Nowy Lexus NX imponuje rozwiązaniami. Hybryda plug-in, wielki ekran, asystent głosowy Hey Lexus - ZDJĘCIA

2021-06-12 5:00

Lexus NX drugiej generacji oficjalnie zadebiutował. Poważnie odmieniony SUV klasy premium za sprawą hybrydy plug-in otwiera nowy rozdział w historii japońskiej marki. Stylistyka jest zupełnie nowa, poważnie ewoluowało wnętrze, gama napędów składa się z czterech różnych jednostek, urosła moc i poprawione zostały osiągi oraz wydajność. Nowe zaawansowane technologie mocniej wpływają na bezpieczeństwo, komfort jazdy i wygodę użytkowania. Przedpremierowe pokazy w Polsce odbędą się już w sierpniu 2021 roku, a ceny zostaną podane do wiadomości w lipcu.

To już koniec czekania na drugą generację Lexusa NX. Japoński SUV debiutujący na motoryzacyjnym rynku w 2014 roku, doczekał się następcy. Model ten w samej Europie od momentu premiery, sprzedał się w ponad 170 000 egzemplarzy. Druga generacja to samochód dostosowany do rosnących oczekiwań klientów. Okazuje się, że aż 95% części samochodu zostało zastąpionych nowymi komponentami. Zmiany są widoczne nie tylko w sferze wizualnej, ale i pod względem osiągów i właściwości jezdnych oraz wydajności. Nowy odważny design nadwozia z charakterystycznym grillem w kształcie klepsydry czy rozciągniętymi na całą szerokość samochodu światłami z tyłu oraz napisem LEXUS na klapie bagażnika, zachęca do przyjrzenia się z bliska temu pojazdowi.

Test poprzednika: Lexus NX 300h AWD F Sport po liftingu - TEST WIDEO w Alpach

Lexus NX 450h+ (2021)

i

Autor: Lexus Lexus NX druga generacja

Pierwszy Lexus z hybrydą plug-in

Zupełnie nowy Lexus NX został zbudowany na globalnej platformie GA-K (z tej samej korzysta m.in. Toyota RAV4), będącej kluczowym czynnikiem umożliwiającym wprowadzenie wielu udoskonaleń z dziedziny dynamiki. Auto jest pierwszym seryjnym Lexusem występującym w wersji z napędem hybrydowym typu plug-in. Taki układ kryjący się pod oznaczeniem NX 450h+ generuje maksymalną moc 306 KM. Wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra został zespolony z jednostką elektryczną, która czerpie energię magazynowaną w litowo-jonowej baterii o pojemności 18,1 kWh. Auto według producenta może pokonać ponad 63 km w elektrycznym trybie bezemisyjnym. W trybie elektrycznym może przy tym osiągać prędkość do 135 km/h. Dodatkowo przy tylnej osi pracuje kolejny silnik elektryczny co sprawia, że NX 450h+ jest wersją z napędem na cztery koła E-Four, potrafiącą przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6 sekund. Szacowane emisje CO2 (cykl mieszany WLTP) wynoszą poniżej 40 g/km, a spalanie poniżej 3 l/100 km.

Hybryda plug-in to nie jedyny układ napędowy w Lexusie NX. Inżynierowie dostosowali gamę napędów specjalnie do tego auta. Silniki uwzględniają zarówno priorytety środowiskowe, jak i potrzeby oraz preferencje kierowców. Dostępna jest także tradycyjna samoładująca hybryda czwartej generacji (NX 350h) o mocy 242 KM w wersjach z napędem na przednią oś lub na cztery koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,7 s. Hybryda ta w stosunku do poprzedniej ma większą o 22 procent moc i zredukowane o 10 procent emisje. Pojemność zbiornika paliwa w hybrydzie i hybrydzie plug-in wynosi 55 litrów. Z myślą o rynkach Rosji i Europy Wschodniej przygotowano jednostki benzynowe połączone z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi Direct Shift. Turbodoładowany silnik 2.4 litra rozwija moc 279 KM i 430 Nm (NX 350 AWD), a wolnossący motor 2.5 litra legitymuje się mocą 199 KM (NX 250 AWD).

Nowy Lexus NX - wersje silnikowe

NAPĘDY

NX 350h

NX 450h+

NX 250

NX 350

Typ napędu

HEV

PHEV

Benzynowy

Benzynowy

Silnik benzynowy

Wolnossący, rzędowy,

4-cylindrowy

Wolnossący, rzędowy,

4-cylindrowy

Wolnossący, rzędowy,

4-cylindrowy

Turbodoładowany, rzędowy,

4-cylindrowy

Pojemność skokowa

2,5 l

2,5 l

2,5 l

2,4 l

Rodzaj baterii

Litowo-jonowa

Litowo-jonowa

-

-

Moc (KM/kW)

242/178

306/225

199/146

279/205

Przekładnia

Przekładnia hybrydowa

Przekładnia hybrydowa

Direct Shift 8AT

Direct Shift 8AT

Układ napędu

FWD lub E-Four

E-Four

AWD

AWD

Lexus NX 450h+ (2021)

i

Autor: Lexus Lexus NX druga generacja

Wyższy poziom prowadzenia i właściwości jezdnych

Lexus informuje, że prace nad właściwościami jezdnymi nowego NX-a skupiły się na osiągnięciu idealnej kombinacji komfortu jazdy z reakcją na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców przez cały czas zgodnie z intencjami kierowcy. Platforma GA-K pozwoliła obniżyć środek ciężkości (-20 mm), zwiększony został rozstaw kół przednich i tylnych, a także poprawiony balans pomiędzy przodem a tyłem. Wszystko to przyczynia się do poprawy prowadzenia auta i jego właściwości jezdnych. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zawieszenie wielowahaczowe.

Zobacz również: Lexus ES lifting 2021. Limuzyna ze zmianami, których trzeba chwilę poszukać - WIDEO

Oprócz tego, skonstruowano znacznie sztywniejszą karoserię, w której wykorzystano innowacyjne, lekkie materiały dla wzmocnienia konstrukcji, co pozwoliło też na zastosowanie dodatkowych usztywnień i wzmocnień. Przednie błotniki i maskę wykonano z aluminium. Oprócz laserowego zgrzewania śrub i stosowania klejów do łączenia, konstrukcja została wzmocniona nową technologią kucia laserowego. Zastosowano także podwójny zatrzask maski z poprzecznym wzmocnieniem między dwoma zamkami, co zwiększa jej sztywność względem całego nadwozia i tłumi wibracje spowodowane turbulencjami powietrza. Auto urosło w stosunku do poprzednika, co przekłada się na zwiększoną przestrzeń w kabinie. Wymiary prezentuje tabela.

Tak urosła druga generacja Lexusa NX

WYMIARY

NOWY NX

RÓŻNICA WOBEC POPRZEDNIEGO NX

Długość

4660 mm

+20 mm

Szerokość

1865 mm

+20 mm

Wysokość

1640 mm

+5 mm

Rozstaw osi

2690 mm

+30 mm

Rozstaw przednich kół

1605 mm

+30 mm

Rozstaw tylnych kół

1639 mm

+59 mm

Przedni zwis

1007 mm

+7 mm

Tylny zwis

963 mm

-17 mm

Lexus NX druga generacja

i

Autor: Lexus Nowy Lexus NX 2022

14-calowy ekran i asystent Hey Lexus

Wnętrze Lexusa NX zostało kompletnie przeprojektowane. Inżynierowie chcieli uzyskać efekt, w którym kierowca ma poczucie przebywania w centrum kokpitu. Wszystko za sprawą zakrzywionego kształtu deski rozdzielczej od drzwi do konsoli centralnej. W tym miejscu pogrupowane zostały wszystkie źródła informacji – ekran multimediów (dotykowy o przekątnej 9,8” lub 14"), wyświetlacz, cyfrowy prędkościomierz, wskaźniki parametrów pojazdu oraz (jeśli w tej wersji jest dostępny) wyświetlacz head-up – tak, by do ich odczytania potrzebny był tylko minimalny ruch okiem lub głową.

Pisaliśmy: Lexus LS ma ponad 30 lat. Historia powstania przełomowej japońskiej limuzyny jest zdumiewająca

W drugiej generacji NX-a debiutuje nowa platforma multimedialna o zdecydowanie lepszych możliwościach od obecnej, działająca szybciej, płynniej i bardziej intuicyjnie. System zawiera także nowego asystenta Hey Lexus, który reaguje na komendy głosowe, tak jakby kierowca prowadził rozmowę z samochodem. Dla wygody pasażerów w kabinie zamontowano cztery porty USB – dwa z przodu i dwa z tyłu. Trzy z nich to porty USB-C, które mogą być wykorzystywane do ładowania urządzeń mobilnych. W niektórych specyfikacjach dostępna jest ładowarka bezprzewodowa o działaniu szybszym o 50%. System łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay. Dostępny jest też układ Android Auto. Szeroki zakres funkcji i usług może być obsługiwany zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Lexus Link, w tym m.in. otwieranie i zamykanie pojazdu czy ogrzewanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Lexus NX druga generacja

i

Autor: Lexus Nowy Lexus NX 2022

Komfort, cisza, klamki z e-zatrzaskiem

Przycisk do uruchamiania auta, dźwignia zmiany biegów, panel klimatyzacji i selektor trybów jazdy są umieszczone tak, by sięganie do nich i obsługa były uproszczone i intuicyjne. Na kierownicy teraz przyciski są dotykowe i mogą zostać dopasowane tak, by obsługiwać wybrane przez kierowcę funkcje. W momencie naciśnięcia przycisku jego symbol jest pokazywany na wyświetlaczu head-up, więc kierowca nie musi patrzeć na kierownicę, by upewnić się, jaką funkcję uruchamia. Co ciekawe Lexus zbadał odległość od ramion do palców u ludzi na całym świecie, by określić taki układ kierownicy i lewarka zmiany biegów, który zapewni doskonałą kontrolę nad autem bez zakłócania postawy kierowcy.

Zobacz też: Takiego Lexusa ma tenisistka Iga Świątek

Wykończenie kabiny z położeniem nacisku na jakość oraz przywiązanie do szczegółów są kwintesencją Lexusa, co widać po nowym modelu NX. Dbałość o komfort została podkreślona takimi detalami jak precyzyjny projekt przednich foteli. Szeroko zastosowano też materiały, które absorbują i izolują dźwięki oraz wibracje, by stworzyć spokojne i ciche otoczenie. System nastrojowego oświetlenia kabiny, który będzie dostępny w standardzie lub jako opcja w zależności od wersji wyposażeniowej, oferuje 64 kolory do wyboru, tak by można je było dostosować do nastroju pasażerów podczas podróży. NX jest pierwszym Lexusem z systemem klamek z e-zatrzaskiem (elektroniczny system zastępuje dobrze znaną klamkę drzwi). Działanie elektrycznie sterowanej klapy bagażnika ulepszono, a czas otwierania i zamykania skrócono o połowę, do około 4 sekund.

Lexus Safety System + 3

Nowy Lexus NX to pierwszy model wyposażony w trzecią generację systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 3. Pakiet wyznaczający nowy standard dla kompleksowych technologii wykrywania ryzyka kolizji i zapobiegania im będzie oferowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia NX-a w całej Europie.

System ochrony przedzderzeniowej (PCS) został udoskonalony, by działać w większym zakresie sytuacji zagrażających kolizją, uwzględniając nie tylko inne pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów oraz nieruchome przeszkody, jak drzewa, ściany czy słupki drogowe. PCS zyskał także nową funkcję rozpoznawania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami oraz pieszymi przechodzącymi przez jezdnię. Inżynierowie Lexusa zwiększyli szybkość reakcji systemu PCS oraz skuteczność unikania kolizji dzięki dodaniu nowej funkcji wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist, ESA). Układ ten ingeruje w układ kierowniczy, aby ominąć przeszkodę na drodze jak najbezpieczniej, a jeśli to możliwe – nawet bez opuszczenia pasa ruchu. Dzięki tym nowościom PCS potrafi rozpoznać o 36% więcej scenariuszy potencjalnych kolizji niż wcześniej i pomóc w ich uniknięciu.

Nowa wersja adaptacyjnego tempomatu (ACC) szybciej reaguje, gdy przed nowego NX-a wjedzie inny samochód, a we współpracy z systemem LTA utrzymuje bardziej naturalny tor jazdy na łukach drogi. ACC współpracuje z systemem rozpoznawania znaków drogowych, który rozpoznaje i reaguje na większą liczbę znaków, w tym na znaki ostrzegawcze i znak Stop. Po rozpoznaniu znaku ograniczenia prędkości, system sygnalizuje kierowcy, aby dostosował prędkość do obowiązującego limitu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki