Nie jedna, a dwie nowe opancerzone limuzyny dla BOR! Wygrało Audi

2018-01-03 15:28

Po wypadku rządowego Audi A8 L Security, do którego doszło w lutym w Oświęcimiu, a główną poszkodowaną została ówczesna premier Beata Szydło, Biuro Ochrony Rządu było uboższe o jedną opancerzoną limuzynę. Sytuacja ta się zmieniła. Do floty BOR ponownie trafiło Audi A8 L Security - i to w dwóch egzemplarzach!

Biuro Ochrony Rządu w sierpniu 2017 r. uruchomiło objętą klauzulą poufności procedurę zakupu nowej opancerzonej limuzyny. Do przetargu stanęły dwie firmy - Audi i Mercedes-Benz - czyli niemieckie marki premium oferujące reprezentacyjne pojazdy, spełniające najwyższe warunki bezpieczeństwa. Wiadomo już, że najważniejsze osoby w Polsce nie będą wożone nowymi Mercedesami Klasy S600 Guard, tylko limuzynami Audi A8 L Security, które zwyciężyły w przetargu. BOR kupiło dwa takie pojazdy, a ich wartość opiewa na 5 527 542 zł. Jak poinformował dziennik.pl, auta zaparkowały na parkingu BOR jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.

Polecamy nasz TEST: Audi A8 3.0 TDI quattro po liftingu: limuzyna z domieszką sportu

Wiele osób zastanawia fakt, dlaczego rząd zdecydował się nabyć Audi A8 poprzedniej generacji, skoro w sprzedaży jest już nowoczesny następca? Okazuje się, że pancerna odmiana, czyli A8 L Security oparta o czwartą ewolucję flagowej limuzyny nie została jeszcze przedstawiona przez niemieckiego producenta. Poza tym funkcjonariusze BOR mają już doświadczenie w użytkowaniu pancernej limuzyny Audi oraz odbyte specjalistyczne szkolenia w prowadzeniu właśnie tego modelu.

Mocarne silniki

Opancerzone Audi A8 L Security może być napędzane jednym z dwóch silników: 4-litrowym V8 TFSI o mocy 435 KM (320 kW) i 600 Nm lub wolnossącym W12 FSI, który generuje 500 KM (368 kW) i 625 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ze względu na opony umożliwiające jazdę po przestrzeleniu (tzw. flat running), maksymalną prędkość ograniczono do 210 km/h, a napęd stale jest przekazywany na cztery koła. Jakie silniki pracują w autach zakupionych przez BOR? Wirtualna Polska potwierdziła w rozmowie z Audi Polska, że samochody wyposażono w topowe silniki W12.

Wytrzyma ostrzał i eksplozje

Audi A8 L Security spełnia wyśrubowane normy bezpieczeństwa klasy VR 9. Strzały z karabinu AK-47 kalibru 7.62 mm (zwanego popularnie Kałasznikowem) nie są zagrożeniem. Auto wytrzyma również ostrzał z ręcznych wyrzutników granatów oraz eksplozje ładunków wybuchowych. Wszystko m.in. dzięki zastosowaniu włókien aramidowych, specjalnych stopów aluminium i pancernej stali. Dla jeszcze lepszej ochrony pasażerów, Audi A8 L Security może zostać wyposażone w system wysiadania awaryjnego w sytuacji zagrożenia, system gaszenia ognia czy awaryjnej wentylacji. W standardzie znajdziemy m.in. interkom co komunikacji m.in. z ochroniarzami na zewnątrz, selektywne odblokowywanie drzwi czy oświetlenie uprzywilejowania.

Wypadek Beaty Szydło

Do wypadku opancerzonej limuzyny z premier Beatą Szydło doszło w dniu 10 lutego w Oświęcimiu. Fiat Seicento prowadzony przez 21-letniego kierowcę wjechał w Audi A8 L Security wiozące szefową polskiego rządu. Limuzyna w wyniku kolizji uderzyła w drzewo. Obrażenia ciała, utrzymujące się dłużej niż siedem dni, odnieśli premier i jeden z funkcjonariuszy BOR. U drugiego funkcjonariusza BOR kierującego autem stwierdzono lżejsze obrażenia. Beata Szydło do 17 lutego przebywała w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie. Więcej szczegółów tutaj - KLIKNIJ.

Kto będzie korzystał z nowych limuzyn? Auta posłużą funkcjonariuszom BOR do przewożenia najważniejszych polityków w państwie, w tym m.in. premiera Mateusza Morawieckiego.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku
.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki