Kierowcy w podróży są skazani na fast fooda? Wszystko zależy od rodzaju drogi

2019-11-25 11:59 Rafał Mądry / Yanosik
stacja benzynowa
Autor: shutterstock stacja benzynowa

Czy poruszając się po autostradach kierowcy mają szansę zjeść tradycyjny obiad czy skazani są na jedzenie typu fast food? Jak wygląda infrastruktura gastronomiczna przy głównych trasach w Polsce? Czy są różnice w serwowaniu posiłków w zależności od rodzaju drogi? Specjaliści z systemu Yanosik prześwietlili polskie drogi i ich zaplecze restauracyjne. Wyniki są zaskakujące.

Szybka jazda – szybkie jedzenie

Ciekawe zjawisko występuje przy autostradach. Przykładowo na autostradzie A1 ponad 88 proc. lokali gastronomicznych to znane restauracje typu fast food. Podobnie jest na A2 – aż 84,2 proc. punktów restauracyjnych to lokale z tzw. szybkim jedzeniem.

Wyjątkiem jest autostrada A4, gdzie liczba fast foodów jest nieznacznie większa od restauracji serwujących obiady domowe. Rozkład to 53,3 proc. do 46,6 proc. Ogólna liczba lokali gastronomicznych jest również większa niż na pozostałych drogach tego typu. Zagęszczenie restauracji głownie koncentruje się przy starszych odcinkach tej autostrady. Pewna zależność występuje także przy A2. Znacznie mniej restauracji znajduje się na odcinku prywatnym.

Warto jednak dodać, że znaczna część stacji benzynowych w okolicach autostrad stawia na jedzenie barowe z obiadami domowymi. Możliwe, że w przyszłości tendencja ta może ulec zmianie.

Zaplecze gastronomiczne przy wybranych autostradach
Autor: Yanosik Zaplecze gastronomiczne przy wybranych autostradach

Drogi ekspresowe – mało restauracji, ale z obiadami domowymi

Odwrotna sytuacja jedzeniowa kształtuje się na drogach ekspresowych. W tym przypadku znacznie przeważają restauracje z obiadami domowymi. Na wszystkich badanych drogach lokale z fast foodami to pojedyncze „wysepki” w stosunku 3 do 13, 6 do 46 czy 2 do 6. Warto jednak zwrócić uwagę na ogólną liczbę punktów gastronomicznych. Na drogach ekspresowych jest ich niewiele. Na S7, która ma 457,9 km można spotkać łącznie 16 lokali restauracyjnych. Jadąc S3, na odcinku 375 km można zatrzymać się zaledwie w 8 restauracjach. Wyjątkiem jest S8, która ma znacznie rozbudowane zaplecze gastronomiczne niż pozostałe badane drogi ekspresowe: 52 punkty z jedzeniem obiadowym na 564,9 km trasy. Tutaj też fast foody mają marginalny udział.

Zaplecze gastronomiczne przy wybranych drogach ekspresowych
Autor: Yanosik Zaplecze gastronomiczne przy wybranych drogach ekspresowych

Jeśli jeść domowo to przy drogach krajowych

Duża liczba knajp serwujących domowe jedzenie skoncentrowana jest przy drogach krajowych. W tym przypadku, podobnie jak przy drogach ekspresowych jest znacznie mniej lokali z fast foodami. Na DK11 (długość 596 km) znajduje się jeden obiekt restauracyjny z szybkim jedzeniem, na DK91 (484 km) 5 takich zakładów gastronomicznych, na DK 92 (472,7 km) 3 tego typu lokale. Szczegółowe dane znajdują się w poniższej grafice.

Zaplecze gastronomiczne przy wybranych drogach krajowych
Autor: Yanosik Zaplecze gastronomiczne przy wybranych drogach krajowych