Wymiana opon na zimowe

i

Autor: Rafał Mądry Wymiana opon na zimowe

Jak spowolnić zużywanie się opon zimowych? Jeden prosty trik wydłuży eksploatację

2021-01-29 15:25

Na eksploatację opon należy zwracać szczególną uwagę. Nierównomierne zużycie może stanowić zagrożenie i powodować zbędne koszty. Z testów terenowych przeprowadzonych przez Nokian Tyres wynika, że opony kół napędzanych mogą zużywać się w zimie cztery razy szybciej od opon kół nienapędzanych. Jeśli zima trwa długo, warto stosować rotację opon między osiami już w trakcie trwania sezonu.

Jazda w niesprzyjających zimowych warunkach pogodowych wymaga dostosowanych opon do pory roku. Zimowe opony jednak tak samo, jak ogumienie letnie, zużywają się wraz z pokonanymi kilometrami. Przeprowadzone przez Nokian Tyres testy wykazały, że opony zimowe kół przednich pojazdu z przednim układem napędowym mogą zużywać się nawet cztery razy szybciej niż opony kół tylnych. W przypadku opon letnich tempo zużycia opon przednich może być mniej więcej dwukrotnie większe w porównaniu z tylnymi.

Prosty trik to rotacja opon

Pomiędzy osią przednią a tylną występuje znaczna różnica w zużywaniu się opon, co oznacza, że trzeba je zmieniać rotacyjnie. Poważne różnice w przyczepności między przodem a tyłem negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Rotacja opon przynosi też oszczędności finansowe, ponieważ tego samego zestawu można używać dłużej

— mówi Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów w Nokian Tyres.

Jazda w śnieżycy

i

Autor: Nokian Jazda w zimie

Jeżdżąc spokojnie i proaktywnie oszczędzasz opony

Ostrożna i proaktywna jazda zmniejsza zużycie opon. Należy starać się unikać ostrego hamowania, przyspieszania i gwałtownych ruchów kierownicą. Testy pokazują, że agresywna jazda oraz dynamiczne użytkowanie pojazdów z silnikami o wysokiej mocy, wiążą się z większym obciążeniem opon, co szybciej powoduje nierównomierne zużywanie się ogumienia.

Przeczytaj też: Wymiana opon. Całoroczna opona może być dobrym wyborem, ale nie każda jest warta zakupu

Zużycie opon zmniejsza też stosowanie ciśnienia odpowiedniego do obciążenia, obniża opór toczenia i zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu. W niskiej temperaturze ciśnienie spada, dlatego podczas pompowania opon zimowych można dodać 0,2 bara (20 kPa) ponad wartość zalecaną przez producenta. Wartość tę można znaleźć na przykład w instrukcji obsługi pojazdu. Ciśnienie w oponach należy korygować wtedy, gdy opony są zimne, czyli przed wyruszeniem w daleką drogę.

Jak spowolnić zużywanie się opon

Co pewien czas zmieniaj rotacyjnie opony między osią przednią a tylną. Należy to robić najpóźniej co 10 000 kilometrów.
Unikaj ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania oraz dynamicznych ruchów kierownicą.
Zadbaj o właściwe ciśnienie w oponach. Zimą zwiększ ciśnienie o 0,2 bara ponad wartość zalecaną przez producenta samochodu. Zawsze mierz ciśnienie, gdy opony są jeszcze nierozgrzane.
Nie przechowuj opon na świeżym powietrzu w świetle słońca. Korzystaj z przechowalni opon lub innych zaciemnionych miejsc z kontrolowaną temperaturą.
Powierz zakładanie opon specjaliście, który będzie mógł też ocenić ich stan.
Obowiązkowe opony zimowe w Polsce. Lokalni mieszkańcy mają dość

i

Autor: Rafał Mądry Obowiązkowe opony zimowe w Polsce. Lokalni mieszkańcy mają dość

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki