Citroen C5

2005-03-14 13:50

Popełniliśmy błąd. Na test zaprosiliśmy panów, którzy na własnym siedzeniu doznali francuskiej sztuki miłości. Miłości samochodu do swojego właściciela. I wiemy jedno więcej - paniom podobałoby się bardziej!

O co chodzi? Odpowiedź leży w fotelu. Odmłodzone C5 uzbrojono bowiem w system ostrzegający przed "niezamierzonym przekraczaniem linii". W prostych żołnierskich słowach broni on przed wpadnięciem w objęcia Morfeusza podczas szybkiej jazdy. Jak to działa? Pod zderzakami umieszczone są czujniki laserowe, które monitorują jezdnię. Jeżeli kierowca zaśnie i zacznie zjeżdżać na pobocze lub przeciwległy pas ruchu, najpierw przetnie wyznaczające tor jazdy pasy. Wtedy czujniki wykryją ten fakt i obudzą śpiocha dzięki wibrującemu fotelowi. Wibratory umieszczone są z dwóch stron fotela - w zależności od kierunku, w który zjeżdżamy, wibruje albo lewa, albo prawa strona. System działa w Polsce, choć były wątpliwości związane ze stanem krajowych dróg. Testujący C5 panowie doświadczyli jednak na własnej skórze, że to działa - przejeżdżali linię bez kierunkowskazów z jednego pasa na drugi. Radości było przy tym co niemiara!

Zawias na medal

Henryk Kutynia z miejscowości Wydra koło Częstochowy, 52 lata, emeryt, jeździ kia rio

Wygląd - 5 pkt
Moim zdaniem bije na głowę swojego protoplastę. Odnowiony C5 ma bardziej zwartą, dynamiczną sylwetkę. Szczególnie podoba mi się tył auta, który wszystkim wyprzedzanym kierowcom komunikuje: "oto ja, prawdziwa limuzyna!"

W kabinie - 4 pkt
Różnice w stosunku do poprzedniej wersji widać od razu. Zupełnie zmieniły się zegary, które są ciekawsze, ale przede wszystkim bardziej eleganckie i czytelne. Wprawdzie nic w środku nie trzeszczy, a wszystkie elementy są starannie spasowane, to miałbym jednak zastrzeżenia do jakości plastiku. Mógłby być bardziej wyrafinowany, szczególnie wokół kierownicy.

Za kierownicą - 5 pkt
Czułem, że mógłbym czytać gazetę, a samochód sam świetnie dałby sobie radę. Te wszystkie czujniki do tego stopnia ułatwiają życie, że niedługo taka sytuacja, że ja czytam a on jedzie, może być jak najbardziej możliwa. Trochę nie podobało mi się umieszczenie konsoli środkowej, która zmusza do odwracania wzroku od jezdni.

Silnik - 4 pkt
Przede wszystkim elastyczny, bardzo ładnie przyspiesza na każdym biegu i niesamowicie cicho pracuje. Podczas robienia zdjęć staliśmy na zewnątrz i nawet przy samej masce ledwo co było go słychać. Nie podobało mi się zabudowanie silnika. Wymiana żarówki lub zajrzenie do świec jest niemożliwe.

Zawieszenie - 5 pkt
Hydropneumatyczne zawieszenie to rewelacja. Masz limuzynę, którą na życzenie możesz przekształcić w samochód terenowy i z kolegami na ryby pojechać po drodze, na której "brzuchem" tarłby każdy inny samochód. Przy wysokim ustawieniu zawieszenia można jechać jedynie 10 km/h, ale po co więcej.

Za te pieniądze - 4 pkt
W tej klasie samochody tyle właśnie kosztują. Cena jest więc w porządku. Nie w porządku są tylko nasze zarobki.

Plusy:
- elastyczny i kulturalnie pracujący silnik
- przyjemność z jazdy dzięki wspaniałemu zawieszeniu - takie ma tylko Citroen
- czytelne i praktyczne wnętrze

Minusy:
- nie podoba mi się, że hamulec ręczny "łapie" na przednie koła
- bardzo słabej jakości system audio
- mimo wszystko - zbyt wysoka cena dla przeciętnego kierowcy

Majster elektryk

Jerzy Matulka z Piaseczna, 52 lata, rolnik, jeździ volkswagenem transporterem

Wygląd - 5 pkt
Wystarczy rzut oka, żeby uznać C5 za porządne auto z górnej półki. Na szczególne uznanie zasługuje przód auta z potężnym logo marki, które dzieli maskę na dwie części. Dzięki niemu samochód zyskał charakter, którego trochę brakowało poprzednikowi.

W kabinie - 5 pkt
Byłem zaskoczony ilością miejsca! Nawet bardzo wysocy ludzie będą czuli się swobodnie na tylnej kanapie. Linia dachu poprowadzona jest bardzo wysoko, a odległość do przednich foteli wystarczająca. Do tego wszystkiego dodajmy ładny design i stonowaną kolorystykę, a otrzymamy wręcz idealne wnętrze.

Za kierownicą - 5 pkt
Można ustawić sobie tak idealną pozycję za kierownicą, że grozi to zaśnięciem. Jednak i na taki problem C5 ma rozwiązanie - specjalny system czuwa nad niezamierzonym przekroczeniem pasa ruchu i budzi kierowcę wibrującym fotelem. Uważam, że to świetne rozwiązanie! Sam byłem kilka razy bliski zaśnięcia na trasie i wiem, że taki system może uratować życie!

Silnik - 4 pkt
Byłem mile zaskoczony tym 2-litrowym silnikiem. Jechaliśmy w cztery osoby, a on całkiem ładnie przyspieszał i był elastyczny, nawet na piątym biegu. Mam zastrzeżenia jedynie przy większych prędkościach - hałas z tyłu był uciążliwy, a przy 150 km/h silnik brzmiał, jakby go kierowca katował na trzecim biegu.

Zawieszenie - 5 pkt
Niesamowite zawieszenie citroena daje kierowcy dużo większe możliwości, niż w innym aucie tej klasy. A pozy tym auto jest niezwykle komfortowe i pewnie się prowadzi. Chciałbym mieć takie zawieszenie w swoim.

Za te pieniądze - 5 pkt
Naszpikowanie samochodu elektroniką sprawia, że cena musi być wysoka. Jednak po jeździe C5 wiem, za co tyle się płaci. Szkoda, że średnie zarobki nie dorównują tym cenom. Wszystkim podróżowałoby się wówczas bezpieczniej.

Plusy:
- rewelacyjne, hydropneumatyczne zawieszenie
- pokładowe systemy, które ułatwiają jazdę i gwarantują bezpieczeństwo
- kultura pracy 2-litrowego silnika - nie spodziewałem się aż takiej

Minusy:
- system audio nie pasuje do klasy auta - gra gorzej niż słabo
- antena radiowa mogłaby być mniejsza lub składać się
- za głośno na tylnej kanapie przy większych prędkościach.

Citroen C5 2.0 16V SX 143 KM

Wyposażenie (m.in.):
7 poduszek powietrznych,
systemy: ABS z EBD, ESP, ASR, AFIL - alarm niezamierzonego przekroczenia linii,
system wspomagania parkowania z przodu i z tyłu,
centralny zamek,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne,
automatyczna 2-strefowa klimatyzacja,
radio z odtwarzaczem płyt CD i sterowaniem na kierownicy,
halogeny,
16-calowe alufelgi

Nadwozie:
5-drzwiowe

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1997
Moc maks. (KM/obr.): 143/6000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,1
Prędkość maks. (km/h): 211
Moment obrotowy (Nm/obr.): 200/4000

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2750
długość (mm): 4745
szerokość (mm): 1780
wysokość (mm): 1476

Masy:
masa własna (kg): 1394
dopuszczalna masa całkowita (kg): 1914
maksymalny uciąg (kg): 695-1500
pojemność bagażnika (l): 470/1315
pojemność zbiornika paliwa (l): 66

Silniki:
1.8 16V (116 KM),
2.0 16V (143 KM),
3.0 V6 (210 KM),
1.6 HDI (110 KM),
2.0 HDI (138 KM),
2.2 HDI (136 KM)

Zużycie paliwa (l/100 km):
miejskie: 11,1
pozamiejskie: 6,3
średnie: 8,0

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki