Poznajcie Audi Q4 Sportback e-tron concept. To nowy kompaktowy SUV w rodzinie czterech pierścieni z napędem elektrycznym - WIDEO, GALERIA

2020-07-08 6:18 Jan Guss-Gasiński

Audi oficjalnie zaprezentowało model Q4 Sportback e-tron concept. Niemiecka marka spod znaku czterech pierścieni jest już prawie gotowa na wprowadzenie do swojej oferty kolejnego kompaktowego SUV-a, jednak tym razem będzie to auto z napędem elektrycznym. Mniejszy braciszek modelu e-tron będzie równie modny i futurystyczny, a także pozwoli w topowej odmianie na przejechanie nawet 500 kilometrów.

Audi Q4 e-tron concept zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2019 r. było zapowiedzią pierwszego kompaktowego elektrycznego SUV-a niemieckiej marki. Nowy w rodzinie Q4 Sportback e-tron concept to SUV coupe i podobnie jak swój bliźniak, trafi do seryjnej produkcji w 2021 roku. Idąc tym tropem można śmiało stwierdzić, że potencjalni nabywcy nadchodzącego Q4 mają prawie rok na podjęcie decyzji, na jaką wersję się zdecydują – wszechstronność i wytrzymałość klasycznego SUV-a, czy na dynamiczną elegancję wariantu coupe. Warto też zauważyć, że wymiary obu wersji Q4 e-tron są prawie identyczne. Odmiana Sportback jest o 10 mm dłuższa (4600 mm) i o 10 mm niższa (1600 mm). Z kolei szerokość (1900 mm) i rozstaw osi (2770 mm) są dla obu modeli takie same.

Sprawdź: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO

Oba samochody koncepcyjne posiadają również te same rozwiązania techniczne jeśli chodzi o napęd. Dwa silniki elektryczne generują w obu modelach moc systemową 225 kW (306 KM). Moc będzie przekazywana na drogę za pośrednictwem napędu na cztery koła quattro. Wzorowa przyczepność pozwoli na rozpędzenie modelu Q4 od 0 do 100 km/h w niespełna 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie wyniesie natomiast 180 km/h.

Dużych rozmiarów bateria zajmuje prawie całą powierzchnię podłogi między osiami. Bateria ma pojemność 82 kWh i przynajmniej według cyklu WLTP zadowoli klientów zasięgiem 450 km. Natomiast wersje z napędem na tylną oś, według standardu WLTP mają zasięg aż 500 km. Rodzina modeli Q4 e-tron osadzona jest na modułowej płycie dla pojazdów z napędem elektrycznym (MEB), którą koncern Volkswagen w przyszłości stosował będzie w wielu samochodach elektrycznych klasy kompaktowej i średniej.

Audi Q4 Sportback e-tron concept
Autor: Audi Audi Q4 Sportback e-tron concept

Wymiary Audi Q4 Sportback e-tron concept predestynują nowy model do uplasowania go wśród największych pojazdów klasy kompaktowej. Dzięki rozstawowi osi rzędu 2770 mm, wnętrze jest spore i stawia go co najmniej o jedną klasę wyżej. Co więcej, ponieważ miejsca nie zabiera tu tunel środkowy, nowe Q4 Sportback e-tron concept oferuje zdaniem producenta wysoki poziom komfortu we wnętrzu, zwłaszcza pod względem miejsca na nogi z przodu i z tyłu.

Zobacz: Nadjeżdża nowe Audi RS3 Sportback. Ma być szybsze od Mercedesa-AMG A45 S - WIDEO

Poczucie dużej przestronności podkreśla także kolorystyka użyta we wnętrzu auta. Jasne i ciepłe tony dominują w górnej części kabiny, a w strefie podłogi kontrastuje z nimi ciemna wykładzina. Podsufitka, słupki, część obić drzwi oraz deska rozdzielcza, są pokryte białymi i beżowymi tkaninami z mikrofibry. Jak twierdzi producent, w Audi Q4 i Q4 Sportback zrównoważony rozwój jest priorytetem. Zamiast chromowanych, metalowych, ozdobnych ram, w kabinie znajdziemy powierzchnie pokryte kilkoma warstwami wysokiej jakości lakierów. Ponadto cztery fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są obite przyjemną w dotyku tkaniną Alcantara, a samą tapicerkę zdobią grube, podwójne przeszycia.

Audi Q4 Sportback e-tron concept
Autor: Audi Audi Q4 Sportback e-tron concept

Jak w innych nowych modelach marki wyświetlacz cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit znajduje się tuż za kierownicą. Na jego ekranie wyświetlane są najważniejsze informacje tj. prędkość, poziom naładowania i dane nawigacji. Nowością jest z kolei wielkoformatowy wyświetlacz danych HUD na szybie (Head-Up Display) z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. W tej formie wyświetla on najważniejsze informacje w postaci grafik, np. strzałek pokazujących kierunek jazdy.

Przeczytaj także: 2021 Audi Q5 po liftingu w pełnej krasie! Odświeżony SUV ma masę nowych bajerów - ZDJĘCIA, WIDEO

Na środku, nad konsolą środkową, znajduje się 12,3-calowy ekran dotykowy, za pomocą którego wyświetlane i obsługiwane są funkcje infotainment oraz funkcje pojazdu. Dla ułatwienia obsługi, ekran jest zwrócony delikatnie ku kierowcy. Pod nim znajduje się panel przycisków do sterowania klimatyzacją. Ponieważ w autach elektrycznych nie ma już potrzeby umieszczania na konsoli środkowej elementów obsługi auta, tj. dźwignia zmiany biegów czy przycisk hamulca ręcznego, została ona zaprojektowana jako obszerny schowek, w którym znajduje się pole indukcyjne do ładowania telefonu komórkowego.

Audi Q4 Sportback e-tron concept
Autor: Audi Audi Q4 Sportback e-tron concept

By osiągnąć maksimum wydajności, Audi Q4 Sportback e-tron concept w większości przypadków wykorzystuje głównie tylny synchroniczny silnik elektryczny. Moment obrotowy ze względu na wydajność kierowany jest głównie na tylną oś. Jeśli kierowca zażąda więcej mocy niż może wygenerować silnik elektryczny tylnej osi, to elektryczny napęd na cztery koła. Może to również nastąpić z wyprzedzeniem, zanim jeszcze na śliskiej nawierzchni, czy podczas pokonywania zakrętów, nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny lub nadsterowny.

Nie przegap: Limuzyną w 3,4 sekundy do „setki"! Tak przyspiesza nowe Audi S8 od ABT

Tylny silnik elektryczny generuje moc 150 kW i moment obrotowy 310 Nm. Silnik przedni przekazuje na przednie koła moc do 75 kW i moment obrotowy 150 Nm. Moc systemowa wynosi tu 225 kW. Zamontowana w podłodze pojazdu bateria magazynuje 82 kWh – umożliwiając tym samym przejechanie na jednym ładowaniu ponad 450 km (według standardu WLTP). Baterię można ładować z mocą max. 125 kW. Przy tej mocy, ładowanie od 0 do 80 proc. trwa nieco ponad 30 minut.

Audi Q4 Sportback e-tron concept
Autor: Audi Audi Q4 Sportback e-tron concept

Zgodnie z obietnicami producenta z Ingolstadt do 2025 roku Audi będzie oferować ponad 20 modeli samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, a modele zelektryfikowane będą stanowić blisko 40 proc. sprzedaży. Ponadto dostępna będzie cała gama modeli z klasyczna formą karoserii, takich jak Avant i Sportback. Już niebawem oferta obejmie wszystkie istotne segmenty rynkowe, począwszy od klasy kompaktowej, aż po klasę luksusową.

Najnowsze