Citroen C1 1.0i MAP - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-05-16 3:00

Wesoło wyglądający Citroen C1 przyjemnie się prowadzi. Rozstawione po kątach koła radzą sobie z zakrętami, a zawieszenie przyzwoicie wybiera nierówności. Nadkolom brakuje niestety plastikowych osłon, przez co momentami we wnętrzu robi się za głośno, szczególnie w trakcie jazdy po nieutwardzonych drogach. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego i hamulców małego Citroena. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen C1 - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie najmniejszej "Cytrynki" skomponowano według sprawdzonego schematu. Jest proste w swojej budowie, co w przyszłości pozwoli właścicielowi zaoszczędzić na naprawach. Z przodu pracują kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi, amortyzatory i stabilizator. Z tyłu postawiono na tradycyjną w segmencie mini belkę skrętną z amortyzatorami, jest też stabilizator. Brak skomplikowanego układu eliminuje kłopoty ze szybko zużywających się elementów. Opinie użytkowników w temacie ewentualnych napraw, to konieczność wymiany łączników stabilizatora po około 100 tys. kilometrów.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Auto w podstawie nie posiada wspomagania układu kierowniczego, ani regulacji kolumny kierowniczej. Za elektryczne wspomaganie wraz z możliwością ustawienia steru na wysokość, trzeba zapłacić w wersji ATTRACTION 1 200 zł. Bogatszy Model SEDUCTION posiada te elementy w standardzie. Takie właśnie auto trafiło do redakcji SuperAuto24.pl. Wspomaganie układu kierowniczego nie jest zbyt silne, ale za to całkiem precyzyjne. Auto dzięki temu prowadzi się pewnie.

Siedząc za sterem można doszukać odrobiny frajdy z jazdy. Rozstawione w narożnikach nadwozia koła, dają naprawdę dobre właściwości jezdne. Francuz znosi nieprzewidziane manewry, ale w momencie ostrzejszej jazdy po zakrętach trzeba zachować dystans. Auto to niewielka masa (858 kg), krótkie zwisy i niewielki rozstaw osi wynoszący 2340 mm, stąd jego granice możliwości można odczuć na większych łukach, gdzie C1 robi się podsterowne. Pojazd jest za to skarbem w momencie parkowania. Wykonywanie skomplikowanych manewrów na zatłoczonym parkingu jest banalne. Miniaturowe gabaryty zapewniają wciśnięcie się w każdy kąt, a średnica skrętu między krawężnikami wynosi 9,63 metra.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy <<<

Skuteczność resorowania jest przyzwoita, co gwarantuje wystarczający komfort. Zaznaczamy jednak, że wygoda w porównaniu z wyższymi modelami Citroena, które słyną z zaawansowanych układów tłumienia, nie jest taka dobra. Wychwycenie nierówności przez małe kółeczka z oponami w rozmiarze 155/65 R14, zapewnia umiarkowanie ciche podróżowanie, przy małych prędkościach. Jazda poboczem, czy nieutwardzoną drogą będzie niestety drażnić. W Citroenie nie ma plastikowych osłon nadkoli, przez co obijające się o blachę kamyczki, czy szumy pracy zawieszenie będą dochodzić do uszu.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Citroena C1 po liftingu:

Citroen C1 - HAMULCE

Układ hamulcowy jest podobnie prosty, jak zawieszenie. Z przodu pracują tarcze hamulcowe o średnicy 247 mm. Z tyłu montowane są hamulce bębnowe o średnicy 200 mm. To zestawienie mimo iż nie wygląda jak w większych, kompaktowych wozach, wystarcza do zatrzymania autka. C1 z prędkości 100 km/h "staje" po przebyciu około 42 metrów.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Kierowca dodatkowo ma w asyście pakiet systemów wspomagających prowadzenie i hamowanie. Standardowo na pokładzie jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). Jest też Cornering Stability Control - system kontrolujący tor hamowania po łuku. Dopłaty 1 200 zł wymaga ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza małego C1 w wersji wyposażenia SEDUCTION. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się po liftingu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu najmniejszego Citroena na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki