugeot łączą siły. Powstaje jeden z największych koncernów w świecie motoryzacji

Ponadto, po raz pierwszy w historii dwóch kultowych i uzupełniających się modeli marek Fiata, 500 i Panda będą dostępne w wyjątkowej serii specjalnej „Launch Edition", w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30 proc. dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika w trybie Start&Stop. Tym sposobem klienci skorzystają również ze wszystkich zalet hybrydy i będą mogli cieszyć się ulgami podatkowymi tj obniżoną akcyzą.

Seria specjalna

Serię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid" umieszczonym na tyle samochodu oraz ekskluzywnym logo w kształcie litery „H", który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Według producenta kropla rosy to symbol zwiastujący początek nowej ery, który była inspiracją do nowego koloru nadwozia w odcieniu zieleni "Dewdrop".

Wewnątrz, zastosowana tapicerka foteli pasuje do technologii FCA Mild Hybrid, jak i innowacyjnego charakteru dwóch kultowych modeli Fiata. W wersji Launch Edition, po raz pierwszy w motoryzacji, częściowo wykorzystano przędzę SEAQUAL YARN, wykonaną ze specjalnego materiału uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu. Według Fiata oba nowe modele w wersji Launch Edition zadowolą zatem klientów, dla których wygląd zewnętrzny samochodu jest tak samo ważny, jak i kwestie ochrony środowiska i związane z nimi zużycia i emisje. Auta można już zamówić w salonach Fiata na terenie całej Europy.

Jak działa technologia FCA Mild Hybrid?

Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem). Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg.

Zobacz: Czy budżetowe auto za ponad 90 000 zł ma sens? Fiat Tipo 1.6 Multijet 120 KM 6MT Lounge – TEST, OPINIA, WIDEO

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki