Shell Eco-marathon

i

Autor: Shell Eco-marathon Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon – studenci z Polski znowu walczą w międzynarodowym konkursie

2018-05-15 16:08

Tysiące studentów z Europy co roku szykuje swoje paliwooszczędne pojazdy na Shell Eco-marathon. W tym roku w konkursie weźmie udział aż 7 drużyn z Polski. 34. edycja Shell Eco-marathon odbędzie się już 5-8 lipca w Londynie.

Podczas tegorocznego Shell Eco-marathon umiejętnościami w zakresie projektowania i konstrukcji pojazdów pochwali się łącznie 175 zespołów z 24 krajów. Zawodnicy staną w obliczu wyzwania, którego tradycje sięgają 1985 roku. Będą starali się pokonać jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa, a w przypadku pojazdów elektrycznych – 1 kWh.

Z Polski na konkurs szykuje się 7 zespołów studenckich, wszystkie drużyny mają nadzieję na pobicie dotychczasowych rekordów w kategoriach UrbanConcept oraz Prototype. Pojazdy, które przygotowali studenci to:

- Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej;
- Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie;
- Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej;
- Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej;
- Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej;
- SKAP z Politechniki Warszawskiej;
- SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej.

Bolidy startujące w kategorii Prototype to futurystyczne, opływowe pojazdy z trzema lub czterema kołami. Podstawową zasadą przy ich projektowaniu jest zmniejszenie tarcia i zmaksymalizowanie ich efektywności energetycznej. Kategoria UrbanConcept stworzona jest dla bardziej konwencjonalnych pojazdów zaprojektowanych i zbudowanych zgodnie z wymaganiami drogowymi dostosowanymi do potrzeb dzisiejszych kierowców.

"Shell Eco-marathon prezentuje to, co najlepsze w nauce, technice, inżynierii i matematyce. Pokazuje, jak wysoki poziom specjalizacji w tych dziedzinach jest potrzebny do skonstruowania niezwykle energooszczędnych środków transportu" – mówi Norman Koch, globalny dyrektor generalny festiwalu Make the Future, który odbędzie się równolegle z tegoroczną edycją Shell Eco-marathon.

Wyniki

Podczas zeszłorocznej edycji konkursu francuski zespół Microjoule-La Joliverie przejechał na jednym litrze paliwa 2503,9 km, co odpowiada podróży z Londynu do Marsylii i z powrotem.

W swoich projektach polskie drużyny zawsze proponują ciekawe rozwiązania z zakresu źródeł napędu pojazdów. W tym roku również nie zawiodą. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci szykują bolidy napędzane wodorem czy etanolem.

Drużyna SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej powróci do Londynu, aby w kategorii UrbanConcept wśród pojazdów spalinowych zasilanych benzyną, zaprezentować swój innowacyjny pojazd Orion. Z kolei zespół Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej wystartuje zasilanym wodorem bolidem Eco Arrow 3.0. W kategorii Prototype wezmą udział drużyny: Rotor z Krosna i SKAP z Politechniki Warszawskiej z pojazdami tankowanym etanolem oraz Iron Warriors z Łodzi, której bolid pojedzie na benzynie. Wodór zasili maszyny zespołów Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej i Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej.

"W ubiegłym roku pojechaliśmy do Londynu, by jako SKAP powalczyć o podium w zawodach Shell Eco-marathon. Nasze ambicje przełożyliśmy na czyny i mimo rozmaitych wyzwań zawsze potrafiliśmy wyjść z opresji. Nieoceniony wpływ na nasz sukces miała też integracja członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP). Jesteśmy wyjątkowo zgranym zespołem, co zdecydowanie ułatwia nam pracę nad bolidem. W tym roku również jesteśmy głodni zwycięstw i już nie możemy doczekać się konkursowej rywalizacji" – mówi Janusz Popławski, członek SKAP z Politechniki Warszawskiej.

Uczestnicy festiwalu Make the Future Live będą mogli oglądać zmagania wszystkich zespołów, poznawać fascynujące technologie i eksperymentować z ciekawymi pomysłami energetycznymi, które mogą zmienić nasz sposób życia, pracy i rozrywki.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki