etykiety na oponach

i

Autor: Nokian etykiety na oponach pomagają wybrać nowe ogumienie

Etykiety na oponach potrafią pomóc w wyborze nowych gum. Jak je czytać?

2021-10-01 15:41

Europa stała się pierwszym regionem na świecie, który zaczął stosować oznaczenie na oponach dotyczące przyczepności na lodzie. Umieszczono tam również symbol przyczepności na śniegu oraz kod QR prowadzący do bazy danych dotyczącej ogumienia. Nowe symbole pomagają konsumentom porównać różne alternatywy i wybrać bezpieczne opony, które m.in. ograniczają emisję spalin. Jak czytać etykiety?

Na terenie całej Unii Europejskiej etykiety na oponach ulegają modernizacji. Nowe oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zaczną stopniowo pojawiać się na oponach dostępnych w sprzedaży. Sprzedawane w krajach Unii Europejskiej opony całoroczne, letnie oraz zimowe (bez kolców) otrzymały pierwsze etykiety w 2012 roku. Wymóg etykietowania dotyczył tylko opon do samochodów osobowych, SUV-ów i vanów, a wymagane informacje obejmowały opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Nowe etykiety muszą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie oraz kod QR. Stare etykiety nie informowały o pełnej charakterystyce opon zimowych. Wymagania te nie dotyczą opon zimowych z kolcami. 

W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie: rozwijanie jednej zazwyczaj zmniejsza drugą. Opony zaprojektowane dla Europy Środkowej podkreślają właściwości wymagane na gołych drogach, a symbol przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście działa i pozostaje bezpieczna w trudnych warunkach zimowych w krajach nordyckich. Z kolei symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich. Nie zalecamy używania opon zaprojektowanych dla Europy Środkowej w warunkach, do których nie są przeznaczone

– mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager z Nokian Tyres. Ekspert dodaje, że nowe etykiety są bardzo pomocne m.in. dla konsumentów zamawiających produkty przez internet. W sklepach z oponami dostępna jest fachowa pomoc, ale w sieci o takie wsparcie o wiele trudniej.

Kod QR to nowy element na etykiecie opon, który prowadzi użytkownika do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.

Nowe etykiety na oponach

i

Autor: Nokian etykiety informacyjne na oponach

O tym informują kierowców nowe etykiety opon

  • Opór toczenia wpływa na zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Opony zimowe w najlepszej kategorii mogą zaoszczędzić 0,6 litra paliwa na 100 km - w porównaniu do najniższej kategorii
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni wskazuje drogę hamowania. Na mokrym asfalcie najlepsze opony potrzebują prawie 20 metrów mniej niż opony z najsłabszej kategorii, aby zatrzymać pojazd jadący z prędkością 80 km/h
  • Wartość zewnętrznego hałasu toczenia wskazuje poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Korzystanie z cichszych opon zmniejszy poziom emitowanego hałasu
  • Symbol przyczepności na śniegu oznacza, że opona spełnia oficjalne wymagania i niezawodnie sprawdza się na śniegu
  • Symbol przyczepności na lodzie oznacza, że opona przeszła test przyczepności na lodzie i jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych w krajach nordyckich (stosowany tylko w przypadku ogumienia do samochodów osobowych)
Sonda
Wymieniasz sezonowo opony w swoim aucie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki