Elektryczna rajdówka na Dakar 2022. Audi RS Q e-tron już szaleje w Maroku

2021-09-21 9:23

Audi RS Q e-tron zostało wystawione na próbę w ekstremalnych warunkach. Przez niemal dwa tygodnie pojazd z elektrycznym napędem był testowany na pustyni w Maroku. Wszystko w ramach przygotowań do debiutu na słynnym Rajdzie Dakar w styczniu 2022.

Po zakończeniu testów w Niemczech i w Hiszpanii, cały dakarowy zespół Audi wyjechał na pustynię w Maroku, gdzie przy wysokich temperaturach ćwiczył jazdę po wydmach. Za kierownicą tego niezwykle skomplikowanego prototypu zasiadali na zmianę: rekordzista Dakaru Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz oraz Mattias Ekström. Razem z kierowcami ćwiczyli również piloci: Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergkvist. Warunki, jakie zespół testowy napotkał w Maroku, były miejscami ekstremalne.

Temperatury sięgały momentami ponad 40 stopni Celsjusza. Testy utrudniały również burze piaskowe. Ponadto, jak można się było spodziewać, w wysokich temperaturach pojawiło się kilka nowych problemów, które wielokrotnie powodowały przerwy w jazdach i wymagały rozwiązania

- mówi Sven Quandt, szef zespołu Q Motorsport.

Audi RS Q e-tron testowane w Maroku
Autor: Audi Szalona elektryczna rajdówka Audi szykowana na Dakar 2022

Na Rajdzie Dakar spodziewamy się mimo wszystko znacznie niższych temperatur. Mimo to, celowo pojechaliśmy do Maroka, aby przetestować naszą koncepcję w najbardziej ekstremalnych warunkach. Podzespoły, takie jak na przykład MGU, w zasadzie nie były zaprojektowane do pracy w tak wysokich temperaturach otoczenia, ale w tym upale układ napędowy i inne komponenty muszą siłą rzeczy pracować na granicy swych możliwości, a nawet poza nią. Spostrzeżenia, które zdobyliśmy w Maroku są bezcenne, ale pokazują nam również, że przed Rajdem Dakar wciąż mamy wiele do zrobienia, a czasu pozostało niewiele.

- mówi Andreas Roos. 

Wiele uwagi należało również poświęcić akumulatorowi wysokiego napięcia, który został opracowany specjalnie na potrzeby Rajdu Dakar.

Audi RS Q e-tron testowane w Maroku
Autor: Audi Szalona elektryczna rajdówka Audi szykowana na Dakar 2022

Chodzi o optymalne zarządzanie temperaturą i możliwość uzyskania maksymalnej wydajności baterii. Każdy tego typu test to dla nas nauka. I właśnie dlatego wybraliśmy się na pustynię ze zelektryfikowanym układem napędowym: Zdobyliśmy niesamowitą ilość doświadczeń, którymi dzielimy się z naszymi kolegami z działu rozwoju

- tłumaczy Andreas Roos.

Audi RS Q e-tron wyposażone jest w elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Wysokonapięciowy akumulator opracowany przez Audi Sport, ładowany jest podczas jazdy przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI skonstruowanego wcześniej z myślą o wyścigach serii DTM i trzeciego MGU. 

Równolegle z testami, Audi Sport rozpoczęło już budowę pierwszego samochodu startowego z numerem podwozia 104. Samochód testowy to prototyp.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE