Dobre maniery za kierownicą - jakie są zasady savoir-vivre na drodze

2014-07-13 14:22

Dobre maniery za kierownicą sprawiają, że poruszanie się po drodze jest bezpieczne i przyjemne dla wszystkich jej użytkowników. O jakich zachowaniach wobec pieszych, rowerzystów i osób podróżujących samochodami pamięta uprzejmy kierowca?

Szybcy i nieuprzejmi

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu, kierowcy bardzo często spotykają się z nieuprzejmością i agresją na drodze. Najważniejszym problemem jest szybka i niedostosowana do panujących warunków jazda. Co trzeci kierowca codziennie jest świadkiem ryzykownej jazdy innych użytkowników drogi. 78% badanych przyznaje, że takie zachowanie dostrzega przynajmniej raz w tygodniu. Drugim najczęściej spotykanym na drodze nieeleganckim zachowaniem ze strony innych kierowców jest wymuszanie pierwszeństwa. Ponad połowa kierowców doświadcza tego minimum raz w tygodniu, 17% - każdego dnia. Utrudnienie stanowi również zbyt dynamiczna jazda zmuszająca do zwolnienia, zahamowania lub zmiany pasa ruchu. 53% badanych spotyka się z nią przynajmniej raz w tygodniu, 12% codziennie.

Zobacz: To się dzieje na polskich drogach: chamstwo, brawura, bezmyślność - WIDEO

Dynamiczny start

Kulturalny kierowca szanuje innych użytkowników drogi, w tym ich czas. Stojąc na czerwonym świetle, przygotowuje się do startu, dzięki czemu wraz ze zmianą koloru sygnalizacji na zielony możne sprawnie kontynuować jazdę. Jego płynny start spod świateł pozwoli maksymalnej liczbie kierowców skorzystać z prawa ruchu.

Używanie kierunkowskazów

Czasem nie trzeba wiele, by na drodze zachowywać się uprzejmie. Rozważny kierowca czytelnie sygnalizuje swoje zamiary, np. odpowiednio wcześniej włączając kierunkowskaz gdy zmienia pas lub omija przeszkodę. Dzięki temu jego manewr nie jest zaskoczeniem dla innych poruszających się. Osoby, którym kierunkowskaz służy jedynie do zasygnalizowania, że manewr już wykonali, narażają bezpieczeństwo swoje i innych.

Jazda na suwak

Próba spopularyzowania w naszym kraju jazdy na suwak nie odniosła takiego sukcesu jak na zachodzie Europy. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że w miejscu, gdzie droga dwujezdniowa zwęża się do jednego pasa, najszybszą metodą jazdy jest naprzemienne zjeżdżanie aut z obu pasów. Wpuszczający powinni zostawiać wpuszczanym odpowiednio duże odstępy, a wpuszczani powinni w nie wjeżdżać pojedynczo.

Przeczytaj: Co drugi kierowca nie zatrzymuje się przed znakiem STOP! Lekceważenie to wypadek!

Życzliwość wobec pieszych

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu było przyczyną 2251 wypadków, w których zginęły 143 osoby - wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za 2013 rok. Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych zachowuje szczególną ostrożność, nie popędza przechodzących, nie podjeżdża do nich agresywnie, zachowuje bezpieczny odstęp na wypadek, gdyby pieszy zatrzymał się lub przewrócił. Pozostaje czujny również wobec osób, które przechodzą w miejscach niedozwolonych. Nie zapomina także o pieszych poruszających się chodnikiem lub poboczem: podczas deszczu zwalnia, by nie ochlapać ich podczas wjechania w kałużę, a na drodze z poboczem redukuje prędkość i zachowuje bezpieczny odstęp.

Uprzejmość dla jednośladów

Przepisy ruchu drogowego wyraźnie określają, jak powinna wyglądać koegzystencja rowerzystów i kierowców samochodów na drodze. Warto pamiętać o prawach obu stron i życzliwie podchodzić do każdej napotkanej sytuacji. Kierowca samochodu biorący pod uwagę potrzeby innych uczestników ruchu, zachowuje bezpieczny odstęp od mijanych motocykli oraz cyklistów. Ze względu na specyfikę pojazdów, którymi się poruszają, są oni bardziej narażeni na warunki pogodowe oraz nierówności drogi. Kierowca nie powinien zastawiać przejazdu i blokować swobodnego ruchu po ulicy nawet w przypadku, gdy sam stoi w korku.

Sprawdź też: Pierwsza pomoc to obowiązek! Świadek wypadku musi udzielić pomocy rannym

Bez klaksonu i wyzwisk

Winą za część agresywnych zachowań obarczyć można zmęczenie, stres, ale także sytuację na drodze: korki, remonty dróg. Uprzejmego kierowcę cechuje wyrozumiałość. Według TNS OBOP 25% kierowców raz w tygodniu lub częściej spotyka się z sytuacją użycia klaksonu w celu przyspieszenia wykonania manewru. Badani deklarują, że w zderzeniu z niekulturalnym, agresywnym lub łamiącym przepisy ruchu drogowego kierowcą ich najczęstszą reakcją są przekleństwa (31%), wykonywanie gestów (27%). 27% pozostaje obojętnych.

Podziękowanie na drodze

Choć dobre maniery na drodze powinny być normą, warto doceniać je u innych kierowców. Gestem, który powszechnie wyraża podziękowanie, jest otwarta dłoń kierowcy dziękującego. Rękę w podziękowaniu wyciągnąć można do mijanych użytkowników drogi, a kierowcom poruszającym się z tyłu wdzięczność zasygnalizować można światłami. Najczęściej kierowcy używają do tego świateł awaryjnych, choć powinny one służyć do sygnalizowaniu o nietypowej sytuacji na drodze. Dużo lepiej gest ten wykonać, używając naprzemiennie kierunkowskazów – takie zachowanie upowszechniło się poza granicami naszego kraju.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki