Tylko nie nazywaj go Seatem! Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7 4Drive - TEST, OPINIA, WIDEO

2020-12-26 9:06

Cupra Formentor tu pierwsze hiszpańskie auto, które nie ma swojego odpowiednika w gamie Seata. Cupra Formentor to także auto, które przynajmniej na razie zna niewiele osób. Lubisz hot hatche? Sportowe i zwinne samochody dla ludu są tym, co kręci Cię najbardziej? Poznaj Formentora. To sportowy wóz, który chce na nowo zdefiniować klasę mocnych hatchbacków spod znaku RS i GTI.

Seat Leon Cupra oraz Seat Ibiza Cupra. Te popularne auta w nieco mniej popularnych odmianach są rozpoznawalne i znane wśród fanów usportowionych wersji miejskich samochodów. Odmiana Cupra była tym dla Seata, czym dla Volkswagena są wersje GTI, a dla Renault R.S. Wszystko było proste i czytelne, aż w 2018 roku ktoś z w marce Seat zdecydował się na oderwanie marki Cupra od popularnego Seata. Pierwszym samochodem z nowej rodziny została Cupra Ateca. Jednak to auto bazowało na kompaktowym SUV-ie sprzedawanym także z logo Seata. Przełom nastąpił w 2020 roku. Do salonów trafił nieznany do tej pory samochód - Cupra Formentor. Pierwsze auto z nowej rodziny, które nie ma swojego bardziej sztampowego i cywilnego brata w gamie Seata.

WIDEO - taka jest Cupra Formentor

Crossover czy SUV?

Wiele osób, które nie widziały tego auta na żywo jest do niego sceptycznie nastawionych. Crossover? SUV? Ten typ nadwozia nie kojarzy się ze sportem! Warto jednak wiedzieć, że Cupra Formentor to nie jest crossover. To nie jest także typowy SUV. To raczej nieco podniesiony sportowy hatchback, który nie ma bezpośredniej konkurencji.

Zobacz: Nowa Cupra Leon gotowa do walki! Hiszpański sportowiec wkracza do Europy w dwóch wersjach - GALERIA

Gdybym miał porównać ten samochód do jakiegoś innego auta, byłoby to starsze Subaru Forester. Podniesione kombi, które w wersji z turbodoładowanym silnikiem rządziło na drogach. Czy komuś wtedy przeszkadzało, że Forester nie jest ospojlerowanym hatchbackiem lub zalotnym coupe? Absolutnie nie! Liczyło się to, jak to auto jeździło. A jeździło świetnie! I podobnie jest z nowym autem marki Cupra.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Stylistyka przykuwa wzrok

Zanim przejdę do opisu właściwości jezdnych nowego modelu Cupra skupię się na wyglądzie. Nie da się ukryć, że ten samochód przykuwa wzrok. Stylistyka jest agresywna, a opcjonalny matowy lakier połączony z akcentami w kolorze miedzi nie wygląda w sposób oczywisty. W oczy rzucają się tylne światła, z LED-owym pasem ciągnącym się przez całą szerokość nadwozia. Nie sposób pominąć także czterech końcówek układu wydechowego oraz dyfuzora między nimi. Przód auta to gra ostrych linii i wlotów powietrza. Bardzo udana gra.

Formentor wygląda na sportowy samochód pomimo nadwozia, które nie jest przyssane do ziemi. A propos wymiarów. Nowe auto ze znakiem Cupra jest raptem o 69 mm wyższe od Leona i aż o 88 mm niższe od Ateki. Nadal twierdzisz, że to SUV?

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Praktyczność bez wyrzeczeń

Nieco podniesione nadwozie ma wiele walorów. Widać to szczególnie po sposobie zajmowania miejsca w kabinie. Aby usiąść na fotelu nie trzeba się mocno schylać. Aby wydostać się z wnętrza, także nie trzeba być super wygimnastykowanym. Młodzi ludzie nie zwrócą na to uwagi. Ci nieco starsi z pewnością to docenią.

Zobacz też: Piłkarze FC Barcelona z nowymi autami - Cupra Formentor dla wszystkich

Docenić należy także ilość miejsca w kabinie. Cupra Formentor jest po prostu przestronnym samochodem. Zarówno z przodu jak i z tyłu wygodnie będzie nawet wyższym osobom. Plus za bagażnik o pojemności 450 litrów. To co prawda mniej o 35 litrów od Ateki, ale więcej o 70 litrów od Leona. Sport nie musi oznaczać wyrzeczeń i Formentor jest tego najlepszym przykładem.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Zupełnie nowe wnętrze

Zasiadając za kierownicą nowej Cupry nie czuć, że mamy do czynienia z Seatem. Nie czuć także, że siedzimy w jakimś klonie Volkswagena. Specjaliści od designu zaprojektowali kabinę na nowo i wyszło im to całkiem dobrze. 

Rewelacyjnie prezentuje się kierownica z przyciskiem startera oraz przyciskiem do wyboru trybu jazdy. Efektownie wyglądają również w pełni cyfrowe zegary, które mają kilka motywów graficznych. Nie sposób pominąć także dużego ekranu będącego mózgiem i głową całego systemu multimedialnego. Menu jest bardzo czytelne i przypomina nowoczesne smartfony. Obsługa nie nastręcza problemów i jest raczej prosta, ale żeby sprawnie operować rozbudowanymi multimediami, trzeba poświęcić chwilę czasu na zaznajomienie się z systemem. Szkoda tylko, że zapomniano o pokrętle głośności. 

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Do obsługi trzeba się przywyczaić

Słowa nagany należą się także za brak klasycznego panelu klimatyzacji. Obsługa temperatury za pomocą niewielkich paneli dotykowych nie jest przyjemna. Na dodatek, owe panele nie są podświetlone w nocy! Przesiadając się do Formentera ze starszych samochodów koncernu VAG, trzeba się mocno przestawić na nową koncepcję obsługi podstawowych elementów auta. Takie samo rozwiązanie zastosowano w nowym Golfie. Podobnie jak niewielki drążek automatycznej skrzyni biegów, który bardziej przypomina coś, czym wybiera się program w pralce niż kierunek jazdy w samochodzie.

Na uwagę, tym razem pozytywną zasługuje jakość wykonania. Zaskakująca wręcz jakość. We wnętrzu dużo jest skóry. I to prawdziwej, a nie takiej udawanej i ekologicznej. Nawet twarde materiały mają dobrą fakturę i nie kojarzą się z oszczędnościami. W tej kategorii duży plus dla Cupry. Jest lepiej niż w kompaktowym Audi A3 i dużo lepiej niż we wspomnianym Golfie!

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Tylko dwa silniki! Ale to się zmieni...

W chwili obecnej oferta jednostek napędowych dostępnych do modelu Cupra Formentor nie jest zbyt imponująca. Tak naprawdę wybór ogranicza się do 310-konnego silnika 2.0 TSI oraz stojącej na przeciwległym biegunie 150-konnej jednostki 1.5 TSI.

Pisaliśmy: Nowa Cupra Formentor z szeroką gamą silników. Do sprzedaży trafi aż 7 różnych jednostek - LISTA

Standardowo 2-litrowy silnik łączony jest z automatyczną skrzynią DSG oraz napędem na cztery koła opartym o system Haldex. Innych opcji oprócz dwóch wyżej wymienionych póki co brak. Wkrótce do oferty dołączy słabsza, 245-konna wersja będąca hybrydą typu plug-in oraz silnik diesla. Jednak o wiele większe emocje i ciekawość wzbudza odmiana z 2.5-litrowym silnikiem R5 o mocy dochodzącej do 400 KM, o której się od dawna plotkuje (zobacz jak to auto hula po Nurburgringu). Nie wiadomo jednak, kiedy taki mocarny wariant się pojawi. Póki co pozostaje zadowolić się mocą „tylko” 310 KM.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Łagodne auto na co dzień

Wsiadam za kierownicę, odpalam silnik i nie czuję jakichś ponadprzeciętnych emocji. Jak się okazuje samochód budzi się do życia w trybie, w którym został zgaszony. Mój poprzednik korzystał poprzednio z trybu Eco, czyli najbardziej mdłego ustawienia wszystkich parametrów auta. Czekając aż silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy nie zmieniam trybu jazdy na inny. Poruszam się spokojnie, bez jakichkolwiek nerwowych ruchów. I wiecie co? To auto doskonale się odnajduje podczas takiej jazdy!

Cupra Formentor potrafi być łagodnym autem na co dzień. Samochód nie męczy siebie i kierowcy w korku. Nie męczy także podczas jazdy nierównymi drogami. Adaptacyjne zwieszenie jest komfortowe, chociaż reaguje dość sprężyście. Gdyby nie kilka miedzianych dodatków we wnętrzu oraz bardzo bojowa kierownica, nieświadome osoby mogłyby pomyśleć, że jadą zwykłym, nieco podniesionym hatchbackiem.

A propos podwyższonego nadwozia. Pozycja za kierownicą jest naprawdę OK. Nie siedzimy wysoko niczym w SUV-ie, którego sportowe zapędy zaczynają się i kończą na zaszytej gdzieś w oznaczeniu modelu nazwie Sport. Fotel można opuścić dość nisko i poczuć się jak za kierownicą sportowego samochodu.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Tryb Cupra zmienia wszystko!

Łagodna natura Formentora zmienia się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki po wybraniu trybu Cupra (dostępne są jeszcze ustawienia pośrednie z trybami Auto i Sport na czele). Za pomocą efektownego przycisku na kierownicy można wybrać najbardziej jadowite ustawienia auta. Układ kierowniczy się usztywnia, twardsze stają się amortyzatory, a skrzynia biegów przechodzi w sportowy tryb pracy. Wyostrza się także dźwięk jednostki napędowej, ale... zaraz, zaraz. Jakim cudem w jednej chwili silnik 2.0 TSI zaczyna brzmieć niczym bokser w Subaru? Odpowiedź jest banalnie prosta. Za tę sztuczkę odpowiadają głośniki. Niestety to coraz bardziej powszechne oszustwo we współczesnych autach.

Do dyspozycji kierowcy jest także tryb indywidualny, w którym można zrezygnować ze sztucznego dźwięku silnika (chyba, że ktoś lubi takie rozwiązania). Można także ustawić jeszcze twardszą prace amortyzatorów niż w trybie Cupra i udać się na podbój torów wyścigowych.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Ze startu zatrzymanego, pierwsze 100 km/h 300-konny Formentor osiąga po zaledwie 4,9 sekundy. To świetny wynik! Równie świetne jest prowadzenie. Auto jest niesamowicie posłuszne i nawet w skrajnych sytuacjach daje się łatwo opanować. Dla niektórych może być zbyt syntetyczne i nie wymagające zbyt dużej walki. Jednak skuteczność podczas dynamicznej jazdy ciężko jest uznać za wadę!

Przeczytaj także: Rodzina samochodów marki Cupra w komplecie. Zobacz wszystkie Cupry obok siebie - WIDEO

Spalanie? Ono jest mocno zależne od stylu jazdy. Jednak średnio trzeba się przygotować na 10 l/100 km. W trasie da się zejść w okolice 8 litrów na ”setkę”, a podczas ostrzejszych harców 13-14 l/100 km nie powinno nikogo dziwić.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM DSG7

Cena i podsumowanie

Cupra Formentor w polskim cenniku startuje od 115 900 zł. Zaskoczeni? Ja także byłem zaskoczony! Taka kwota, za tak fajne auto? Gdzie jest haczyk? Już tłumaczę. W tej cenie otrzymacie Cuprę Formentor ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI. 150 KM nie brzmi zbyt sportowo... Testowana odmiana VZ o mocy 310 KM została wyceniona na 194 500 zł. To spora różnica, ale spora różnica jest także w mocy i osiągach w stosunku do podstawowej odmiany. 300-konna Cupra Ateca kosztuje nieco więcej – 202 000 zł. Nowa Cupra Leon jest już zdecydowanie tańsza (od 155 900 zł), chociaż ma także słabszy, 245-konny hybrydowy napęd.

ZOBACZ TEŻ: Tak zmienił się Seat Leon. Kompakt ma już ponad 20 lat - WIDEO, ZDJĘCIA

Cen Formentora nie da się bezpośrednio skonfrontować z konkurencją ponieważ hiszpańskie auto nie ma bezpośredniej konkurencji. Z jednej strony to nieco inne i mniejsze auto od Mercedesa-AMG GLA 35, ale także inne od typowych hot hatchów z Golfem GTI czy klasą A 35 AMG włącznie.

Pierwsze samodzielne auto Cupry jest naprawdę smakowitym samochodem. Osiągi nie pozostawiają nic do życzenia, agresywny wygląd idealnie współgra z charakterem auta, a jakość wykonania wnętrza pozytywnie zaskakuje. Świetny wóz? Na pewno bardzo ciekawy i zdecydowanie warty zainteresowania. Jak Formentora przyjmie rynek? Odpowiedź na to pytanie poznamy już niebawem.

Cupra Formentor VZ - dane techniczne

SILNIK R4, 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1984 cm3
Moc maksymalna 310 KM przy 5450 obr./min.
Maks mom. obrotowy 400 Nm przy 2000-5450 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s
Skrzynia biegów automatyczna / 7 biegów
Napęd 4x4 (4Drive)
Zbiornik paliwa 55 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km
Poziom emisji CO2 197 g/km
Długość 4450 mm
Szerokość 1839 mm
Wysokość 1511 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Masa własna 1569 kg
Masa całkowita dopuszczalna 2140 kg
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń 450 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane /

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył 245/45 R19

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki