Wielki TEST opon zimowych niemieckiego ADAC. Najpopularniejsze rozmiary 14" i 15", właściwości opon, cena w Polsce

2014-11-22 21:10

Sezon zimowy już za pasem, a odpowiedni dobór opon jest ważnym czynnikiem dla bezpiecznej jazdy. Na podstawie testów przeprowadzonych przez niemiecką instytucję ADAC prezentujemy kilka lepszych i gorszych opon w najbardziej popularnych rozmiarach 14" i 15".

Kilka podstawowych informacji

W przypadku popularnych "zimówek" najlepsze ich właściwości są do 5-6 lat po zakupie. Po tym czasie mieszanka użyta do produkcji traci swoje najlepsze parametry. Po tym czasie najlepiej kupić nowy komplet. Kolejnym ważnym czynnikiem jest głębokość bieżnika. Polskie prawo za wartość graniczną przyjmuje 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wymianę opon w przypadku kiedy grubość mierzona przy pomocy odpowiednich rowków jest mniejsza niż 4 mm.

Sprawdź też: OZNACZENIA OPON: Jak czytać oznaczenia, jakie są indeksy, jak rozpoznać rozmiar

Jakie opony wybrać?

ADAC przeprowadziło szereg testów opon zimowych w dwóch najpopularniejszych rozmiarach: 175/65 R14 i 195/65 R15. W przypadku tych drugich przeprowadzono również test opon całorocznych – szczegóły poniżej w tabelkach. Sprawdzane były właściwości w jeździe na suchym i mokrym asfalcie, śniegu i lodzie. Mierzono również hałas generowany przez oponę, opór toczenia i nośność. W ten sposób powstały łączne noty, które znajdziecie poniżej – im niższa tym opona lepsza.

175/65 R 14 (indeks prędkości T - 190 km/h)

Opony w tych rozmiarach są spotykane w samochodach starszych. Nowe auta praktycznie sprzedawane są z większymi kołami. W przypadku tych testów żadna z opon nie uzyskała oceny bardzo dobrej. Najlepsze Continental ContiWinterContact TS850, Dunlop SP Winter Response 2, Michelin Alpin A4 i Firestone Winterhawk 3 uzyskały ocenę "dobrą". Pozostałe "zadowalającą" lub "niedostateczną". Testy pokazują, że nie warto żałować pieniędzy na opony renomowanych producentów.

Model Cena Łączna ocena Suchy Asfalt Mokry Asfalt Śnieg Lód Hałas zużycie paliwa Nośność

Continental ContiWinter
Contact TS850

264*
2,0 2,1
1,9 2,2 2,2 3,1 2,2 1,0

Dunlop SP Winter Response 2

260*
2,1 2,1 2,1 2,0 2,4 3,0 1,6 2,3

Michelin Alpin A4

239*
2,2 2,1 2,5 2,2 2,3 3,8 2,4 0,5

Firestone Winterhawk 3

193*
2,3 2,1 2,4 2,3 2,2 3,4 1,7 2,5

Esa + Tecar Super Grip 7+

235**
2,6 2,1 2,6 2,4 2,5 3,5 2,2 2,0

Fulda Kristall Montero 3

182*
2,7 2,4 2,7 2,0 2,5 3,8 2,0 2,5

Vredestein Snowtrac 3

201*
2,7 2,1 2,7 2,3 2,4 4,2 1,9 2,0

Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190)

202*
2,8 2,8 2,2 2,1 2,4 4,0 2,3 2,5

Sava Eskimo S3+

154*
2,9 2,9 2,9 2,0 2,6 3,8 1,8 2,5
Hankook Winter i*cept RS 194*
3,0 2,4 3,0 2,8 2,6 4,0 2,0 2,0
Toyo Snowprox S943 203*
3,0 1,9 3,0 2,4 2,5 3,5 1,9 2,5
GT Radial Champiro Winterpro 165**
3,3 2,6 3,3 3,3 3,1 3,8 2,4 2,3
Cooper WM-SA2 (Weather-Master) 223**
4,9 1,9 4,9 3,7 3,5 3,8 2,4 2,5
Star Performer SPTS
(Winter AS)
195**
4,9 2,9 4,9 3,0 3,3 3,9 2,3 2,0

* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl

195/65 R 15 (indeks prędkości T - 190 km/h)

Również w przypadku opon dedykowanych do samochodów kompaktowych, żadna nie uzyskała oceny bardzo dobrej. Tak jak w przypadku mniejszych opon najlepsze oceny zebrała opona Continental ContiWinterContact TS850. Na drugim miejscu znalazł się Bridgestone Blizzak - LM 001 a na trzecim Dunlop SP Winter Sport 4D. Opona z czwartego miejsca (Semperit Speed-Grip 2) razem z pierwszymi trzema uzyskała oceny "dobre". Reszta "zadowalające". Matador MP92 Sibir Snow utrzymał się tuż nad kreską z oceną "wystarczająca" jednak dwie pozostałe zakończyły testy z "niedostatecznymi".

Model Cena
Łączna ocena Suchy Asfalt Mokry Asfalt Śnieg Lód Hałas zużycie paliwa Nośność

Continental ContiWinter
Contact TS850

229*
2,1
2,0
2,2
2,0
2,2
3,5
1,6
1,5
Bridgestone Blizzak - LM 001 220**
2,2
2,1
1,9
2,4
2,4
3,0
2,1
2,5
Dunlop SP Winter Sport 4D 250**
2,4
2,5
2,3
2,3
2,5
3,5
1,7
2,5
Semperit Speed-Grip 2 228*
2,4
2,5
2,5
2,2
2,3
3,3
2,1
2,5
Uniroyal MS plus 77 210*
2,7
2,6
2,7
2,6
2,7
4,2
2,2
2,5
Yokohama W.drive V905 181*
2,8
2,1
2,8
2,4
2,4
3,6
1,8
2,5
Michelin Alpin 5 289*
2,9
2,9
2,3
2,0
2,2
3,8
2,1
2,5
Hankook Winter i*cept RS (W442) 194*
3,0
2,0
3,0
3,0
2,5
3,8
2,1
2,0
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) 227*
3,0
3,0
2,6
2,2
2,2
3,7
1,9
2,5
Kumho WinterCraft WP51 280**
3,4
2,2
3,4
2,7
2,4
3,3
2,2
3,0
Kleber Krisalp HP2 183**
3,5
2,4
3,5
2,7
2,5
4,3
1,8
1,5
Matador MP92 Sibir Snow 220**
3,7
2,4
3,7
2,5
2,8
3,5
2,3
2,5
Infinity Winter Hero INF 049 135**
5,5
3,7
5,5
2,0
2,3
3,7
2,1
3,0
Achilles Winter 101 219**
5,5
3,4
5,5
2,7
2,7
3,5
2,4
2,5

* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl

195/65 R 15 opony całoroczne (indeks prędkości H - 210 km/h)

Kierowcy najczęściej jeżdżący po mieście decydują się coraz częściej na zakup opon całorocznych. W teorii obniża to koszty, ponieważ są to opony, które powinny sprawdzać się przez cały rok. W miastach zimą z lepszym lub gorszym skutkiem śnieg i lód są usuwane i sprzątane z dróg przez odpowiednie służby. Przez co szansa na spotkanie warunków, w których najlepiej będą czuć się dedykowane opony zimowe, jest niewielka. Testy ADAC wykazały, że nie warto się skupiać na takich produktach. Dwie "najlepsze" opony uzyskały ocenę "wystarczającą", a dwie pozostałe "niedostateczną".

Model Cena Łączna ocena Suchy Asfalt Mokry Asfalt Śnieg Lód Hałas Zużycie paliwa Nośność
Falken EuroAll Season AS200 229* 3,7 2,5 2,6 3,7 2,8 3,5 2,7 3,0
Vredestein Quatrac Lite 318* 4,0 4,0 3,2 3,6 2,4 3,4 1,9 2,5
Kumho Solus HA31 273** 4,8 4,8 3,2 3,2 2,4 3,5 2,6 2,5
Uniroyal AllSeasonExpert 254* 4,8 4,8 2,8 2,3 2,2 3,5 2,3 3,0

* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki