Taki jest nowy Nissan Qashqai. Trzecia generacja została zelektryfikowana - WIDEO, ZDJĘCIA

2021-02-18 13:38

Bestseller Nissana sprzedany w Europie na poziomie 3 mln sztuk, doczekał się trzeciej generacji. Nissan Qashqai zbudowany na nowej płycie podłogowej Aliansu – CMF-C, zyskał wiele udoskonaleń z zakresu komfortu oraz bezpieczeństwa, a także jest pierwszym Nissanem w Europie ze zelektryfikowanym napęd e-POWER.

Nissan wzmacnia swoją pozycję lidera europejskiego rynku crossoverów wraz z premierą najnowszej, trzeciej generacji Nissana Qashqai. Od 2007 roku w Europie sprzedano ponad trzy miliony sztuk tego modelu. Auto wykorzystuje elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i wydajny zespół napędowy. Nissan w komunikacie prasowym informuje, że teraz klient będzie miał znacznie wyższą jakość postrzegana z doznaniami z jazdy typowymi dla wyższych segmentów. Stylistyka została opracowana przez Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu, natomiast zadania z zakresu inżynierii zostały wykonane przez Nissan Technical Centre Europe w Cranfield, Bedfordshire, również w Wielkiej Brytanii.

Poznaj osiągi: Nowy Nissan Qashqai 2021. Zelektryfikowane jednostki podbiją rynek? OSIĄGI, DANE TECHNICZNE

Auto urosło w stosunku do poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, długość całkowita została zwiększona o 35 mm, wysokość powiększyła się o 25 mm, szerokość zwiększyła się o 32 mm, a obręcze kół mogą być nawet 20-calowe. Z przodu dumnie prezentuje się powiększona chromowana krata wlotu powietrza z motywem litery V, z dodatkowym paskiem satynowego chromu. Po obu stronach wlotu powietrza umieszczono wąskie, zaawansowane technologicznie matrycowe reflektory full LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu. Auto na rynku pojawi się w 11 kolorach nadwozia i 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli w sumie w 16 różnych wariantach do wyboru. Klapa bagażnika jest automatycznie oraz bezdotykowo otwierana. Kufer urósł o 74 litry w stosunku do modelu poprzedniej generacji i liczy teraz nieco ponad 500 litrów.

Nowe wnętrze

W zaprojektowanym od nowa wnętrzu poprawiono widoczność do przodu, do tyłu i na boki w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Wśród ulepszeń należy wymienić większy kąt widzenia do przodu, cieńsze przednie słupki oraz umieszczenie lusterek bocznych na drzwiach, a nie na przednich słupkach, w celu zmniejszenia strefy ograniczonej widoczności.

Większy rozstaw osi oraz optymalne rozmieszczenie podzespołów samochodu pozwoliły wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła do 608 mm (+28 mm). Jednocześnie zwiększono odległość dzieląca kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu została zwiększona o 15 mm. Wszyscy podróżujący mają łatwy dostęp do umieszczonych z przodu i z tyłu gniazd ładowania USB-A oraz USB-C.

Zobacz: Podziwiasz albo hejtujesz! Nissan Juke to niezmiennie jeżdżąca kontrowersja - TEST, OPINIA

Wiele uwagi poświęcono wyposażeniu oraz ergonomii i estetyce dźwigni zmiany biegów i przycisków. System informacyjno-rozrywkowy z 9-calowym ekranem ma szeroki zestaw zintegrowanych funkcji - między innymi łatwe i bezproblemowe podłączanie smartfonów, wewnętrzną sieć Wi-Fi obsługującą do siedmiu urządzeń oraz NissanConnect Services, specjalną aplikację, która służy do komunikowania się z samochodem i monitorowania jego funkcji. System to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay.

Za kierownicą pojawił się nowy wielofunkcyjny ekran TFT wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3”. Ponad zegarami umieszczono innowacyjny, 10,8-calowy wyświetlacz przezierny Head-Up Display. Funkcje Home-to-Car są kompatybilne z Asystentem Google i Alexą firmy Amazon. 

2021 Nissan Qashqai

i

Autor: Nissan Nowy Nissan Qashqai

Zelektryfikowana gama silników

Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny z silnikiem benzynowym 1.3 DIG-T wykorzystującym technologię mild hybrid. Benzynowa jednostka z instalacja pokładową 12V pojawi się w wersji o mocy 140 KM oraz 158 KM. Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia będzie odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią Xtronic) lub Torque Assist. Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, przy prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Gama układów napędowych oferowanych w nowym modelu Qashqai obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic. Debiutującym na europejskim rynku nowym układem napędowym jest e-POWER – nowatorski i wielokrotnie nagradzany system Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z pionierskiego elektrycznego Nissana LEAF. W skład układu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy 1.5 litra o mocy 154 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 188 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Jest to unikatowe rozwiązanie, które gwarantuje bardzo dynamiczne, płynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.

Wyjątkowym elementem systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany tylko do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na bardzo dużą oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny.

Podobnie jak w Nissanie LEAF, montowany w nowym modelu Qashqai układ e-POWER jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki czemu kierowca może prowadzić pojazd w inny niż dotychczas sposób, korzystając tylko z jednego pedału. Ma możliwość ruszania, przyspieszania i zwalniania tylko przez operowanie pedałem przyspieszenia.

2021 Nissan Qashqai - dane techniczne

NISSAN

QASHQAI

Silnik benzynowy 1.3 l

Układ mild hybrid

e-POWER

(silnik benzynowy 1.5 l)

140 KM

2WD

158 KM

2WD

158 KM

2WD/4WD

188 KM

e-POWER

Skrzynia biegów

6-biegowa manualna

6-biegowa manualna

Xtronic

 

Moc maks. (KM)

140

158

188

Moment obrotowy (Nm)

240

260

270

330

Rodzaj napędu

2WD

2WD

2WD / 4WD

2WD

Długość całkowita (mm)

4425 (+35)

Wysokość całkowita (mm)

1635 (+10)

Szerokość całkowita (mm)

1838 (+32)

Rozstaw osi (mm)

2666 (+20)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki