Jakie opony wybrać na lato

2010-04-20 4:00

Jak co roku na rynku pojawiły się nowe letnie opony. Kryją w sobie nowe rozwiązania techniczne i technologiczne, które sprawiają, że w porównaniu z poprzednikami lepiej hamują, zapewniają bardziej precyzyjne prowadzenie auta na krętych drogach, skuteczniej odprowadzają wodę spod bieżnika, są cichsze, trwalsze itp.

Nie inaczej jest i tym razem. Może właśnie z tegorocznych nowości coś wybierzemy dla siebie.

Barum Brillantis 2

Przeznaczona do aut małych i kompaktowych. Po raz pierwszy konstruktorzy marki zastosowali w takiej oponie asymetryczny wzór bieżnika. Nowa konstrukcja w porównaniu z poprzednim modelem pozwoliła na kilkuprocentowe skrócenie drogi hamowania i poprawiła własności ogumienia na mokrej nawierzchni. Podniósł się komfort jazdy, dzięki zmniejszeniu hałasu emitowanego przez oponę. Udało się również o ponad 10 proc. wydłużyć jej trwałość. Oponę wyposażono we wskaźniki zużycia. Są one widoczne przy głębokości bieżnika poniżej trzech milimetrów. Brillantis 2 dostępny jest w 28 rozmiarach o średnicach osadzenia od 13 do 15 cali.

Cena*: od ok. 92 zł (155/70R13) do ok. 210 zł (185/60R15)

Continental ContiSportContact 5P

Skonstruowana z myślą o samochodach sportowych o wyczynowych osiągach i pojazdach tuningowanych, aby jak najlepiej przenosić siły powstające zarówno na osi napędzanej, jak i kierowanej. Temu celowi służy m.in. hybrydowy wzór bieżnika będący połączeniem tradycyjnych bloków i tzw. żeber. W mieszance gumowej zastosowano nowe związki węgla i żywice, do wzmocnienia osnowy użyto mieszanki włókien aramidowych i nylonowych. Występuje w wersji przeznaczonej do montowania na obie osie pojazdu lub tylko na oś tylną. Łącznie dostępna jest w 21 rozmiarach o średnicach od 18 do 21 cali.

Cena*: od ok. 813 zł (235/40R18) do ok. 1561 zł (325/25R20)

Dunlop SP StreetResponse

Opracowana specjalnie dla małych aut jeżdżących w ruchu miejskim. Jest pierwszą standardową oponą firmy, w której zastosowano rozwiązania Touch Technology. Obejmują one m.in. specjalny system osadzenia stopki na obręczy, spłaszczony profil bieżnika oraz asymetryczny jego wzór. Opona doskonale się przez to zachowuje na suchej nawierzchni. Dzięki zmodyfikowanej mieszance bieżnika poprawiła się również jej przyczepność na mokrym, bez pogorszenia oporów toczenia. Oferta rynkowa składa się z 20 najbardziej popularnych rozmiarów o średnicach osadzenia od 13 do 15 cali.

Cena*: od ok. 122 zł (145/70R13) do ok. 243 zł (195/65R15)


Dunlop SP QuattroMaxx

Dedykowana dużym SUV-om z mocnymi silnikami. Naszpikowana jest najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Jednym z nich jest syntetyczne włókno Kevlar firmy DuPont, pięciokrotnie mocniejsze od stali, utrzymujące moc i sprężystość w szerokim zakresie temperatur. Zastosowano je na szczycie opony, dzięki czemu ściana boczna jest sztywniejsza, umożliwiając szybsze reagowanie opony na drogę, gwarantując precyzyjną i bardziej stabilną jazdę. Bardzo dobre własności i to także rezultat dwóch rodzajów mieszanki w bieżniku. Opona występuje w rozmiarach dla średnic od 17 do 21 cali.

Cena*: od ok. 714 zł (235/65R17) do ok. 1673 zł (295/35R21)

Michelin Pilot Sport 3

W porównaniu z poprzednią wersją droga hamowania na mokrym uległa skróceniu o 3 metry, przebiegi wzrosły o 10 proc. i spadło zużycie paliwa. To rezultat zastosowania technologii Green Power Compound i jej trzech nowatorskich elementów. Nowo opracowany elastomer poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni. Inny odpowiada za wydłużenie żywotności bieżnika, a drobinki krzemionki w łańcuchach polimerowych bieżnika wpływają na obniżenie zużycia paliwa. Opona przeznaczona jest do różnego typu aut o sportowym charakterze. Oferta obejmuje 25 rozmiarów o średnicach osadzenia od 16 do 19 cali.

Cena*: od ok. 475 zł (225/45R17) do ok. 1237 zł (275/35R18)

Pirelli Cinturato P7

Kolejny członek w ekologicznej rodzinie. Przeznaczony do aut o wysokich osiągach. Zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę w połączeniu z dbałością o środowisko naturalne. Ekologiczną P7 wykonano z materiałów niezawierających olejów aromatycznych, co przełożyło się na wzrost trwałości i spadek poziomu emitowanego hałasu aż o 30 proc. W porównaniu z klasyczną P6 ma o jedną piątą mniejsze opory toczenia. Nowa opona lepiej również hamuje na suchej i mokrej nawierzchni. Cinturato P7 dostępna jest w rozmiarach dla średnic od 16 do 18 cali.

Cena*: od ok. 348 zł (205/55R16) do ok. 815 zł (245/40R18)

Pirelli Scorpion Verde

To pierwsza opona na świecie, która łączy ekologię i parametry jazdy terenowej. Odznacza się wysokimi osiągami, a w porównaniu z podobnym ogumieniem marki ma lepszą trakcję i krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Jej bieżnik został zaprojektowany tak, aby wydłużyć żywotność i utrzymać osiągi na niezmiennym poziomie podczas całej eksploatacji. Dzięki nowej konstrukcji opory toczenia spadły o 20 proc., co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Oponę wykonuje się w rozmiarach dla średnic od 16 do 20 cali.

Cena**: od ok. 575 zł (215/70R16) do ok. 1814 zł (275/45R20)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki