Akumulator - skrzynka energii

2010-02-03 17:15

Samochodowa bateria nie lubi niskich temperatur. Im zimniej, tym mniejsza jest jej wydajność, a jeśli nie jest w stu procentach sprawna, to może się zdarzyć, że któregoś zimowego dnia odmówi całkowicie posłuszeństwa.

Warto więc przed nadejściem prawdziwej zimy sprawdzić kondycję akumulatora u fachowca. Jeśli jego zdaniem nadaje się on do wymiany, to nie należy z tym zwlekać. Akumulator możesz kupić w swoim serwisie albo samemu. Wybierając ten ostatni wariant, musisz znać kilka szczegółów, bo bateria do twojego auta niczym ubranie ma być skrojona na miarę.

Z instrukcji obsługi dowiesz się, jaki akumulator zaleca producent. Nie dowiesz się jednak jego marki, tylko do jakiego nominalnego napięcia ma być przystosowany i jaką ma mieć pojemność. Ta ostatnia cecha to zdolność baterii do gromadzenia energii i określa się ją w amperogodzinach (Ah). Jeśli nie masz instrukcji obsługi, dane o napięciu i pojemności zawsze odczytasz ze starego akumulatora.

>>> Akumulator: Co zrobić, żeby bateria działała właściwie? Jak czyścić akumulator? <<<

Znajomość napięcia akumulatora i jego pojemności to trochę za mało, żeby mógł on dobrze pasować do samochodu. Ważne są jego gabaryty, czyli wymiary zewnętrzne. Szczególnego znaczenia nabierają, jeśli akumulator mocowany jest w ciasnej i otwartej tylko od góry wnęce nadwozia. W pozostałych wypadkach wystarczy zmieścić się w wymiarach półki pod akumulatorem. Kolejna istotna sprawa przy doborze akumulatora to układ i wykonanie biegunów. Przewody łączące akumulator mogą być tak zaprojektowane, że bieguny muszą się znaleźć w określonej pozycji. Spójrz na stary akumulator i zapamiętaj np. gdzie znajduje się biegun ujemny.

Bieguny akumulatora muszą mieć kształt pasujący do zacisków. Głównie rozróżnia się trzy rodzaje biegunów. Dwa z nich to ścięte stożki o zróżnicowanej grubości. Trzeci typ to bieguny płytkowe. Sprawdź więc, jakie są na starym akumulatorze. Jeśli to stożki, zmierz średnicę u dołu lub u góry jednego z nich, np. tego ujemnego.

Akumulator nie może być tylko włożony do auta. Musi być dobrze umocowany. Jeżeli w twoim aucie bateria jest zamocowana od dołu, zmierz wysokość tzw. stopki na dolnej krawędzi obudowy. W przypadku górnego mocowania za pomocą obejmy jedynym warunkiem jest wysokość akumulatora.

>>> Akumulator na mrozie - dlaczego traci prąd? Jak dbać o baterię auta zimą <<<

Zanim pójdziesz do sklepu, spójrz jeszcze raz na stary akumulator. Na jego obudowie oprócz wielu symboli znajduje się informacja o maksymalnym prądzie rozruchowym. Określa ona największą wartość natężenia prądu, jaką można pobrać z akumulatora. W bateriach dla aut osobowych wyraża się ona trzycyfrową liczbą (od ok. 250 A do ok. 850 A). Maksymalny prąd rozruchowy jest szczególnie ważny w autach z silnikami wysokoprężnymi.

Czasami w sklepie z akumulatorami wystarczy jedynie podać markę, model i rodzaj silnika, żeby dobrać właściwą baterię. Jeśli to nie wystarczy, na pewno przydadzą się dane o starym akumulatorze. Kupując nową baterię, nie zaszkodzi dowiedzieć się jeszcze paru rzeczy. Warto zapytać o nowe rozwiązania technologiczne. Dzięki temu możemy wybrać akumulator, który ma podwyższoną żywotność, większy prąd rozruchowy, jest odporny na tzw. głębokie rozładowanie, wyposażony jest w wizualny wskaźnik naładowania, a jego obsługa ogranicza się tylko do okresowego sprawdzenia i czyszczenia zacisków.

Nie zapomnijmy dowiedzieć się również, czy kupowany akumulator można założyć samemu, czy musi to zrobić wskazany przez sprzedawcę warsztat i potwierdzić to w karcie gwarancyjnej. Skoro już mowa o gwarancji, warto rozważyć, czy nie wziąć tej baterii, która ma najdłuższy okres ochronny zapewniony przez producenta. Ważna jest również sieć punktów reklamacyjnych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają