poślizg, akwaplaning

i

Autor: Renault

Nie ryzykuj poślizgu, zwolnij na mokrej drodze

2017-06-12 14:04

Choć z ryzykiem poślizgu kojarzy się raczej zima i oblodzona nawierzchnia dróg, równie niebezpieczna sytuacja na drodze może przydarzyć się kierowcy także latem. Na okres od czerwca do sierpnia przypada w Polsce najwyższa średnia suma opadów deszczu, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia akwaplaningu, czyli poślizgu wodnego.

Podczas najcieplejszych miesięcy w roku kalendarzowym, burze i ulewne deszcze są bardzo częstym zjawiskiem. W trakcie trwania ulewy kierowców redukuje prędkość ze względu na gorszą widoczność, ale kiedy deszcz ustanie, zwykle znów zwiększana jest prędkość przejazdu. Niestety mokra nawierzchnia drogi wciąż może stanowić zagrożenie i być przyczyną wystąpienia akwaplanacji, dlatego i w takich warunkach lepiej zachować ostrożność.

Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault wyjaśniają czym jest akwaplaning i jak takiej sytuacji zapobiegać. Akwaplaning to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana utworzeniem się warstwy wody między oponą a powierzchnią jezdni. Do tego zjawiska dochodzi, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony.

Jak wyjść z wodnego poślizgu?

Należy w odpowiedni sposób reagować na akwaplanację w momencie, gdy pojawią się jej typowe objawy: "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz wrażenie poluzowania kierownicy, która staje się bardzo łatwa w operowaniu. - Prawidłowe postępowanie w przypadku wystąpienia akwaplanacji to zdjęcie nogi z gazu, dzięki czemu pojazd wytraca prędkość i po chwili może ponownie stać się sterowny. Częstym błędem, jaki popełniają kierowcy, kiedy wpadną w poślizg wodny, jest gwałtowne wciskanie pedału hamulca. Takie odruchowe działanie nie pomaga w odzyskaniu kontroli nad pojazdem, tak samo jak nerwowe poruszanie kierownicą – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Niebezpieczne kałuże

Akwaplanacji sprzyja prędkość niedostosowana do warunków na drodze, zużyte opony (im płytszy bieżnik, tym większe ryzyko utraty przyczepności) oraz ilość wody na jezdni – im jest ona większa, tym szybciej opony mogą utracić przyczepność. Dlatego szczególnie niebezpieczne jest wjeżdżanie w kałuże oraz koleiny wypełnione wodą, zwłaszcza że trudno z daleka ocenić ich głębokość.

Zanim dojdzie do akwaplanacji

- Aby zmniejszyć ryzyko akwaplanacji, należy zredukować prędkość zarówno w czasie deszczu, jak i bezpośrednio po nim, gdy nawierzchnia drogi nie zdążyła jeszcze wyschnąć. Warto rozważyć także udział w zajęciach z doskonalenia techniki jazdy, podczas których można przećwiczyć wychodzenie z poślizgu w bezpiecznych warunkach – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki