Sztuka przetrwania

2009-11-26 5:16

Dobrze przygotowane do sezonu zimowego auto nie jest całkowicie odporne na wszystkie przypadłości, z jakimi przyjdzie mu się zmierzyć w najbliższych miesiącach. Sporo też zależy od tego, jak my będziemy się wtedy zachowywać. Oto kilka dodatkowych wskazówek, które pozwolą uniknąć przykrych następstw różnych zimowych sytuacji.

Nie szarp drzwi

Jeśli ciągniesz za klamkę drzwi i wyczuwasz opór, to znak, że przymarzły uszczelki drzwiowe. Nie otwieraj drzwi na siłę, bo możesz uszkodzić uszczelki. Odciągaj drzwi powoli, jednocześnie energicznie wykonuj nimi bardzo niewielkie (milimetrowe) ruchy od siebie i do siebie.

Nie skrob na siłę

Do oczyszczania szyb z lodu zamiast skrobaczki lepiej używaj odmrażacza. Twarda krawędź skrobaczki to broń obosieczna - może porysować szybę. Odmrażacz możesz stosować również do szyb wyposażonych w elektryczne włókna grzejne. Chemia poradzi sobie z lodem znacznie szybciej niż prąd.

Odklej wycieraczki

Przed rozpoczęciem jazdy sprawdź, czy gumki wycieraczek nie przymarzły do szyby. Jeśli tak, nie odrywaj ich na siłę tylko "odklej" je za pomocą odmrażacza. Nie uszkodzisz w ten sposób gumek. Przy okazji rozruszaj wszystkie połączenia w piórkach wycieraczek, które również mogły zamarznąć.

Pryśnij w dyszę

Lód potrafi zablokować dysze spryskiwacza szyby. W takim przypadku lodową przeszkodę najskuteczniej i najszybciej usunie odmrażacz. Wystarczy tylko spryskać wyloty dysz.

Pożycz prądu

Uruchomienie silnika z powodu rozładowanego akumulatora to częsty zimowy problem. Nie rób tego na pych lub z tzw. zaciągu w przypadku silników z paskiem rozrządu lub/i elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa. Jedyna dozwolona metoda to próba rozruchu na tzw. pożyczkę z baterii w innym aucie.

Tankuj do pełna

Korki lodowe w przewodach paliwowych potrafią skutecznie unieruchomić auto. Jednak sami możemy zapobiegać zamarzaniu paliwa. Wystarczy, że zastosujemy środki zwane depresatorami. Niektóre z nich mogą posiadać dodatkowe właściwości czyszczenia układu paliwowego z nagromadzonych osadów. Przy okazji warto wiedzieć, że na obecność wody w paliwie wpływ ma nie tylko pogoda. Wiadomo, że woda w paliwie bierze się z wilgoci przedostającej się do wnętrza zbiornika. Im więcej wolnej przestrzeni w baku, tym więcej wilgotnego powietrza potrafi tam przeniknąć. Żeby temu zapobiegać, należy zimową porą tankować do pełna i znacznie częściej uzupełniać zbiornik - nie czekając, aż w na desce rozdzielczej zapali się światełko informujące o rezerwie.

Zasłoń chłodnicę

Na krótkim odcinku jazdy silnik nie rozgrzeje się do właściwej temperatury. Przeszkadza mu również włączona nagrzewnica, która działa jak dodatkowa chłodnica. Niedogrzanie silnika ujemnie wpływa na jego trwałość. Sposobem, który pozwala dogrzać silnik, jest częściowe zasłonięcie chłodnicy. Trzeba jednak z tym trochę poeksperymentować. Nie należy zasłaniać całej chłodnicy, ponieważ jeśli powietrze nie przepływa przez jej rdzeń, to w pewnych okolicznościach (np. jazda w korku) może dojść do nadmiernego wzrostu temperatury silnika.

Pamiętaj o klimie

Klimatyzacja również nie lubi zastoju. Specjaliści zalecają, żeby raz na jakiś czas włączać klimę, nawet zimą. Przy okazji warto pamiętać, że klimatyzacja potrafi szybko i skutecznie osuszać wnętrze auta, w tym również zaparowane szyby.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki